חדשות

"שמיר": צריבה של הפרעת קצב באישה בהריון ללא שימוש בקרינה

פרופ׳ אלעד אנטר, מנהל השירות להפרעות קצב, ביצע את פעולת הצנתור ללא קרינה על ידי שימוש באולטרסאונד באישה בהריון מתקדם עם הפרעת קצב קשה

פרופ' אלעד אנטר, מנהל השירות להפרעות קצב בשמיר-אסף הרופא. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) נעשה בפעם הראשונה בישראל צנתור לטיפול בהפרעת קצב באישה בהריון.

המטופלת, בת 30, פיתחה הפרעת קצב בה הדופק עולה בבת אחת ולעתים קרובות לכ-180 פעימות בדקה ומלווה בדפיקות לב מהירות, חולשה, סחרחורות וחרדה. אירועים אלה הפכו תכופים יותר ויותר עם התקדמות ההריון, ובשבוע 30 להריונה הן התרחשו מספר פעמים ביום.

הטיפול בהפרעות קצב בזמן הריון הוא תרופתי, אך טיפול זה לא צלח והמטופלת המשיכה לסבול מהפרעות קצב מספר פעמים ביום. במקרים אלה, הטיפול המועדף והמרפא הוא צנתור לב מלעורי, בו הפרעת הקצב ממופת על ידי טכנולוגיות מתקדמות והרקמה נצרבת על ידי חימומה.

אולם, במהלך הריון, צנתור לבבי וצריבה של הפרעות קצב אינם אפשריים בכלל החשיפה לקרינה בפעולה זו. המטופלת, אשר לא נמצא לה מענה במספר בתי חולים בישראל, הופנתה למכון להפרעות קצב במרכז הרפואי שמיר.

לאחרונה, כאמור, בוצעה בהצלחה צריבה של הפרעת קצב באישה בהריון ללא שימוש בקרינה. הצוות, בראשותו של פרופ׳ אלעד אנטר, מנהל השירות להפרעות קצב, מומחה בתחום אשר לאחרונה שב ארצה לאחר 20 שנה בארה"ב, ביצע את פעולת הצנתור ללא קרינה על ידי שימוש באולטרסאונד.

לדברי פרופ' אנטר, AVNRT היא אחת מהפרעות הקצב השכיחות ביותר, בייחוד באנשים צעירים. באופן נורמלי, מעבר האות החשמלי מהעליות אל החדרים מתרחש במבנה הלבבי הנקרא AV Node, שהוא צינור הולכת חשמל. למטופלים עם AVNRT ישנו צינור הולכת חשמל נוסף בתוך מבנה ה-AV node היכול להוביל את האות החשמלי מהעליות אל החדרים ובמקביל בחזרה מהחדרים אל העליות ובכך ליצור מעגל חשמלי בתוך המבנה ה-AV node. תסמינים שכיחים של AVNRT כוללים דפיקות לב מואצות, דפיקות לב המורגשות בצוואר, חרדה, סחרחורות ועלפון.

פרוצדורת הצנתור. צילום: דוברות אסף הרופא שמיר

״הניסיון הרב והייחודי שלנו בישראל בשימוש מתקדם באולטרסאונד תוך לבבי אפשר לנו לאפיין את הפרעת הקצב ולצרוב אותה בהצלחה וללא שימוש בקרינה", מסר פרופ' אנטר.

פעולת הצנתור ארכה כשעה ולאחריה המטופלת נשארה להשגחה למשך הלילה לפני ששוחררה לביתה ללא צורך בטיפול תרופתי.

״זו הרגשה מצוינת לעבור לילה ללא הפרעות קצב", סיפרה המטופלת. "חיכינו לכך זמן רב, עברנו בין בתי חולים שונים אשר המליצו לנו רק על הוספת עוד ועוד תרופות אשר לא עזרו. אני מרגישה כל כך מאושרת להמשיך את ההריון ללא הפרעות קצב וללא צורך בלקיחת תרופות ללב. תודה לפרופ' אנטר ולצוות הנפלא שחסכו ממני אשפוז בהריון בסיכון גבוה״.

נושאים קשורים:  הפרעת קצב,  הריון,  פרופ' אלעד אנטר,  חדשות,  בית החולים אסף הרופא-שמיר,  צנתור
תגובות