חדשות

צריכה גבוהה של חלבון משפיעה לטובה על בחירות תזונתיות

אנשים שמנסים לרדת במשקל ובוחרים לצרוך כמות גדולה יותר של חלבון בוחרים במזון בריא יותר - משתתפים במחקר שצרכו יותר חלבון צרכו יותר ירקות ירוקים והצליחו לשמור על מסת שריר רזה

יותר חלבונים, יותר ירקות ירוקים. צילום: אילוסטרציה

מחקר שפורסם באחרונה ב-Obesity Biology and Integrated Physiology העלה כי צריכת חלבונים משפיעה על הבחירות התזונתיות שלנו במהלך היום. אנשים המנסים לרדת במשקל ובוחרים לצרוך כמות גדולה יותר של חלבון, אפילו רק ב-2%, בוחרים במזון בריא יותר. המשתתפים במחקר צרכו יותר ירקות ירוקים והצליחו לשמור על מסת שריר רזה.

המחקר בוצע באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי ופורסם גם בכתב העת Obesity. נמצא כי הבחירה לאכול כמות גדולה יותר של חלבון יכולה גם לעזור לאנשים להימנע מאיבוד מסת גוף רזה, החשובה לתפקוד תקין ולבריאות. עוד נמצא כי מי שאוכל יותר חלבונים בדיאטת הרזיה עושה בחירות בריאות יותר – צורך יותר ויטמינים ומינרלים ושומר על מסת השריר.

כאמור, צוות המחקר בחן נתונים מכמה מחקרים בנושא הפחתת משקל ומצא שהגדלת כמות החלבון בתזונה, אפילו בכמות קטנה – כ-2% בלבד – יכולה להשפיע לטובה על הבחירות התזונתיות.

200 בני 24 עד 75 עם עודף משקל או השמנת יתר נטלו חלק במחקר. כולם קיבלו הדרכה מדיאטנית להפחית 500 קלוריות ליום במשך שישה חודשים ולצרוך 18% מהקלוריות מחלבונים לא מעובדים (עופות, בשר אדום לא מעובד, דגים, קטניות ומוצרי חלב).

המשתתפים חולקו לקבוצה עם צריכת חלבון נמוכה יותר (58 גרם ליום) וצריכת חלבון גבוהה יותר (79 גרם ליום) ושתי הקבוצות איבדו משקל בשיעור דומה – בערך 5% ממשקל הגוף. בקבוצת צריכת החלבון הגבוהה נמצא כי צריכת מרבית הויטמינים והמינרלים (A, B , C, D ו-K) הייתה גבוהה יותר בהשוואה לקבוצה שצרכה פחות חלבונים. כמו כן, אנשים שצרכו יותר חלבון בחרו במזונות בריאים יותר באופן כללי ושילבו בדיאטה שלהם יותר ירקות ירוקים ופחות סוכר ודגנים מעובדים. אלה שצרכו כמות חלבון גבוהה יותר גם הצליחו לשמור על מסת השריר הרזה שלהם בזמן הירידה במשקל.

משקל הגוף מורכב ממסת הגוף הרזה וממסת שומן. מסת הגוף הרזה (Lean body mass) כוללת את עצמות השלד, האיברים הפנימיים, הדם והשרירים. מסת השומן (Fat Mass) כוללת את רקמות השומן ומתחלקת לשניים: שומן חיוני – החיוני לתפקוד תקין ולהגנה על איברים פנימיים ונמצא במח העצמות, בכליות, במערכת העצבים המרכזית, בלב, בריאות ועוד. אצל גברים השומן החיוני הוא כ-3% ממשקל הגוף התקין ואצל נשים כ-12% ממשקל הגוף התקין.

הסוג השני של מסת השומן הוא שומן מאוחסן, הנאגר בעיקר ברקמות השומן שמתחת לעור, בין השרירים ומסביב לאיברים הפנימיים. תפקידו להגן מפני פציעות, לשמור על חום הגוף, לספק אנרגיה בזמן מנוחה ובזמן פעילות גופנית ועוד.

מחברת דו"ח המחקר, פרופ' סו שפסס: "זה מדהים לגלות שהגדלת צריכת החלבון, אפילו בכמות קטנה במהלך הדיאטה, לוותה בצריכה גבוהה יותר של ירקות ירוקים ובצריכה מופחתת של דגנים לא מלאים וסוכר". ד"ר אנה אוגילבי, גם היא בצוות המחקר, הוסיפה: "ההשפעה של חלבון על איכות התזונה לא נבדקה בעבר, למיטב ידיעתנו".

עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת, יו"ר עמותת עתיד, התייחסה לממצאי המחקר: "חקירת הקשר בין צריכת חלבון ואיכות הדיאטה חשובה כיוון שאיכות הדיאטה היא לרוב לא אופטימלית בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל ומהשמנה. ודיאטות הרזיה עם צריכה נאותה של חלבון עשויות להגביר היענות לדיאטה, לשפר את איכות הדיאטה ולסייע בירידה בריאה במשקל, תוך שמירה על מסת שריר".

עוד אמרה בכר: "חלבונים מהווים מקור מצוין לויטמינים ולמינרלים ולכן הממצאים אינם מפתיעים. ההמלצה לצריכת חלבון מתונה אך גבוהה מההמלצות הרגילות, כ-80 גרם ליום, יכולה להיות מיושמת עם הדרכה של דיאטנית וחשובה בעיקר באוכלוסיות עם סיכון לאובדן מסת שריר כמו קשישים ונשים שעושות דיאטות הרזיה. שימור מסת שריר קשורה לשיפור העמידות לאינסולין ולכן למניעת סוכרת ומחלות לב. סוכרתיים יכולים לבחון השפעות מזונות שונים על רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף".

נושאים קשורים:  תזונה,  דיאטת חלבונים,  הרזיה,  מחקרים,  חדשות
תגובות