חדשות

עלייה חדה במקרי דיזנטריה בגלל הידבקות בחיידק השיגלה

נתוני משרד הבריאות מעידים על עלייה של עשרות אחוזים בשיעור ההידבקות ב"שיגלה" יחסית לשנים קודמות | מרבית מקרי ההדבקה התרחשו בגני ילדים

גן ילדים בישראל. צילום: גרשון אלינסון/ פלאש 90

עלייה משמעותית של עשרות אחוזים בשיעור ההידבקות בחיידק ה"שיגלה", הגורם למחלת שלשולים והקאות ולסיכון מוגבר לדלקת קרום המוח. כך עלה מנתונים של משרד הבריאות שעליהם מדווח הבוקר (ד') איתי גל במעריב.

על פי הדיווח, העלייה מתבטאת בהתפרצות מחודשת של מחלת הדיזנטריה בכל רחבי הארץ. במשרד הבריאות מעריכים כי רוב מקרי ההדבקה התרחשו באוכלוסיות הפעוטות והילדים.

על פי נתוני המשרד, במהלך שנת 2023 נרשמו 4,679 הדבקות במחלה. אולם, מציין גל, המספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר, שכן הנתונים כוללים רק את אלה שלקו במחלה ופנו לרופא, שהפנה לבדיקות מעבדה או כאשר החולה נדרש אשפוז. בהשוואה לשנים האחרונות, בשנת 2022 נרשמו 1,721 מקרים, ב-2021 נרשמו כ־1,100 מקרי הדבקה ואילו בשנת 2020 דווח על כ־300 מקרים בלבד.

גורם בכיר במשרד הבריאות המצוטט בכתבה אומר כי מרבית מקרי ההדבקה התרחשו בגני ילדים, או בעקבות צריכת מזון מזוהם. הגורם מעריך כי שנות הקורונה, הסגרים, הבידודים וסגירת פעילות ההסעדה גרמו לירידה בשיעור ההידבקות. בשנה החולפת, עם החזרה לשגרה, שב החיידק לפעילות סוערת בישראל.

חיידק השיגלה מועבר לרוב באמצעות מזון מזוהם או מגע בין בני אדם הנושאים את החיידק או חולים בזיהום ממנו. לאחר ההדבקה דוגר החיידק בגוף בין 12 שעות למספר ימים, ואז גורם לתסמינים האופייניים הכוללים חום גבוה, כאבי בטן, הקאות, אובדן תיאבון, חולשה וכאבים בעת יציאות. סימן ההיכר הקלאסי של המחלה הוא שלשול מימי ההופך לדמי רירי. הסיכון המרכזי מההדבקה בחיידק היא דלקת קרום המוח. במקרה של תשובה חיובית לחיידק בתרבית מעבדה, ניתן טיפול אנטיביוטי בזריקה רוצפין או בתרופה אזיתרומיצין דרך הפה.

נושאים קשורים:  שיגלה,  דיזנטריה,  חדשות,  גני ילדים,  זיהום במערכת העיכול
תגובות
14.02.2024, 08:17

לא בטוח שזו הפרשנות היחידה של הנתונים.
בשנים האחרונות הקופות שיחררו את הרסן עם בדיקות PCR בצואה שמזהות בשכיחות רבה הרבה יותר גם זיהומים שאינם קליניים.
מעניין לדעת אם חלה במקביל עלייה דומה בכמות האשפוזים בגיל דיזנטריה קלינית וזיהוי של שיגלה.