חדשות

דיאטה קטוגנית מונעת עלייה במשקל כשמפסיקים שימוש בזריקות להרזיה

מחקר אמריקאי מצא: המשך טיפול בתרופות הרזיה אינו הכרחי - דיאטה קטוגנית עזרה לחולי סוכרת לשמור על ירידה במשקל ועל איזון רמת הסוכר לאחר הפסקת השימוש בזריקות להרזיה מסוג GLP1

דיאטה קטוגנית (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שנעשה בארה"ב, אנשים עם סוכרת מסוג 2 שמרו על הירידה במשקל שלהם בדיאטה קטוגנית במשך שנה לאחר שהפסיקו להשתמש בזריקות להרזיה מסוג GLP1 (אוזמפיק ותרופות מקבילות). מאמר על המחקר פורסם ב-newscientist.

על פי ממצאי המחקר, אנשים עם סוכרת מסוג 2 שמפסיקים להשתמש בתרופות כמו אוזמפיק או וויגובי המסייעות לירידה במשקל יכולים להימנע מהחזרת הקילוגרמים שאבדו אם יאמצו דיאטה קטוגנית. תוצאות המחקר מאפשרות לבחון מחדש את התפיסה שאנשים חייבים לקחת את התרופות הללו ללא הגבלת זמן כדי למנוע עלייה לא רצויה במשקל.

Ozempic ו-Wegovy שייכות לקבוצת תרופות הנקראות אגוניסטים של GLP-1, המפחיתות את התיאבון ומגבירות את שחרור האינסולין. הן נרשמות בדרך כלל כדי לעזור לאנשים עם סוכרת מסוג 2 לווסת את רמת הסוכר בדם ולרדת במשקל. עם זאת, מומחים רבים הניחו שאנשים חייבים להישאר עם התרופות לטווח ארוך, אחרת הם מחזירים את המשקל שאבד.

במרכז הוירטואלי Virta Health החליטו לבדוק את ההנחה שדיאטה קטוגנית עוזרת לנהל את רמות הסוכר והמשקל בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים עקבו אחרי משקל ורמות סוכר בדם אצל 308 מבוגרים בארה"ב עם סוכרת מסוג 2 שקיבלו טיפול תזונתי ב-Virta Health. כולם השתמשו באגוניסטים של GLP-1. למשתתפים הומלץ לעקוב אחרי התזונה הקטוגנית – כלומר, נאמר להם לאכול פחות מ-30 גרם פחמימות ביום, (או פחות מ-50 גרם אם הם טבעוניים) וכ-1.5 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף. הם הונחו לאכול עד שהם מרגישים שובע, ללא קשר לקלוריות. מאמני בריאות ואנשי מקצוע רפואיים מורשים תקשרו וירטואלית עם המשתתפים לפי הצורך.

המחקר הראה כי בין שלושה לתשעה חודשים לאחר מכן, מחצית מהמשתתפים הפסיקו להשתמש באגוניסטים של GLP-1 (אוזמפיק או וויגובי). כל המשתתפים המשיכו לקיים את התזונה הקטוגנית במשך שנה נוספת. בשלב זה, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים במשקל או ברמות הסוכר בדם בין שתי הקבוצות. משתתפים שהפסיקו ליטול אגוניסטים ל-GLP-1 עלו רק כקילוגרם ממשקלם. לשם השוואה, אלה שהמשיכו ליטול את התרופות עלו כשני קילוגרמים. לרוב המשתתפים בשתי הקבוצות היו גם רמות סוכר בדם מתחת לסף לאבחון סוכרת.

"מחקר זה מצביע על כך שהמשך טיפול בתרופות הרזיה אינו הכרחי עבור אנשים רבים אם ישנה בקרה נכונה על התזונה", אומרת עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית", חברה במועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר עמותת עתיד לשעבר. לדבריה, "הדיאטה הקטוגנית מוכיחה כי ניתן להפסיק להשתמש בתרופות הללו ולשמור על משקל נכון ותוצאות סוכר מאוזנות בדם. כמו כן, לאנשים שאינם מסוגלים להשתמש בתרופות הללו בגלל תופעות הלוואי שעלולות להיות בהן, יש פתרון מועיל והרבה יותר בריא".

בכר מדגישה עם זאת, "כי לפני שמתחילים דיאטה דלת פחמימות, יש להיוועץ ברופא המטפל או בדיאטן/ דיאטנית, "כיוון שעבור חולי סוכרת המטופלים באינסולין או בתרופות מסוג ג'רדיאנס, הדיאטה עלולה לגרום לתופעות לוואי לא רצויות כמו היפוגליקמיה או קטואצידוזיס. המחקר מוכיח מהו כוחה של תזונה באיזון רמות הסוכר והמשקל".

נושאים קשורים:  סוכרת,  עלייה במשקל,  זריקות להרזיה,  דיאטה קטוגנית,  מחקרים,  חדשות
תגובות