חדשות

"הרפורמה במקצוע הרוקחות מעמידה את בריאות הציבור בסכנה"

ארגוני הרוקחות בישראל קוראים לשרי האוצר והבריאות לפסול את הרפורמה במקצוע הרוקחות כפי שמוצע בחוק ההסדרים החדש ומזהירים: "לתכנית פוטנציאל ממשי לגרימת נזק חמור לציבור המטופלים"

רוקחים, בית מרקחת. צילום אילוסטרציה

ארגוני הרוקחות בישראל ונציגי הרוקחים אצל המעסיקים  פנו היום במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורוביץ בדרישה לדחות את הרפורמה במקצוע הרוקחות כפי שעולה בחוק ההסדרים החדש, לפיה תרופות מרשם ינופקו גם על ידי מי שאינם רוקחים או במעבר במערכות לניפוק אוטומטי.

כבר לפני כשנה פורסמה על ידי משרד האוצר הצעה זו לביצוע רפורמה במקצוע הרוקחות, אך הצעה זו, מציינים ראשי ארגוני הרוקחים בפנייתם אל השרים, הוסרה מעל הפרק בשורה של נימוקים מקצועיים ובראשם "תמימות דעים מוחלטת בין העוסקים בתחום הרוקחות לגבי פוטנציאל ממשי לגרימת נזק לציבור המטופלים". תכליתה של הרפורמה, טוענים הרוקחים, היא "הפקעת ניפוק תרופות מרשם מידיו של הרוקח למי שאינו רוקח, או באמצעות מעבר לשימוש במערכות לניפוק אוטומטי. ההצעה הוצגה כרפורמה שאין לה משמעויות תקציביות אך להפתעתנו שוכפלה ההצעה גם השנה".

ראשי נציגי הרוקחים - שימי שמריהו הללי, מזכ"ל איגוד הרוקחים בהסתדרות, פרופ' איל שורצברג, יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, ודוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל, החתומים על המכתב, טוענים כי הניסיון לפתור את בעיית המחסור ברוקחים באמצעות פתרונות טכנולוגיים וכוח אדם לא מיומן זול, לא רק שאינו נכון אלא "בחזקת מדרון חלקלק ומסוכן אשר מעמיד את בריאות ציבור המטופלים ואת אזרחי המדינה בסכנה חמורה". ההצעה בגירסתה הנוכחית פסולה, הם טוענים, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הכלכלי ובעצם, מעבירה את ההתמודדות עם מצב המחלה ונטילת תרופות לציבור המטופלים ובני משפחותיהם, ללא בקרה וליווי איש מקצוע.

פרופ' איל שוצברג, יו"ר ארגון הרוקחות בישראל. "הפתרון, כפי שמוצע כיום, הינו ביטול המקצוע במקום התמודדות עם המחסור ברוקחים". צילום באדיבות: ליאור צור

הרוקחים מבקשים להדגיש כי תרופות מרשם אינן מוצר צריכה רגיל. לכל טעות שנעשית בשימוש במוצר הזה עלול להיות מחיר כבד, אם במינונו, אם בכמותו, באופן נטילתו או בבלבול אפשרי בשימוש בו. "הרוקחים", הם כותבים, "הם שומרי הסף והם מהווים את התחנה והחוליה בה ניתן לצמצם את הסיכונים שבנטילת תרופות".

לדבריהם, האמירה שהאחריות לתכשירים - מניפוקם ועד למסירתם לידי המטופל - כמצוין בדברי ההסבר להצעה, תיוותר בידי הרוקחים, הינה אמירה בעלמא: הרוקח אינו מסוגל להיות אחראי לניפוק בשלוחות מרוחקות, במכונות ניפוק, או על מסירת תרופות מידי מי שאינו מוסמך לכך. בנוסף, הוספת חוליות ניפוק נוספות לתהליך, אם באמצעות מיכון או שלוחות, כאשר לרוקח אין שליטה מוחלטת על התהליך, תגדיל את הסיכון ולא תקטין אותו. כמו כן, ההצעה אינה מביאה בחשבון תקלות אפשריות המתרחשות באמצעי מיכון, כגון כשל באחסון תרופות והתרעה עליו, מתן הסבר למטופל, נגישות השירות לאוכלוסיה הכללית ולאוכלוסיות מוחלשות בפרט וביניהם קשישים ואנשים שאינם טכנולוגיים.

להמתין להמלצות המועצה הלאומית לרוקחות

בחודשים האחרונים הוקמה במשרד הבריאות מועצה מייעצת ייעודית -  המועצה הלאומית לרוקחות, שבין תפקידיה להמליץ על הצעדים הנדרשים כדי להתמודד עם אתגרי המקצוע ועם המציאות בשטח תוך גיבוש המלצות לפתרונות אפשריים. המועצה עוסקת בימים אלה בגיבוש סדרי עדיפויות לטיפול בבעיות הקיימות ובמענה לצרכים העתידיים של מקצוע הרוקחות. במועצה משולבים גם מי שאינם רוקחים כגון: נציגי המטופלים, נציגים מעולם השיווק, הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והכלכלה. בארגוני הרוקחות מציעים לשרי הממשלה להמתין להמלצות המועצה "ולא לרוקן אותה מתוכן באמצעות רפורמות המועברות בחוק ההסדרים ואשר על פי הכתוב בדברי ההסבר, להצעת החוק אין כל השפעה על כוח האדם או על התקציב".

הפתרון, כפי שמוצע כיום, הינו ביטול המקצוע במקום התמודדות עם המחסור ברוקחים והתקצוב האוניברסיטאי הנדרש להוצאת בוגרים נוספים, טוענים ראשי ארגוני הרוקחים. "אין אנו מתנגדים לאוטומציה או לפתרון בעיות לוגיסטיות, אך הכנסת טכנולוגיה אמורה לתמוך בתהליכים נדרשים ולא לבטל את חובת הזהירות הנדרשת בעת עיסוק וניפוק תרופות", הם מדגישים.

נושאים קשורים:  רפורמה במקצוע הרוקחות,  חוק ההסדרים,  תרופות מרשם,  רוקחים,  בתי מרקחת,  פרופ' איל,  פרופ' איל שורצברג,  דוד פפו,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2022, 07:35

הבעיה אכן קיימת אבל לא היכן שהמאמר מצביע - רוב החולים הכרוניים שמקבלים תרופות מרשם מכירים את התרופות אפילו טוב יותר מהרוקחים עצמם. הבעיה היא שרופאים!!! שרושמים תרופות לא בודקים ולא יודעים לבדוק את ההשפעות המנוגדות והמסוכנות של תרופות אלו על חייו של החולה. תרופות שנרשמות על ידי רופאים-מכונות מזיקות לחולים!! כבר הוכח שהורדת תרופות גרמו לשיפור בריאותם של חולים! נדרשים רוקחים קליניים הרבה לפני הניפוק למנוע את הנזקים שרופאי-מכונה גורמים. שם נמצאת שורש הבעיה