חדשות

מחקר מ"אסותא": הטיפול במאיץ קווי משולב MRI יעיל לסרטן הערמונית

טיפול MRgRT, קרינה משולבת עם MRI בממאירות ערמונית ממוקדת, הדגים במחקר שנערך ב"אסותא-רמת החייל" שיעורים נמוכים של רעילות חריפה ותת חריפה ותוצאות מצוינות לטווח קצר בחולי סרטן הערמונית

מאיץ קווי ב"אסותא". צילום הדמיה: דוברות בית החולים

מחקר שנערך במחלקה האונקולוגית באסותא רמת החייל בקרב 200 מטופלי סרטן ערמונית, ופורסם לאחרונה בכתב העת Frontiers of Radiation Oncology, מצא כי הטיפול במאיץ קווי משולב MRI יעיל לטיפול בסרטן הערמונית. הטיפול בשיטה זו הראה שיעורים נמוכים של רעילות חריפה ותת חריפה עם תוצאות מצוינות לטווח קצר.

החוקרים מדגישים כי המחקר מייצג את המספר הגבוה ביותר של חולים עם סרטן ערמונית שטופלו בשיטה זו בעולם.

סרטן הערמונית (PC) הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב גברים ברחבי העולם, בדרך כלל בגברים בני 50 ומעלה. מדי שנה, 1,400,000 גברים מאובחנים עם סרטן הערמונית. אפשרויות טיפול מוקדמות בסרטן ערמונית כוללות מעקב פעיל, ניתוח (הסרת בלוטת הערמונית) וטיפול בקרינה (קרינה חיצונית או ברכיתרפיה).

פרופ׳ מירב בן דוד, מנהלת מערך האונקולוגיה באסותא רמת החייל. "אסטרטגיה חדשנית למתן רדיותרפיה סטריאוטקטית לגוף (SBRT)"

באסותא רמת החייל פועל מזה כארבע שנים מאיץ קרינה משולב MRI (MRgRT) המשלב טכנולוגיית MRI בתלת מימד, המאפשר תכנון מחדש של הקרינה לפני כל טיפול ומפחית חשיפת קרינה לאיברים סמוכים ובריאים.

מטרות המחקר היו להעריך תופעות לוואי ותוצאת טיפול לטווח הקצר במכשיר הקרינה המשולב החדש. נאספו בו הנתונים הקליניים והטיפוליים עבור 200 החולים הראשונים עם סרטן ערמונית מקומי שטופלו ב-MRgRT בבית החולים, כמו גם מדדי התוצאה שלהם.

קריטריוני ההכללה למשתתפי המחקר היו ממאירות ערמונית מוכחת היסטולוגית, הדמיה מתקדמת ומעקב של 3 חודשים לפחות. הרופאים המטפלים עקבו אחר תופעות הלוואי של המטופלים לאורך הטיפול ואחריו. תופעות הלוואי דורגו לפי מדד CTCAE. בנוסף, עקבו אחרי רמות ה-PSA של החולים בתחילת המחקר וכל 3-6 חודשים.

הקשרים בין מאפייני המטופלים, מאפייני הטיפול ותופעות הלוואי הוערכו על ידי מבחן מאן-ויטני, מתאם ספירמן ומבחן חי-בריבוע. בנוסף, נעשה שימוש בארבעה מודלים ליניאריים עם משתני אינטראקציה פוטנציאליים למחקר. כמו כן, נותחו שתי קבוצות של תופעות לוואי: תופעות לוואי חריפות (במהלך ועד 30 יום לאחר סיום ההקרנה) ותופעות לוואי תת-חריפות (30-90 ימים לאחר ההקרנה).

התוצאות הראו כי PSA לפני הטיפול נע בין 1.4 ל-72.0 ננוגרם/מ"ל והיה נמוך מ-10 ננוגרם/מ"ל ב-34 מטופלים (17.0%). שיעור הירידה ב-PSA היה 1.0 ננוגרם/מ"ל ל-3 חודשים בממוצע. הפחתת PSA לא היתה קשורה לגיל, לגודל הערמונית או ל-ISUP. מתוך 200 החולים שטופלו, 184 (92.0%) היו זמינים למעקב של לפחות 6 חודשים (3-35.9 חודשים) לאחר RT.

נתוני המחקר נאספו בין אוגוסט 2019 ליולי 2021. כל המטופלים קיבלו חמש הקרנות במינון גבוה, הממוקדות לערמונית תוך שמירה האיברים הסמוכים.

במחקר נמצאו שיעורים נמוכים מאד של רעילות במערכת העיכול, ולמרות ש-31% חוו תופעות לוואי קלות, הן היו חולפות ובעיקר בדרגה 1. תופעות לוואי במערכת השתן היו קלות ביותר וחלפו אף הן במהירות. מעקב קצר טווח הראה שליטה מקומית מצוינת בסרטן  והפחתה ברמת ה-PSA.

כאמור, התוצאות מצביעות על כך שהטיפול באמצעות המאיץ הקווי משולב ה-MRI עם התאמת תכנית מקוונת יומית, היא אסטרטגיה חדשנית ומדויקת למתן רדיותרפיה סטריאוטקטית לגוף (SBRT) עבור מטופלי סרטן ערמונית, עם מיעוט תופעות לוואי ותוצאות מצוינות. יחד עם זאת, השיטה דורשת זמן טיפול ארוך יותר ומאמצי כוח אדם רב-מקצועיים בכל פרקציה של טיפול.

מובילת המחקר, פרופ׳ מירב בן דוד, מנהלת מערך האונקולוגיה באסותא רמת החייל, מסבירה: "הבעיה הבסיסית בטיפול בחולים עם סרטן ערמונית מקומי הוא לספק מינון נכון של קרינה לערמונית תוך הפחתת החשיפה לאיברים בריאים מסביב, כמו שלפוחית השתן, החלחולת (החלק התחתון של המעי הגס) וראשי הירך. מהמחקר שעשינו עולה כי טיפול באמצעות המאיץ הקווי משולב ה-MRI עם התאמת תכנית מקוונת יומית היא אסטרטגיה חדשנית למתן רדיותרפיה סטריאוטקטית לגוף (SBRT) – טיפול בחמש מנות גבוהות של קרינה עבור מטופלי סרטן ערמונית".

שותפים למחקר: ד"ר רפאל פפר, ד"ר יואב ליפסקי, ד"ר סבטלנה זלמנוב, ד"ר ולאד גרינברג והסטודנטית לרפואה אור גלברט.

נושאים קשורים:  אסותא רמת החייל,  סרטן הערמונית,  מאיץ קווי,  MRgRT,  מחקר ישראלי,  מחקרים,  חדשות,  פרופ׳ מירב בן דוד
תגובות
אנונימי/ת
16.05.2023, 09:54

תמהתי
אם מטרת הידיעה לבשר לנו על שיטה חדשה למתן הקרנה לסרטן הערמונית מן הראוי לפרסם מודעה ולא מידע מדעי לרופא
בכותרת נאמר "יעילות הטיפול" ובתת כותרת "תוצאות מצוינות בטווח קצר"
להלן התוצאות
"התוצאות הראו כי PSA לפני הטיפול נע בין 1.4 ל-72.0 ננוגרם/מ"ל והיה נמוך מ-10 ננוגרם/מ"ל ב-34 מטופלים (17.0%). שיעור הירידה ב-PSA היה 1.0 ננוגרם/מ"ל ל-3 חודשים בממוצע. הפחתת PSA לא היתה קשורה לגיל, לגודל הערמונית או ל-ISUP. מתוך 200 החולים שטופלו, 184 (92.0%) היו זמינים למעקב של לפחות 6 חודשים (3-35.9 חודשים) לאחר RT."
ממש ברור
המחברים לא מציינים שמדובר בבי"ח בבעלות פרטית ואני חושד (מקווה שבכשרים) שיש להם אינטרס מובהק לפרסם טיפול ייחודי שקים רק בבי"ח הנ"ל
המאמר מלמד שלא היו תופעות לואי ראויות לציון עקב טכניקה משוכללת של מתן הקרנה ותו לא.
אפשר לטפל בסרטן ערמונית עם תה צמחים "מיוחד משוויצריה" (כמו שהיה זקן האונקולוגים אומר לפונים למרפאתו הפרטית), במשך 3 שנים לפחות, ללא תוצאות לואי ראויות לציון וללא התקדמות המחלה באחוז גבוה של החולים.........