• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

מרכז רפואי צפון: ניתוח מורכב להסרת גידול ושחזור לסת בפעוטה

מומחי בית החולים הצליחו לשחזר לסת תחתונה לאחר כריתת גידול ממאיר נדיר בילדה בת ארבע | הגידול מסוג רבדומיוסרקומה חלש על כמעט מחצית מהלסת

לפני הניתוח: חתך CT תלת מימדי בו רואים מימדי הגידול שמערב כמעט חצי מהלסת התחתונה, צד ימין, כולל מפרק הלסת. צילום: דוברות המרכז הרפואי צפון

ניתוח מורכב להסרת גידול ממאיר בלסת התחתונה ושחזור הלסת בוצע השבוע במחלקה לכירורגיית פה, פנים ולסתות במרכז רפואי צפון (פוריה) בפעוטה בת ארבע.

הילדה, שסבלה מנפיחות באזור הלסת התחתונה ואובחנה עם נגע, הופנתה מיד למחלקה לכירורגיית פה פנים ולסתות במרכז הרפואי צפון. מבדיקת ביופסיה עלה כי מדובר בגידול ממאיר נדיר מסוג רבדומיוסרקומה המתפתח ברקמת השריר ולכן נדרש להסיר את הגידול ולבצע שחזור של הלסת.

את הניתוח הוביל מנהל המחלקה לכירורגיית פה פנים ולסתות, פרופ' עימאד אבו אלנעאג'. ד"ר מוראד עבד-אלראזק, מנהל השירות לשחזור מיקרווסקולרי ביצע את השחזור המורכב. עוד לקחו חלק ד"ר סרגיי פוסטובסקי, מנהל היחידה לאונקולוגיית ילדים במרכז הרפואי העמק וסגל רפואי נרחב ממרכז רפואי צפון. בסיוע כולם תוכננה ובוצעה תכנית טיפול שכללה כריתה של הגידול שחלש על כמעט מחצית מהלסת.

מימין לשמאל, צוות המומחים - פרופ' עימאד אבו אלנעאג', ד"ר מוראד עבד-אלראזק וד"ר סרגיי פוסטובסקי. צילום: דוברות מרכז רפואי צפון

על שחזור הלסת התחתונה, שהתרחש במקביל לכריתה, מספר ד"ר עבד-אלראזק: "ביצענו שחזור עם מתלה (משתל) עצם חופשי שנלקח מעצם השוקית מרגלה של הילדה, יחד עם עור וכלי דם מזינים שחוברו תחת מיקרוסקופ לכלי דם באזור הצוואר. זהו הליך מאוד נדיר בגיל הזה בשל נדירות הגידולים מהסוג הזה אצל ילדים והמורכבות בחיבור כלי הדם הזעירים בגיל כל כך צעיר".

פרופ' אבו אלנעאג' מספר כי הניתוח ארך כעשר שעות והסתיים בהצלחה, ללא פגיעה במבנים אנטומיים או בעצבים סמוכים. במהלך ההתאוששות בימים הראשונים שאחרי הניתוח, הילדה חזרה לעצמה והצליחה להניע את הלסת המשוקמת ואף לנגוס ולאכול מאכלים קשים. לפני מספר ימים השתחררה מהמרכז הרפואי במצב כללי טוב, היא אוכלת ומדברת כמעט כרגיל והופנתה להמשך שיקום ביתי ולהמשך טיפולי קרינתי בחו"ל.

אחרי הניתוח: CT תלת מימדי של גוף הלסת התחתונה והחלק האחורי, כולל מפרק הלסת, משוחזרים על ידי עצם השוקית. צילום: דוברות ביה"ח

פרופ' אבו אלנעאג' מסכם: "מדובר בניתוח מורכב ופורץ דרך בתחום במיוחד בגיל כה צעיר וכל הקרדיט מגיע לד"ר עבד אלראזק. אני רוצה להודות לסגל ולצוות הרחב שעמדו מאחורי הניתוח והמקרה כולו: מחלקת הרדמה בהנהלתו של ד"ר מרואן ארמלי, יחידת טיפול נמרץ ילדים בהנהלתו של דר' אמיר בר, מחלקת ילדים בהנהלתו של דר' סעיד אבו זיד, צוות האחים ואחיות, הסגל הפרה רפואי והמנהלי. רק בזכות שיתוף הפעולה של כולם הצלחנו להביא לתוצאות כל כך טובות".

נושאים קשורים:  מרכז רפואי צפון,  רבדומיוסרקומה,  שחזור לסת,  חדשות,  פרופ' עימאד אבו אלנעאג',  ד"ר עבד-אלראזק
תגובות