חדשות

כיצד מראה וריח של אוכל מגבירים את ייצור האינסולין?

במחקר חדש נמצא כי תגובה דלקתית, שנוצרת כתוצאה ממראה של מזון ומעורבת גם בהתפתחות סוכרת, מאותתת ללבלב להגביר את ייצור האינסולין

עוד לפני שהפחמימות מגיעות לזרם הדם, עצם המראה והריח של ארוחה גורמים לשחרור אינסולין. אילוסטרציה

עוד לפני שהפחמימות מגיעות לזרם הדם, עצם המראה והריח של ארוחה גורמים לשחרור אינסולין. לראשונה, חוקרים מאוניברסיטת באזל הראו ששחרור אינסולין זה תלוי בתגובה דלקתית קצרת טווח המתרחשת בנסיבות אלו. עם זאת, אצל אנשים הסובלים מעודף משקל, התגובה הדלקתית הזו כל כך מוגזמת שהיא עלולה לפגוע בהפרשת האינסולין.

אפילו הציפייה לארוחה הקרובה מעוררת סדרה של תגובות בגוף, המוכרת שבהן היא הפרשת רוק מוגברת מהפה. אבל הורמון האינסולין, שמווסת את רמת הסוכר בדם, מגיע גם הוא למקום עוד לפני הביס הראשון מהאוכל. מומחים מתייחסים לזה כשלב המתווך העצבי (או הצפאלי) של הפרשת אינסולין.

עד עתה לא היה ברור כיצד התפישה החושית של ארוחה מייצרת אות ללבלב להגביר את ייצור האינסולין. המחקר הנוכחי זיהה חלק חשוב בפאזל: גורם דלקתי המכונה אינטרלוקין 1 בטא (IL1B), המעורב גם בתגובה החיסונית לפתוגנים או בנזק לרקמות. החומר מופרש מתאי המיקרוגליה במוח, האחראים על המערכת החיסונית במוח. החוקרים פרסמו את ממצאיהם בכתב העת Cell Metabolism.

העובדה שגורם דלקתי זה אחראי על חלק ניכר מהפרשת האינסולין התקינה אצל אנשים בריאים היא מפתיעה, כיוון שהוא מעורב גם בהתפתחות סוכרת מסוג 2. צורה זו של סוכרת נגרמת על ידי דלקת כרונית הפוגעת, בין היתר, בתאים המייצרים אינסולין של הלבלב. זהו מצב נוסף בו IL1B ממלא תפקיד מפתח - במקרה זה הוא מיוצר ומופרש בכמויות גדולות מדי. מחקרים קליניים בודקים כעת האם מעכבים נגד גורם דלקתי זה מתאימים לשימוש כטיפול בסוכרת.

במצב רגיל שלא קשור למחלה, הריח והמראה של ארוחה מעוררים תאי חיסון ספציפיים במוח הידועים כמיקרוגליה. תאים אלה מפרישים לזמן קצר IL1B, הממלא תפקיד חשוב בקישור מידע חושי כמו המראה והריח של ארוחה עם הפרשת אינסולין בתיווך עצבי ובוויסות הקשר הזה. כך הוא למעשה משפיע על מערכת העצבים האוטונומית דרך העצב התועה (עצב הואגוס).

עצב הואגוס יוצא מהגולגולת אל בית החזה והבטן ומעצבב איברים פנימיים בגוף במסגרת מערכת העצבים הפאראסימפתטית. כך מועבר האות לאתר הפרשת האינסולין, ללבלב. במקרה של השמנת יתר, לעומת זאת, שלב זה בתיווך עצבי של הפרשת אינסולין מופרע על ידי התגובה הדלקתית המוגזמת הראשונית.

נושאים קשורים:  אינסולין,  סוכרת,  לבלב,  השמנה,  מחקר,  חדשות
תגובות