סוכרת

ניתוח בריאטרי כטיפול בסוכרת

במחקר פתוח מבוקר אקראית נמצא כי ניתוח בריאטרי מוביל לשיפור משמעותי יותר באיזון הסוכרת של מטופלים הסובלים מהשמנה בהשוואה לטיפול רפואי אינטנסיבי בלבד

01.05.2012, 08:33

מטרת הטיפול בסוכרת היא לעצור את התקדמות המחלה באמצעות הורדת רמת ההיפרגליקמיה, ולאזן יתר לחץ דם, דיסליפדמיה וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים נוספים. למרות התקדמות בטיפול התרופתי, אצל מטופלים רבים לא מושג איזון מספק. מחקרים תצפיתיים מצאו כי ניתוח בריאטרי יכול לסייע בהשגת איזון גליקמי. מחקר זה (מחקר STAMPEDE – Surgical Treatment and Medications Potentially Eradicate Diabetes Efficiently) הוא מחקר מבוקר אקראית שנועד לבחון את יעילותם של ניתוחים בריאטריים כטיפול בסוכרת.

150 המשתתפים במחקר חולקו אקראית לשלוש קבוצות שוות. משתתפי כל הקבוצות טופלו באופן אינטנסיבי (ייעוץ לגבי אורח חיים וירידה במשקל, ניטור תכוף של רמות הגלוקוז בדם וטיפול תרופתי, כולל תרופות חדשות כגון incretin analogues). משתתפי קבוצות המחקר עברו ניתוח בריאטרי נוסף לטיפול זה – 50 משתתפים עברו ניתוח gastric bypass ו-49 משתתפים עברו ניתוח sleeve gastrectomy (אחד המשתתפים בקבוצה זו נשר טרם ביצוע הניתוח). קבוצת הביקורת (41 משתתפים, 9 נשרו טרם השלמת המעקב) טופלה בטיפול רפואי אינטנסיבי בלבד.

גילם הממוצע של המשתתפים היה 49±8 שנים, 66% מהם היו נשים, ורמת HbA1C הממוצעת הייתה 9.2%±1.5%.

לאחר 12 חודשים, רמת  HbA1C<6.0% נראתה אצל 42% מהמשתתפים שעברו ניתוח gastric bypass ואצל 37% מהמשתתפים שעברו ניתוח sleeve gastrectomy, לעומת 12% ממשתתפי קבוצת הביקורת. נמצא הבדל מובהק בין כל אחת מהקבוצות לבין קבוצת הביקורת. לא נמצא הבדל מובהק בין שתי קבוצות הניתוח, אולם אף אחד מבין המשתתפים שהגיעו לרמת המטרה לאחר ניתוח gastric bypass לא נזקק לטיפול תרופתי לאיזון רמת הגלוקוז, לעומת 28% מהמשתתפים שהגיעו לרמת המטרה לאחר ניתוח sleeve gastrectomy, שכן  נזקקו לטיפול תרופתי להורדת רמת הגלוקוז בדם.

הרמה הממוצעת של HbA1C ירדה בכל הקבוצות – הערכים הממוצעים לאחר 12 חודשים היו 6.4%±0.9% בקבוצת gastric bypass ו-6.6%±1.0% בקבוצת sleeve gastrectomy, לעומת 7.5%±1.8% בקבוצת הביקורת. השיפור בשתי קבוצות הניתוח היה מהיר (נראה כבר לאחר 3 חודשים) ונמשך לאורך כל תקופת המעקב, ואילו בקבוצת הטיפול התרופתי נראתה ירידה באיזון במהלך 6 החודשים האחרונים.

ממוצע מספר התרופות להורדת רמת הגלוקוז שבהן טופלו המשתתפים ירד בשתי קבוצות הטיפול הניתוחי, אך עלה בקבוצת הביקורת. ממוצע שיעור הירידה במשקל היה 27.5%±7.3% בקבוצת gastric bypass ו-24.7%±6.6% בקבוצת sleeve gastrectomy לעומת 5.2%±7.7% בקבוצת הביקורת. נוסף לכך, ירידה גדולה יותר ברמת האינסולין וערכי מדד HOMA-IR (מדד למידת התנגודת לאינסולין המחושב על פי רמות הגלוקוז והאינסולין בדם) נראתה בשתי קבוצות הטיפול בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בשתי קבוצות הטיפול נראתה עלייה ברמת ה-HDL וירידה ברמת ה-CRP, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בקבוצת gastric bypass בלבד נראתה ירידה גם ברמת הטריגליצרידים. 4 משתתפים נזקקו לניתוח חוזר (בשל קרישי דם, בחילות והקאות, דלף או צורך בכריתת כיס המרה).

החוקרים מסכמים כי טיפול בריאטרי עשוי להיות טיפול יעיל לסוכרת בלתי מאוזנת מסוג 2, שכן הוא סייע באיזון ההיפרגליקמיה ובאיזון גורמי סיכון קרדיווסקולאריים נוספים. עם זאת, מגבלתו העיקרית של המחקר היא משך המעקב הקצר. יש צורך במחקרים ארוכי טווח על מנת לבחון את האיזון בין התועלת שבניתוח לבין הסיכון הכרוך בו.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Schauer et al.; Bariatric Surgery versus Intensive Medical Therapy in Obese Patients with Diabetes, N Engl J Med. 2012 Mar 26. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  סוכרת,  סוכרת סוג 2,  ניתוח בריאטרי,  STAMPEDE,  מחקרים
תגובות