יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מחקר מהאוניברסיטה העברית: שורדי שואה מתים יותר ממחלות לב ומסרטן

מחקר שנערך בפקולטה לרפואה בירושלים הראה כי החשיפה לזוועות השואה הטראומטיות שחוו הניצולים מוקדם בחייהם קשורה לעודף תמותה מכל הסיבות וכן מסיבות ספציפיות

ניצול שואה. צילום: שאטרסטוק

מחקר השוואתי שנעשה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים העלה כי שורדי השואה מתים יותר ממחלות לב וסרטן בהשוואה לקבוצת גיל מקבילה באוכלוסיה, שלא חוותה את אימת השואה.

במחקר, בהובלת ד"ר ירוסלב יוסים וד"ר חגית הוכנר, נאספו נתוני שיעורי תמותה בקרב כ-22 אלף איש בישראל בין 1964 ל-2015. הוברר כי נשים וגברים שחוו את אימת השואה נמצאים בסיכון מוגבר ב-17% וב-14% בהתאמה למות מסרטן וכי גברים נמצאים בסיכון מוגבר ב-39% למות ממחלות לב.

המחקר הראה כי החשיפה לזוועות השואה הטראומטיים שחוו אנשים צעירים רבים מוקדם בחייהם קשורה לעודף תמותה מכל הסיבות וכן מסיבות ספציפיות.

החוקרים ציינו: חשיפות לתנאי מצוקה בשלבים מוקדמים של החיים נושאות בחובן השלכות בריאותיות משמעותיות בהמשך החיים. ניצולי השואה נחשפו לשילוב של תנאי מצוקה, התעללות פיזית ורגשית קיצונית, רעב ומחלות זיהומיות. ייחודו של המחקר החדש לעומת קודמים לו בכך שהתמקד בסיבות מוות ספציפיות בקרב שורדי השואה שעלו לישראל.

ד"ר יוסים: "ממצאי אלה מראים שגם בקרב אלה שעלו לארץ, הקימו משפחה וביססו כאן את חייהם הבוגרים, החשיפה לאימי המשטר הנאצי והשואה מוקדם בחיים קשורה לעודף תמותה. מחקר זה תומך בהשערה הקיימת בספרות על שורדי השואה, לפיה הניצולים מאופיינים אמנם בחוסן בריאותי כללי, אך בו בזמן גם בפגיעות מוגברת למחלות ספציפיות".

נושאים קשורים:  מחקר,  שורדי שואה,  מחלות לב,  מחלות סרטן,  ד"ר ירוסלב יוסים,  ד"ר חגית הוכנר,  חדשות
תגובות