מחקרים

הקשר בין הפרעות אכילה ותסמיני ADHD בילדים

ישנו קשר בין תגובתיות לאוכל בגיל מוקדם והפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות

הפרעות אכילה (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים העלו השערה לפיה יש קשר בין תסמיני הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) והפרעת התנהגות אכילה. עם זאת, כיוון הקשר הסיבתי עדיין איננו ברור. בהתבסס על המחקר הקודם של אותה קבוצת מחקר, ניסו החוקרים לבחון קשר לונגיטודינלי בין התנהגויות אכילה בגיל 4, תסמיני הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות ואת תפקיד ה-BMI.

במסגרת המחקר שממצאיו פורסמו בעיתון European Child & Adolescent Psychiatry כללו החוקרים ילדים מעוקבת RHEA של אימהות וילדים ביוון אשר עברו ביקור מעקב בגיל 4 וגיל 6 (926 מטופלים). ההורים מילאו את שאלון ה-Children’s Eating Behavior Questionnaire על מנת להעריך את התנהגויות האכילה של ילדים בגיל 4. לאחר מכן, על מנת להעריך את תסמיני הפרעת הקשב, ריכוז והיפראקטיביות בגילאי 4-6, מילאו ההורים גם את מבחן ה-ADHD ואת שאלון ה-Child Behavior Checklist לגילאי 6-18. בנוסף, לאורך התקופה נמדד ה-BMI של משתתפי המחקר. לבסוף, על מנת להעריך את הקשר בין כל המשתנים בין גילאי 4-6, השתמשו החוקרים ב- Longitudinal structural equation modeling.

תוצאות המחקר הדגימו כי תגובתיות לאוכל בגיל 4 הייתה קשורה באופן חיובי להיפראקטיביות בגיל 6, בעוד שאכילת יתר רגשית הייתה קשורה באופן שלילי להיפראקטיביות. מנגד, לא נמצאו ראיות התומכות בקשר בין התנהגות אכילה בקרב ילדים בגן ו-BMI בגיל 6, או בין BMI בגיל 4 ותסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בשלב מאוחר יותר, ולהיפך.

ממצאי המחקר מעלים אפשרות שתגובתיות לאוכל היא סמן מוקדם של תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בגיל 6. לעומת זאת, בניגוד להשערת החוקרים, לא נמצא קשר מובהק בין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בגיל 4 ו-BMI בגיל 6.

מקור:

Leventakou V. et al. European Child & Adolescent Psychiatry (2022). https://doi.org/10.1007/s00787-021-01720-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  התנהגות אכילה,  ADHD,  BMI מדד מסת הגוף,  הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות
תגובות