• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
מחקרים

האם שימוש באור בוהק יכול לסייע בהפגת עייפות בנהיגה?

מצא כי שימוש באור בוהק בזמן נהיגה יכול לשפר את ביצועי הנהיגה במידה דומה לשימוש בקפאין, וכי שילוב בין השניים משפר עוד יותר את ביצועי הנהיגה

25.04.2022, 17:50
עייפות בנהיגה (צילום: אילוסטרציה)

נהגים צעירים מעורבים בשיעורים רבים בתאונות דרכים הנגרמות מעייפות נהגים. ההשפעה המעוררת של אור בוהק יכול לשמש כאמצעי להפיג את עייפות הנהג, כתחליף או בשילוב עם אמצעים קיימים להפגת העייפות, כדוגמת קפאין.

לצורך מחקר זה גוייסו שלושים נהגים צעירים (גילאי 18-25 שנים) עם חסך שינה קבוע. החוקרים נתנו לנבדקים לבצע סימולציית נהיגה בתנאי אינבו (קבוצת 'אינבו' בו קיבלו מסטיק ללא קפאין ונהגו עם אור באורך גל של 555 ננומטר, 0.3 מיקרו-וואט/ס"מ2) ושוב לאחר הקצאה אקראית לקבוצות המחקר השונות; נהיגה עם אור בוהק קבוע (קבוצת 'אור', אורך גל של 500 ננומטר, 230 מיקרו-וואט/ס"מ2), לאחר צריכת קפאין (קבוצת 'קפאין', 100 מ"ג של קפאין במסטיק), או שילוב של השניים (קבוצת 'אור+קפאין'), על פני שלושה ימים רצופים. החוקרים השתמשו במודלים של השפעות ליניאריות משולבות על מנת להעריך את הקשר בין תנאי הנהיגה השונים לבין תוצאים פיזיולוגיים (גודל גלי אלפא ותטא באלקטרואנצפלוגרם [אא"ג], קצב לב, הפרשים בין פעימות לב), ביצועי נהיגה (תוצאי היגוי, שמירה על נתיבים והאצה) והערכה סובייקטיבית של עייפות.

תוצאות המחקר הדגימו כי בהשוואה לנהיגה בתנאי אינבו, כלל התנאים הנוספים להפגת העייפות שיפרו את תוצאי ביצועי הנהיגה (p<0.0001). כאשר ההשפעה של אור בשילוב עם קפאין היתה שווה להשפעה של אור בלבד אך ההשפעות של אלו היו עדיפות על פני קפאין בלבד.

שילוב של אור וקפאין הביא להפחתה בגודל גלי אלפא באא"ג, יותר מאשר אור או קפאין בנפרד (p<0.0006). תוצאות האק"ג היו פחות טובות תחת ההשפעות הללו, בהשוואה לנהיגה בתנאי אינבו. תחושת עייפות סובייקטיבית השתפרה רק תחת תנאי אור בשילוב עם קפאין (p<0.0001).

מסקנת החוקרים הייתה כי שילוב של אור בוהק עם צריכת קפאין משפרת את ההשפעות המעוררות הקשורות להחלפת נתיבים ותחושת עייפו סובייקטיבית. שימוש באור בוהק במהלך הנהיגה יכול להוות חלופה שימושית עבור נהגים עייפים שנמנעים משימוש בקפאין. ההשפעה המעוררת של אור בוהק יכול להקל על ההשפעות של חסך שינה בינוני על הנהיגה ולספק תועלת בהפחתת תאונות דרכים קשות עקב עייפות, ובכך לצמצם את מספר הפציעות הקשות ומקרי המוות עקב תאונות אלו.

מקור:

Shamsi Shekari Soleimanloo, et al. (2022) “Bright light alone or combined with caffeine improves sleepiness in chronically sleep-restricted young drivers.” Sleep Medicine, May 2022. Vol. 93, p. 15-25, doi.org/10.1016/j.sleep.2022.03.013

נושאים קשורים:  מחקרים,  עייפות,  נהיגה,  קפאין,  נהגים צעירים
תגובות