חדשות

צריכת זרחן גבוהה בתזונה מעלה את הסיכון לסרטן השד

מחקר חדש מצא כי נשים שצרכו יותר מ-1,800 מ"ג זרחן ליום היו בסיכון של פי 2.3 לחלות בסרטן השד, לעומת נשים שצרכו כמות נמוכה יותר

משקאות מוגזים מכילים זרחן בכמות גבוהה (צילום: אילוסטרציה)

מחקרי עבר הוכיחו כי צריכה גבוהה של זרחן בתזונה (1,400 מ"ג ליום – פי שניים מהכמות המומלצת למבוגרים ליום) יכולה לגרום לתמותה מכל סיבה, לרעילות זרחן ולקרצינוגנזה (שינויים סרטניים בתאים). מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Nutrients בדק את הקשר בין תחלואה בסרטן השד (דיווח עצמי) לבין צריכה של זרחן בתזונה.

זרחן נמצא במוצרי מזון המכילים חומרים משמרים, משקאות מוגזים, בבשר (איברים פנימיים), דגים, קטניות, דגנים, גבינות קשות ועוד.

המחקר התבסס על נתונים של 3,302 נשים בגילים 52-42 ממחקר SWAN – מחקר על בריאות נשים ברחבי ארה"ב. מתוך הקבוצה הזו נבחנו הרגלי התזונה של 74 נשים שדיווחו כי הן חולות בסרטן שד ושל 296 נשים שדיווחו כי אינן חולות בסרטן שד ואשר שימשו כקבוצת ביקורת. המעקב נמשך עשר שנים ובוצע אחת לשנה. בביקור הראשון, החמישי והתשיעי מילאו כל הנשים שאלון בנוגע להרגלי התזונה שלהן.

מניתוח השאלונים עולה כי הצריכה הממוצעת היומית של זרחן בקבוצת הנשים החולות עמדה על 1,390 מ"ג ליום ועל 1,320 מ"ג בקבוצת הביקורת, רמות שהן מתחת ל-1,800 מ"ג ליום – הרמה המופיעה בתפריטים המומלצים על ידי המחלקה לחקלאות בארה"ב. רמות אלו גבוהות בהרבה מההמלצה של הקרן האמריקאית לבריאות הכליה, העומדת על 1,000-800 מ"ג זרחן ביום.

מהממצאים עלה כי נשים שצרכו למעלה מ-1,800 מ"ג זרחן ליום היו בסיכון של פי 2.3 לחלות בסרטן השד, לעומת נשים שצרכו בין 800 ל-1,000 מ"ג זרחן ליום. החוקרים מסכמים כי ממצאים אלה תומכים בביצוע מחקר נוסף, רחב יותר, בנושא תזונה מבוקרת דלה בזרחן בנשים שחלו בסרטן שד במסגרת מחקרים קליניים.

המחקר תורגם והונגש על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי על מנת להפחית צריכה של זרחן יש לאמץ תזונה עשירה בירקות ולהעדיף מים על פני משקאות מוגזים.

נושאים קשורים:  זרחן,  תזונה,  סרטן השד,  חדשות,  סיכון לסרטן,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות