חדשות

דו"ח ה-WHO: ישראל בראש דירוג השמנת היתר בקרב ילדים באירופה

לפי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, 12.6% מהילדים בישראלים סובלים מהשמנת יתר, במקום הראשון בכל מדינות אירופה; דו"ח אחר מצא רמות זיהום אוויר גבוהות בישראל של חלקיקים העשויים לגרום לתמותה; הרמה הגבוהה ביותר - בפתח תקווה ובגוש דן

ילדים בגן משחקים בתל-אביב (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מעלה, כי בישראל יותר מחצי מיליון ילדים סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר. נתון זה מציב את ישראל במקום הראשון בדירוג ההשמנה באירופה ובמקום השני באירופה והשלישי בעולם במדד הכולל גם ילדים עם עודף משקל ועל סף השמנה; כך מדווח הבוקר (ג') העיתון "ידיעות אחרונות".

על פי הדיווח, שיעור בני 18-2 עם עודף משקל עומד בישראל על 28.8% - אחרי יוון (31.4%) וארה"ב (29.2%) אבל לפני אנגליה (27.7%) וקנדה (23.8%). הממוצע האירופי עומד על 23%. ברוסיה שיעור הילדים ובני הנוער בקטגוריה זאת ניצב על 20.2%, בגרמניה 20%, בצרפת 18% ובהולנד 17.2%.

עוד מדווח בעיתון, כי ההערכה על-פי דו"ח ה-WHO היא שבעוד שמונה שנים מספר הילדים ובני הנוער בישראל שייחשבו לשמנים ועם עודף משקל צפוי לזנק בכ-50% ויגיע לכ-740 אלף.

לפי הדיווח, ישראל נמצאת עתה במקום הראשון באירופה מבחינת השמנת יתר - 12.6% מהילדים מוגדרים כך על פי מדד ה-BMI. בארה"ב ניצב השיעור על 12.9%. הממוצע האירופי עומד על 7%.

העיתון מצטט את ד"ר גל דובנוב-רז, מנהל היחידה לרפואת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא ב"שיבא", שאומר כי בישראל יש מודעות נמוכה לפעילות גופנית ואין מדברים על תזונה בריאה ונכונה, למרות שמשרד הבריאות משקיע בכך מאמצים רבים.

ד"ר דובנוב-רז אמר עוד, כי תופעת ההשמנה ועודף המשקל גדלה בהדרגה ב-30 השנים האחרונות ואם לא ייעשו צעדים דרסטיים לעצור אותה – היא תחמיר. "אנחנו רואים יותר ילדים שמנים שיהיו אנשים-בוגרים שמנים שיסבלו ממחלות ולצבא יגיעו חיילים בכושר לא מספק", אמר לעיתון.

הוא הוסיף: "מחקרים העלו כי לנערה שמנה סיכוי גדול פי 25 להיות אשה שמנה לעומת נערה במשקל גוף תקין. בעבור נער הסיכוי גבוה פי 9".

תמותת גברים מאירועי לב - הנמוכה בעולם

דו"ח אחר של ה-WHO, שעליו מדווח היום ב"מעריב", מצביע על כך שתמותת גברים בישראל מאירוע לב היא הנמוכה בעולם ואילו בקרב נשים – ישראל ניצבת במקום הרביעי. בדיווח מצוטט מזכ"ל האיגוד הקרדיולוגי הישראלי, ד"ר רונן רובינשטיין, מנהל היחידה להדמיית לב במרכז הרפואי "כרמל", שהסביר כי בישראל מצילים יותר אנשים הלוקים באירוע לב לעומת מקומות אחרים בעולם, בזכות גודלה הקטן של המדינה ונגישות גבוהה לבתי החולים. זאת, כמובן, לצד הטיפול המקצועי והאיכותי הניתן בבתי החולים.

עוד מדווח, כי בעשור האחרון חלה ירידה דרמטית בתמותה מאירועי לב בישראל. ד"ר רובינשטיין ציין בדיווח ב"מעריב", כי ניתן להפחית שיעור זה ב-50% אם הציבור יאמץ אורח חיים בריא, תזונה נכונה, הימנעות מעישון ופעילות גופנית סדירה לפחות 150 דקות בשבוע.

רמות גבוהות של זיהום אוויר

דו"ח נוסף של ארגון הבריאות העולמי, שדיווח עליו התפרסם הבוקר ב"הארץ", מצביע על כך שישראל ניצב במקום גרוע מבחינת זיהום אוויר. לפי הדו"ח, זיהום אוויר הוא הסיכון הסביבתי הקטלני ביותר, וגורם מדי שנה למותם של 6.5 מיליון בני אדם בעולם.

סופת חול במצפה רמון (צילום: אילוסטרציה)

סופת חול במצפה רמון (צילום: אילוסטרציה)

לפי הדו"ח, ב-2012 כל מקרה מוות תשיעי בעולם היה מזיהום אוויר, וכ-84% מהאנושות חי בתנאים שבהם זיהום האוויר מהווה סיכון בריאותי. כ-90% ממקרי המוות הם במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית לנפש, רובן בדרום-מזרח אסיה. באירופה מתים מדי שנה מזיהום אוויר 190 אלף בני אדם ובמדינות מזרח הים התיכון – כ-194 אלף.

העיתון מסר, כי הדו"ח מתבסס על נתונים מכ-3,000 ערים בעולם שבהן תחנות למדידת זיהום האוויר וריכוז החלקיקים המזהמים באוויר המסוכנים לבריאות. מקורות החלקיקים: שריפת דלקים בתחבורה ובתעשייה, שריפת פסולת, שימוש באמצעי הסקה ביתיים כמו עץ, פחם וסולר ופליטת חלקיקים זעירים מפעולות אלו לאוויר. מקור אחר של זיהום אויר הן סופות חול מדבריות וישראל היא אחת הנפגעות מהן, מודגש בדיווח.

לפי הדיווח, ב-2012 היו בישראל 1,119 מקרי מוות שניתן ליחסם לחשיפה לזיהום אוויר. הריכוז הגבוה ביותר של מזהמים נמדד בגוש דן כשבמקום הראשון ניצבת פתח תקווה. בחיפה, ציינו עורכי הדו"ח החדש, נמצא שריכוז החלקיקים נמוך יותר.

דו"ח ה-WHO לא כולל נתוני חשיפה לאוזון ולפליטות חומרים רעילים נדיפים ממפעלים פטרוכימיים, תחנות כוח ומאגרי דלק. עורכי הדו"ח ציינו בו, כי אין מספיק מידע על ההשלכות הבריאותיות של זיהום אוויר על משקל נמוך בלידה, נושא שעורר סערה בישראל לפני כשנה לאחר מחקר בנושא באזור מפרץ חיפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  זיהום אוויר,  השמנה,  עודף משקל,  דירוג בינ"ל,  תמותה,  השוואה,  מערכת הבריאות בישראל
תגובות