• יו"ר: ד"ר איתי בסר
  • מזכירת החברה: ד"ר אביבה וולף
  • גזבר: ד"ר סרגיו מרצ'בסקי
  • חברי ועד: ד"ר דורית יודשקין- פורת
  • ד"ר עמוס עברי
  • ד"ר טל קסלר
  • ד"ר חגית בוני-נח
  • ד"ר דניאל פיינגולד
  • ועדת ביקורת: ד"ר ארתורו לרנר, מר דודי גולד, לב שגל
מחקרים

גיל תחילת הטיפול עם ממריצים ל-ADHD משפיע על הסיכון לשימוש לרעה

בני נוער אשר החלו טיפול ל-ADHD עם ממריצים בגיל צעיר הראו סיכוי נמוך יותר לשימוש לרעה בממריצים אסורים בהשוואה למתבגרים אשר החלו את הטיפול בגיל בוגר יותר ולתקופה קצרה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of Child Psychology and Psychiatry' מטרת החוקרים הייתה להעריך האם קיים קשר בין גיל התחלת הטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) עם ממריצים, וכן משך הטיפול עימם, לבין שימוש לרעה בקוקאין, מתאמפטמין, ושימוש לרעה בממריצים במרשם במהלך גיל ההתבגרות.

לצורך כך, החוקרים אספו מדגמי ייצוג ארצי של תלמידי כיתות י' וי"ב בארצות הברית (N = 150,395) מה-Monitoring the Future אשר נסקרו באמצעות שאלונים במילוי עצמי מ-16 סקרים שנתיים (2005-2020).

מתוצאות החוקרים עולה כי לפי המשוער, 8.2% מבני הנוער טופלו עם ממריצים ל-ADHD במהלך חייהם (n=10,937), וכי למעלה מאחד מכל 10 מבני הנוער דיווחו על שימוש לרעה בממריצים במרשם (10.4%) במהלך השנה האחרונה; שימוש בקוקאין במהלך השנה שעברה (4.4%) ושימוש במתאמפטמין (2.0%) היו שכיחים פחות. בני נוער שהחלו טיפול עם ממריצים ל-ADHD בשלב מוקדם (≤ 9 שנים) ולזמן ממושך (≥ 6 שנים) לא נמצאו עם עלייה מובהקת בסיכויים המתוקננים לשימוש בקוקאין או מתאמפטמין ביחס לאוכלוסיית הביקורת (כלומר, נוער ללא ADHD ואלו עם אבחנה של ADHD אך ללא טיפול תרופתי).

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי בני נוער שהחלו טיפול ל-ADHD עם ממריצים בשלב מאוחר (≥ 10 שנים) ולמשך זמן קצר (< שנה) הראו סיכוי גבוה יותר באופן מובהק לשימוש לרעה בקוקאין או בממריצים במרשם בשנה האחרונה בגיל ההתבגרות בהשוואה לאלו שהתחילו טיפול ב-ADHD עם ממריצים בשלב מוקדם (≤ 9 שנים) ולזמן ממושך (≥6 שנים). בנוסף, נמצא כי בני נוער שהחלו טיפול ב-ADHD עם ממריצים בשלב מאוחר ( ≥ 10 שנים) ולמשך זמן קצר (< שנה) היו סיכויים גבוהים יותר באופן מובהק לשימוש לרעה בקוקאין, מתאמפטמין וממריצים במרשם במהלך השנה החולפת לעומת אוכלוסיית הביקורת. לא נמצאו הבדלים בשימוש לרעה בקוקאין, מתאמפטמין וממריצים במרשם במהלך השנה החולפת בין אלו אשר טופלו ב-ADHD עם טיפול שאינו ממריצים ביחס למתבגרים אשר החלו טיפול עם ממריצים ל-ADHD בשלב מוקדם (≤9 שנים) ולזמן ממושך (≥ 6 שנים).

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי ישנו קשר הפוך בין שנות הטיפול עם ממריצים ובין ושימוש לרעה בממריצים אסורים ואלו במרשם. החוקרים מציינים כי קיים צורך בעריכת מעקב אחר מתבגרים שהחלו טיפול ל-ADHD עם ממריצים בשלב מאוחר יותר ו/או למשך זמן קצר יותר לצורך איתור מקרים של שימוש לרעה בממריצים אסורים או אלו במרשם.

מקור:

McCabe, S.E., Figueroa, O., McCabe, V.V., Schepis, T.S., Schulenberg, J.E., Veliz, P.T., Werner, K.S. and Wilens, T.E. (2024), Is age of onset and duration of stimulant therapy for ADHD associated with cocaine, methamphetamine, and prescription stimulant misuse?. J Child Psychol Psychiatr, 65: 100-111. https://doi.org/10.1111/jcpp.13807

נושאים קשורים:  מחקרים,  ADHD,  סמים ממריצים,  קוקאין,  שימוש לרעה,  מתאמפטמין
תגובות