מחקרים

שיפור בסימפטומים ואיכות חיים בחולי COPD עם המשאף המשולב ספיולטו רספימט

מחקר "עולם אמיתי" הוכיח שיפור קליני בסימפטומים ואיכות חיים בחולי COPD עם המשאף המשולב LAMA\LABA ספיולטו רספימט

ריאות עם מחלה חסימתית כרונית. צילום רנטגן (אילוסטרציה)
ריאות עם מחלה חסימתית כרונית. צילום רנטגן (אילוסטרציה)

מאת פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות וטיפול נמרץ נשימתי, מרכז רפואי וולפסון, אוניברסיטת תל אביב

מחלת הריאה החסימתית COPD, היא מחלה רחבת היקף המתרחבת מדי שנה בעולם וגם בישראל. המחלה מאוד משמעותית, וכבר כיום ממוקמת שלישית מבחינת תמותה בעולם. בישראל ההערכות מדברות על כ-500 אלף חולים וכ-3000 ישראלים מתים מהמחלה מדי שנה. ובנוסף לכל אלו, איכות החיים של המטופלים הולכת ויורדת עת שהם מתמודדים עם המחלה הכרונית בחייהם.

בשל העובדות הללו, ההתקדמות הטיפולית ועריכת המחקרים בתחום, הינם הכרחיים על מנת להתמודד עם המחלה, לצד הניסיונות מצד כלל המערכת הרפואית להסברה כיצד להימנע מהמחלה מלכתחילה. אלא שמרבית המחקרים ב-COPD בעולם נערכים בהיקף של מאות חולים בלבד, מספרים קטנים יחסית ביחס לכמות החולים. בנוסף, מרביתם של המחקרים נערך בתנאי מעבדה, זאת כאשר החולים הלוקחים חלק במחקר הם חולים מבוקרים, ללא מחלות רקע או צריכת טיפולים אחרים. חשיבותם של המחקרים הללו אינה מוטלת בספק, יחד עם זאת כאשר אנחנו מקבלים לידינו נתונים מהעולם האמיתי של החולים, אזי מדובר במידע חשוב שמביא תמונה מלאה של הקורה בקרב היקף גדול יותר של חולים ושאינם מבוקרים.

בדיוק בנקודה זו נעוצה חשיבותם של מחקרי RWDי(Real World Data). מחקר חדש שפורסם זה עתה ביקש לבדוק את יעילותו של הטיפול ספיולטו רספימט (Spiolto Respimat) במחקר "עולם אמיתי" בסקאלה CCQ המודדת שיפור קליני בסימפטומים, איכות חיים ומצב נפשי. במסגרת המחקר שנערך במדינות רבות באירופה בהן, שוויץ, סלובניה, הונגריה, צ'כיה ואחרות, בכללן ישראל, טופלו 4,891 מטופלים אך רק 4,700 חולי COPD נכללו באנליזה הסופית, היות והיה להם מידע שלם בנתוני הבסיס והם השלימו את הטיפול הנדרש של שישה שבועות. המטופלים נחלקו לקריטריונים לפי GOLDי(ABCD), כאשר ב-50% מהם היו עדויות להחמרות חוזרות בעברם (D). המחקר עצמו היה Open Label, ללא סמיות, והמטופלים הושמו כולם בזרוע מחקרית אחת. בסיום ששת השבועות, נתבקשו המטופלים למלא שאלון באשר לאיכות חייהם, שביעות רצונם מהטיפול והאם הורגש שיפור או לחילופין הרעה.

תוצאות המחקר הראו כי בשאלון איכות החיים שחולק להם, 81.4% מהמטופלים ציינו כי חוו הצלחה טיפולית שהוגדרה כשיפור משמעותי של איכות החיים. 92.2% מהמטופלים במחקר הדגימו שיפור באיכות החיים ו-5.3% הדגימו ירידה באיכות החיים. בנוסף המחקר הראה שיפור סימפטומטי בקרב החולים שהביא אפילו לירידה בצריכה של משאפי SOS כמו ונטולין או ארובנט.

המשמעויות של המחקר ותוצאותיו חשובות מאוד ממספר טעמים. ראשית מדובר בתוצאות מצוינות ובהיותו מחקר עולם אמיתי ששולבו בו מטופלים שאינם מבוקרים, אנחנו מקבלים מידע משמעותי מאוד על המטופלים והשפעת הטיפול עליהם. נוספת על כך העובדה שהמחקר הקיף מדינות רבות באירופה ומטופלים מעמים שונים, תרבויות שונות, אזורי מגורי שונים ולא במדינה אחת ומערכת בריאות אחת, מה שמעיד על המשמעות רחבת ההיקף של התוצאות.

ואולי יותר מכל, המשמעות הטיפולית על החולים בקו ראשון של טיפול. אחד הנתונים המעניינים שהמחקר סיפק היה בהעברת החולים מקבוצת LABA/ICS לטיפול בספיולטו. המחקר הצליח להוכיח כי בהעברת החולים לטיפול בספיולטו רספימט, המכיל שני מרחיבי סימפונות, LAMA ו-LABA,י4 מתוך 5 מטופלים בעולם האמיתי חוו שיפור בפרמטר של סימפטומים, איכות חיים ומצב נפשי - תוצאות מצוינות עבור המטופלים, כמו גם לנו הרופאים המטפלים והמערכת הרפואית ככלל.

מקור: 

Therapeutic Success of Tiotropium/Olodaterol, Measured Using the Clini | COPD (dovepress.com)

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  משאפים,  ספיולטו רספימט
תגובות