COVID-19 בישראל

מהלילה: כל החוזרים מחו"ל, לרבות מחוסנים ומחלימים, יידרשו לבידוד

בעקבות הופעת הוריאנט הדרום אפריקאי אומיקרון בישראל: 50 מדינות באפריקה מוגדרות אדומות, איכוני השב"כ יופעלו, מלוניות הקורונה מחדשות את פעילותן ומספר האנשים המותר בהתקהלות צומצם

מערך הבדיקות בנתב"ג יתוגבר. צילום: גיל כהן מגן/ שאטרסטוק

הלילה (בין ראשון לשני) ייכנס לתוקף המתווה שאושר אמש בישיבת שרי קבינט הקורונה ולפיו כל מי שחוזר לישראל מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד. כל הנוסעים המגיעים ממדינות אדומות יועברו מיד עם נחיתתם למלוניות קורונה, שמחדשות את פעילותן. כמו כן הוחלט להפעיל איכוני שב"כ כדי לעקוב אחרי נשאי נגיף הקורונה החדש שה-WHO העניק לו השם "אומיקרון" – האות ה-15 באל"ף בי"ת היווני.

עד כה, מאז תחילת המגיפה זוהו 15 וריאנטים של הנגיף. חמישה מהם, שסומנו באותיות אלפא, בטא, גאמא, דלתא ועתה אומיקרון (O), נחשבים ל"מטרידים ביותר" עקב יכולות ההדבקה וההתפשטות שלהם. האחרון, שסימונו המדעי B.1.1529 ונתגלה בדרום אפריקה לראשונה ב-9 בנובמבר, ממקד אליו את עיקר ההתעניינות הנוכחית, מאחר שהתברר במעבדה דרום אפריקאית כי הוא מכיל 50 מוטציות, כ-30 מהן רק בחלבון המעטפת וה"ספייק" שלו, ולפיכך חשוד כיותר מידבק, מתפשט ביתר מהירות מקודמיו ובעיקר מהדלתא שהיה באחרונה הזן הדומיננטי מבין כל זני הנגיף שהתפשטו בעולם. עלה גם חשד, שטרם אומת, כי ייתכן שהוא חסין במידה מסוימת בפני חיסוני הקורונה הקיימים עתה.

הופעת זן הנגיף החדש מעוררת חשש גלובלי כי צפויה "הצפה חדשה בהתפשטות הנגיף", הגדיר ה"ניו יורק טיימס" את המצב העכשווי. מקרים בודדים של נשאי זן זה כבר אותרו בכמה מדינות שמחוץ ליבשת אפריקה, לרבות בריטניה (שני מקרים מאומתים), הונג-קונג, בלגיה וגם ישראל. קיים חשד לגבי עוד מקרים באיטליה, בגרמניה, בהולנד ובצ'כיה. בסך הכל מדובר בכל העולם (נכון לסוף השבוע) בכ-200 מקרים, רובם באפריקה ומיעוטם במקומות אחרים.

בישראל אובחן עד כה מקרה ודאי אחד של עובדת זרה, בת 34 ממלוואי. היא הגיעה לארץ בטיסת קונקשן שעברה דרך דרום אפריקה ודובאי. כשנחתה בארץ הודיעו לה הבודקים בנתב"ג שהיא נדרשת לבידוד אבל לא נמסר לה עדיין שהיא מאומתת-נגיף. היא נסעה במונית למלונית בתל אביב ולאחר לילה נסעה באוטובוס לאילת לביקור אצל חברתה. אז קיבלה הודעה שהיא מאומתת אומיקרון, הוזמן עבורה אמבולנס לפינוי לבית חולים אלא שהיא נעלמה ואותרה כעבור זמן על ידי המשטרה בדירה באילת. עד כה אותרו כמחצית מ-30 נוסעי האוטובוס שהיו עימה בנסיעה לאילת והם נבדקים. נשאית הנגיף שאותרה היתה מחוסנת, אבל לא בתרכיב "פייזר".

הבוקר דיווחה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, בדיון בוועדת החוקה של הכנסת, כי יש כרגע בסך הכל 13 חשודים, כולל המאומתת האחת לזן החדש. ההערכה היא כי הוא התפתח באפריקה כבר באמצע ספטמבר. עד כה הצליחו להגיע ל-12 נוסעי האוטובוס שהיו עם העובדת הזרה שאובחנה כמאומתת ונסעו מתל אביב לכיוון אילת.

"מבחינת עמידות לחיסונים", אמרה פרייס, "לוקח מספר שבועות כדי לקבל על כך תשובה. לאורך המגיפה עשינו מהלכים יוצאי דופן. הבאנו וירוס עוד לפני שהוא נכנס ועשינו עליו בדיקות במעבדה, לדוגמה הוריאנט מברזיל. אני מקווה לתוצאות ראשוניות דרך הקולגות מדרא"פ. יהיו להם כנראה תוצאות בזמן הקרוב. לפי המוטציות שלו, יש לו מוטציה אחת ששותפה עם וריאנט בטא, שהחיסון של 'אסטרהזניקה' לא עבד טוב עבורו. לכן, ההשפעה של חיסון זה תהיה פחות מועילה על וריאנט זה. לגבי 'פייזר' והחיסונים האחרים, אנחנו עוד לא יודעים".

ההגבלות החדשות

קבינט הקורונה קבע ש-50 ממדינות יבשת אפריקה, למעט מצרים ומרוקו, ייחשבו מעתה ל"אדומות". ייאסר על ישראלים לטוס אליהן למעט במקרים חריגים שמחייבים אישור של ועדה מיוחדת במשרד הפנים. כל החוזרים ממדינות אלו, לרבות מחוסנים ומחלימים מקורונה, חייבים בבידוד מלא. לפני יציאה מישראל יידרש הנוסע להצהיר באתר משרד הבריאות וגם מול נציג חברת התעופה שהנסיעה איננה למדינה אדומה. זרים מאותן מדינות לא יורשו מעתה ולמשך לשבועיים להיכנס לישראל, למעט מקרים הומניטריים חריגים ובאישור משרד הפנים. גם ארה"ב, שבה טרם אותר הזן החדש, הודיעה על איסור כניסת טיסות מאפריקה.

כן אושר מתווה לבידוד מדורג עבר ישראלים החוזרים מחו"ל: שלושה ימים עם שתי בדיקות PCR (בנחיתה ובסיום הבידוד) למחוסנים ומחלימים ושבוע לכל השאר עם בדיקה בנחיתה וביום השביעי. מבודדים מחוסנים או מחלימים שלא ישלימו בדיקה שנייה בתוך שלושה ימים יצטרכו להישאר בבידוד שבוע שלם. הפרה של הוראה זו גוררת קנס של 5,000 שקל.

אירועי חנוכה לא יוגבלו

עוד הוחלט כי אירועי חנוכה לא יוגבלו, אך תהיה בהם יותר אכיפה של כללי התו הירוק. אלה יחולו  על אירועים במקומות סגורים שתותר בהם התקהלות של 50 איש.

עם היוודע על הימצאות זן אומיקרון בישראל הוחלט בפיקוד העורף להכפיל את הצוותים האחראיים על קליטת החוזרים מחו"ל והעברתם למלוניות הבידוד. הטיסות הקרובות שעתידות לנחות בארץ ממדינות אדומות יוסטו לטרמינל 1, ומשם יועברו הנוסעים למלוניות הקורונה. כן ביקש הממונה על מפקדת הקורונה בצה"ל, תת-אלוף (מיל.) רלי מרגלית, לתגבר את מערך הבדיקות בנתב"ג והודיע כי הוקם צוות חקירות ייעודי להתחקות אחרי הזן האפריקאי החדש למניעת התפשטותו ולקטיעת שרשרת ההדבקה.

בתוך כך צצה מחלוקת בין המומחים הרפואיים בדבר יעילות בדיקות האנטיגן לזיהוי אומיקרון. בדיקות PCR מזהות אותו, אולם האנטיגן מכוונות לחלבון N של הנגיף ונוכח כמות המוטציות שהתגלו במבנה הנגיף, כך לפי הערכת פרופ' גליה רהב מ"שיבא", לא ברור עדיין אם הבדיקה האחרונה תזהה אותו. לעומתה, פרופ' דרור מבורך מ"הדסה" טוען ש"סביר להניח שבדיקות אלו יהיו יעילות גם לשם זיהוי הזן החדש". הוא ציין כי "יש אזור אחד בדרום יבשת אפריקה והוא יחסית קטן שבו זוהה הנגיף החדש ועורר דאגה אבל קשה להסיק ממנו שהוא אכן מתפשט יותר מהדלתא".

אמש הודיעו יצרניות החיסונים פייזר ומודרנה שהן זקוקות לכמה שבועות כדי לעדכן את התרכיבים שלהן לשם התמודדות מול הזן החדש. הן זקוקות לשבועיים לשם בחינת מידת היעילות של החיסונים הנוכחיים שלהם מול הזן החדש אבל ההערכה שהם יעילים כנגדו, אך לא ברור אם באופן מלא או חלקי.

נושאים קשורים:  קורונה,  מגיפת הקורונה,  הוריאנט האפריקאי,  בידוד,  תו ירוק,  חדשות,  אומיקרון,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2021, 21:50

ENOUGH ENOUGH ENOUGH ENOUGH
People wear masks below the jaw, no real isolation…
But because a new and seemingly not dangerous virus (well, no more than what we knew so far) a whole country becomes hysterical.
Just listen a bit to the logic and stop these draconic and useless measures. Just because you need more money from tests you close the skies. Are you out of your minds!
Wake up to reality and “Let my people go”!