חדשות

דיאטה ים תיכונית הובילה להפחתת שומן ויסרלי מזיק

מחקר חדש מוסיף נדבך חיובי נוסף לתזונה ים תיכונית: לצד פעילות גופנית, היא לא רק גורמת לירידה במשקל אלא גם יוצרת חלוקה מחדש של הרכב הגוף משומן לשריר

תפריט ים תיכוני (אילוסטרציה)
תזונה ים תיכונית (אילוסטרציה)

אנשים מבוגרים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית דלת קלוריות והתעמלו הגדילו את מסת השריר ואיבדו כמות משמעותית של שומן בגוף - הישג שנשמר עד סוף השנה ושמרביתו נשמר גם שלוש שנים לאחר מכן. זאת על פי מחקר חדש שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת JAMA Network. המחקר החדש סוקר בהרחבה ב-CNN.

בנוסף לאובדן השומן הכללי בגוף, המשתתפים במחקר איבדו שומן ויסרלי (visceral belly fat), שעלול להוביל לסוכרת, למחלות לב ולשבץ מוחי.

המחקר הוא חלק מניסוי קליני אקראי בן שמונה שנים שנערך בספרד בהשתתפות 23 מרכזי מחקר שבודקים כיצד תזונה ופעילות גופנית יכולות להפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי בגברים ונשים בין הגילאים 75-75. כל 6,874 המשתתפים בניסוי סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר ומתסמונת מטבולית - לחץ דם גבוה, סוכר גבוה בדם, כולסטרול ועודפי שומן סביב המותניים.

במקביל, החוקרים בדקו קבוצה של 1,521 אנשים שלגביהם נבדקה גם רמת השומן הויסרלי. אצלם התוצאות הראו שינויים לאורך שלוש שנים בשומן הכולל ובמסת השריר הרזה באחוזים ממסת הגוף ובשומן הויסרלי (בגרמים).

מחצית מהקבוצה בת 1,521 משתתפים, קבוצת ההתערבות, התבקשה להקפיד על תזונה ים תיכונית, להפחית שליש מצריכת הקלוריות ולהגביל צריכה של סוכר, ביסקוויטים, לחם ודגנים מעובדים, חמאה, שמנת, בשר מעובד ומשקאות ממותקים. בנוסף, קבוצת ההתערבות קיבלה סיוע והדרכה בנושאי מעקב עצמי והצבת יעדים מדיאטניות שלוש פעמים בחודש במהלך השנה הראשונה.

אותה קבוצה התבקשה גם להגדיל את הפעילות הגופנית האירובית שלה לאורך זמן להליכה של 45 דקות או יותר ביום עם תרגילים לשיפור הכוח, הגמישות ושיווי המשקל - כולם חיוניים להזדקנות טובה. קבוצת הביקורת קיבלה עצות כלליות במהלך מפגשים קבוצתיים פעמיים בשנה.

בתום שנה, הנחקרים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית דלת קלוריות והתעמלו איבדו כמות צנועה אך משמעותית של שומן בגוף בהשוואה לקבוצת הביקורת. עם זאת, בשנה ובשנתיים הבאות, לאחר שהתמיכה התזונתית הופסקה, המשתתפים העלו מחדש את השומן שאיבדו. הכמות הקטנה יותר של שומן הגוף שאיבדה קבוצת הביקורת נשארה יציבה לאורך שלוש השנים.

עם זאת, "רק המשתתפים מקבוצת ההתערבות הפחיתו גרמים של מסת שומן ויסרלי", בעוד שמסת השומן הויסרלית נותרה ללא שינוי בקבוצת הביקורת, על פי המחקר. שתי הקבוצות אמנם העלו את  מסת השריר הרזה, אבל בקבוצת ההתערבות איבדו יותר שומן מאשר שריר, אמרו המחברים.

דיאטה ים תיכונית

מחקרים מצאו שתזונה ים תיכונית יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת, כולסטרול גבוה, דמנציה, אובדן זיכרון, דיכאון וסרטן שד. תזונה ים תיכונית נקשרה גם לעצמות חזקות יותר, לב בריא יותר וחיים ארוכים יותר. זו תזונה שכוללת בישול פשוט עם פירות וירקות, דגנים מלאים, שעועית וזרעים, עם מעט אגוזים ודגש רב על שמן זית כתית מעולה.

שומנים מלבד שמן זית, כמו חמאה, נצרכים לעתים רחוקות, אם בכלל, וסוכר ומזון מזוקק נשמרים לאירועים מיוחדים. נעשה שימוש מועט בבשר אדום, בדרך כלל רק כדי להוסיף טעם, ויש שימוש רב בדגים בריאים ושמנים, מלאים בחומצות שומן אומגה 3, בעוד שביצים, מוצרי חלב ועופות נאכלים במנות קטנות בהרבה מאשר בתזונה המערבית המסורתית.

"המחקר מוכיח שדיאטה ים תיכונית מבוקרת קלוריות בתוספת פעילות גופנית לא רק גורמת לירידה במשקל אלא גם יוצרת חלוקה מחדש של הרכב הגוף משומן לשריר", הסביר ד"ר דוד כץ, מומחה ברפואה מונעת ואורח חיים, שלא היה מעורב במחקר.

בעוד שממצאי המחקר החדש אינם מפתיעים, הם מרחיבים את היתרונות של דיאטה ופעילות גופנית "מירידה במשקל להפחתת שומן ויסרלי מזיק", אמר כץ, נשיא ומייסד עמותת True Health Initiative, קבוצה בינלאומית של מומחים העוסקת ברפואת אורח חיים מבוססת ראיות.

שומן ויסרלי אינו נראה בעין כי הוא נמצא מאחורי שרירי הבטן, מקיף איברים עמוק בתוך הבטן. על פי "קליבלנד קליניק", רמת שומן ויסרלי של כ-10% ממסת השומן הכוללת של הגוף היא מצב נורמלי ובריא, אך מעבר ל-10% מדובר במצב שבו עלולה להיווצר דלקת שתורמת לסיכון למחלות כרוניות.

"מחקר זה מאשר שניתן לשנות דרמטית את המצב המטבולי שלנו", אמר חוקר התזונה המוביל ד"ר וולטר ווילט, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה בבית הספר לבריאות הציבור ופרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון.

נושאים קשורים:  דיאטה ים תיכונית,  תזונה,  מחקרים,  חדשות,  שומן ויסצרלי
תגובות