COVID-19 בישראל

צפי לגל תחלואת קורונה ניכר כבר בחודש הבא

670 אלף ישראלים לא התחסנו כלל, מיליון איש לא קיבלו את הבוסטר, מבצע חיסוני הילדים מדשדש ובממשלה מתכוונים להטיל מגבלות נוספות על לא מתחסנים

"צריכים לחסן את הילדים בכל מקום, כולל בחצרות בתי הספר". צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' חזי לוי הודה הבוקר (ג') בראיון לאלכסנדרה לוקש ב-Ynet כי "מבצע חיסוני בני 11-5 מדשדש". פרופ' לוי, כמו בכירים נוספים במערכת הבריאות, טוען שיש לחסן את הילדים גם בחצרות בתי הספר.

פרופ' לוי, שחזר לנהל את המרכז הרפואי ברזילי באשקלון, הוסיף: "צריכים לחסן את הילדים בכל מקום, כולל בחצרות בתי הספר. עושים זאת גם עם חיסונים אחרים. כשכולם מדברים על החשיבות של החיסון ועל הצורך להגיע לכמה שיותר מהר לכמה שיותר ילדים שמסכימים להתחסן, נדרש להתגייס ככל האפשר למען מבצע החיסונים הזה ולהסביר היטב את הצורך בחיסון. ראוי היה שכך יתנהלו הדברים גם במערכת החינוך ויושקעו כל האמצעים על מנת לחסן את הילדים כעת".

יחד עם זאת גם הודה פרופ' לוי: "קשה להתווכח עם עובדות – זן האומיקרון דחק את הדלתא. בבריטניה התחלואה דוהרת, קצב ההדבקה בזן הזה בערך פי שלושה יותר מאשר בדלתא. יש עדויות שהבוסטר יכול למנוע תחלואה קשה. אנחנו מודאגים ומוטרדים מהאפשרות שתעלה התחלואה וההידבקות גם בישראל".

על פי אחת ההערכות שהושמעו הבוקר בכמה מדיווחי החדשות, בארץ מצפים לגל תחלואה ניכר כבר בחודש הבא. בדיווח של עידו אפרתי היום ב"הארץ" הובאו נתונים על שיעור הזכאים לבוסטר שטרם התחסנו – לערך מיליון ישראלים. את המניע לסירובם בעת הזאת להתחסן הסבירו רבים מהם: "זה כבר לא בוער". רבים מסרבני החיסונים הם צעירים וערבים. הסיבה הבולטת להימנעותם היא ירידה ב"מקדם הפחד", מסבירים זאת מומחים, "אבל אולי האומיקרון ישנה את המצב".

קבוצת "סרבני הבוסטר" מייצגת 15% מכלל הישראלים בני 12 ומעלה שהתחסנו כבר – רובם צעירים בני 16 ומעלה. בני 12-15 החלו להתחסן רק בסוף יוני, ובין החיסון השני לשלישי נדרשים חמישה חודשי המתנה. חלקם אף נדבקו בפרק הזמן הזה בנגיף מאחר שלא היו מוגנים באופן מלא.

קבוצה זו נפרדת מ-670 אלף הישראלים שהחליטו להימנע מחיסונים לגמרי. בסוף הגל הרביעי הצביעו עליה מומחים רבים, כאשר כללה יותר מ-1.2 מיליון מחלימים ומחוסנים שאינם מוגנים. הם קראו להתמקד בה. אולם, רוב המאמץ הושקע בתקופה האחרונה בחיסון הילדים והמתבגרים. עתה, עם התפשטות האומיקרון, מקבלי ההחלטות וראשי מערכת הבריאות שבו להתמקד בסרבנים ומפעילים עליהם לחצים לקבל את מנת החיסון השלישית.

עם ההתרחקות מקבלת המנה השנייה בקרב רוב האוכלוסיה ודעיכת השפעתו של החיסון, סכנת התפרצות אומיקרון בישראל הופכת את מיליון הישראלים הללו, שאינם מוגנים, לגורם שעלול להכריע את הכף במאבק בגל הבא. "העובדה ש-5,000 ישראלים בלבד מתחסנים מדי יום במנה השלישית מעידה שהקבוצה הזאת איננה צפויה להיעלם מאליה", ציין אפרתי. לצד מי שלא התחסנו כלל, ילדים שאינם זכאים לחיסון ובני 5-11 (שרק כ-10% מהם חוסנו עד כה), יש עתה למעשה בישראל כשלושה מיליון איש שאינם מוגנים באופן הנדרש מפני הנגיף.

בדיווח הוצגו נתונים קופת חולים כללית, מבטחת יותר מחמישה מיליון ישראלים: בקרב בני 80 ומעלה 9% מזכאי הבוסטר טרם חוסנו. בקרב בני 70-79 – 8%. בקרב בני 60-69 – 12%. בקרב בני 50-59 עלה השיעור ל-20%, בקרב בני 40-49  – 24% ובקרב בני 30-39 – 30%. בקרב בני 19-29 שיעור הלא מחוסנים במנה השלישית הוא 37% ובקרב בני 16-18 חוסנו רק מחצית מהזכאים לבוסטר.

אמש דיווח ערוץ 12 כי בסוף דצמבר יפוג תוקפו של "חוק הקורונה" והממשלה תבקש לקבל סמכות בחוק החדש, לקבוע שלא מחוסנים לא יוכלו להיכנס למקומות ציבוריים שפועלים במסגרת כללי התו הירוק. בחוק החדש תיכלל תכנית שתאפשר לממשלה להטיל הגבלות נוספות על לא מחוסנים, כך שגם בדיקה שלילית לא תאפשר להם להיכנס למקומות הפועלים בהתאם לתו הירוק.

משרד הבריאות סבור שיש הצדקה אפידמיולוגית להגבלה בעיקר כאשר הבדיקות לא יוכלו לזהות זן חדש, אם יצוץ לפתע. עם זאת, דווח, הממשלה לא תנקוט בצעד זה מיד, אלא רוצה שתהיה לה האפשרות לנקוט בו אם וכאשר תמצא לנכון ובהתאם להתפתחויות.

הבוקר (נכון לשעה 07:30) פרסם משרד הבריאות את נתוני התחלואה היומיים הבאים ששוב ממחישים עד כמה הנגיף מתעתע, כאשר יש ימים שבהם יש ירידה במספר המאובחנים לעומת ימים קודמים, אבל גם ימים שבהם היא שוב עולה. אתמול שוב נרשמה עלייה במספר המאומתים החדשים – 744, ומאז חצות ועד מועד הדיווח הבוקר נוספו עוד 177. מבין 100,839 בדיקות שנעשו אתמול שיעור החיוביות לנגיף – 0.74.

במצב פעיל עכשווי חלה עלייה ל-6,186, אולם יש ירידה במספר המאושפזים בבתי החולים – 126. במצב קשה 90 ובהם 59 במצב קריטי, כאשר ביניהם 48 מונשמים (17 מחוברים לאקמו). מניין הנפטרים מהמחלה מתחילת המגיפה עלה ל-8,223.

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  אומיקרון,  חיסנים,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
20.12.2021, 07:44

קשה לצפות ל compliance כשהניתונים מעולם אינם מצביעים על תתמותה ותחלואה מ אומיקרון
https://www.nature.com/articles/d41586-021-03614-z

אנונימי/ת
20.12.2021, 08:05

ברגע שחומרת התחלואה ותמותה לא מאיימות כל כך, הרי ההחלטות הופכות להיות כלכליות וצריך שכנוע הרבה יותר מתוחכם להתחסן