דעות

המגיפה הבאה כבר כאן: עלייה בהשמנה בקרב ילדי ישראל

ירידה ניכרת בפעילות הגופנית ובאיכות התזונה במהלך השנה האחרונה נותנת אותותיה: עלייה משמעותית באחוזוני המשקל בילדים ובני נוער בישראל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

ירידה ניכרת בכמות הפעילות הגופנית ובאיכות התזונה של ילדים. אילוסטרציה

נקודת הפתיחה של ילדי ישראל ערב מגיפת הקורונה: מקום ראשון בעולם המערבי בשכיחות ההשמנה בילדים ובני נוער (כ-13%) ומקום אחרון בשיעור בני ה-15 אשר פעילים גופנית כמומלץ (כ-5%). במספר מחקרים מרחבי העולם תוארו ירידה ניכרת בכמות הפעילות הגופנית ובאיכות התזונה של ילדים הירידה בתקופת מגיפת הקורונה, אשר כעת כבר נמשכת שנה שלמה.

ההשפעות השליליות של ירידה בפעילות הגופנית ועלייה בכמויות האוכל על ילדים נחקרה בעבר, דרך מודל פשוט ונפוץ: החופש הגדול. במהלך חופשת הקיץ, קצב העלייה במשקל בקרב ילדים גבוה יותר מאשר במהלך שנת הלימודים ומתרחש במיוחד אצל ילדים עם עודף משקל והשמנה. במחקר אחר נמצא כי במהלך חופשת הקיץ נמחקו כליל השיפור בכושר הגופני של הילדים והירידה באחוזי השומן, אשר נרכשו ביזע רב במהלך תקופת הלימודים. נזכור כי חופשת הקיץ נמשכת חודשיים בלבד, אך מגיפת הקורונה והסגרים הנלווים לה נמשכים כבר שנה שלמה.

השמנה היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ואם חששותינו יתממשו, אנו צפויים לחזות בעלייה ניכרת בשכיחותה

במהלך מגיפת הקורונה עלו קולות רבים אשר הביעו חשש מהמגיפה הבאה אשר תגיע והיא איננה נגיף חדש. השמנה היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ואם חששותינו יתממשו, אנו צפויים לחזות בעלייה ניכרת בשכיחותה.

נתונים ראשוניים ממחקר שביצענו בקרב ילדים ובני נוער במהלך שנת 2020 מעידים על עלייה משמעותית באחוזוני המשקל במהלך חודשי השנה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019.

אז מה עושים? לאור הצמצום בפעילות הגופנית בקרב ילדים במהלך שנת 2020 ולאור סגירת רוב מסגרות הפעילות לילדים, עלה צורך למצוא פתרונות אחרים. בתקופה זו של העדר חוגים וריחוק חברתי לסירוגין – זו משימה בעיקר של ההורים.

ילדים עם עודף משקל שלא מצליחים לצבור את כמות הפעילות המומלצת ובוודאי אם הם זקוקים לסיוע בארגון האכילה בתקופה מאתגרת זו, צריכים לפנות לייעוץ כוללני באחת מהמרפאות הייעודיות לכך

חשוב לאתר יחד עם הילדים את סוגי הפעילויות אשר מתאימים להעדפותיהם האישיות, לכושר הבסיסי, לגודל הבית/ דירה, לסביבת המגורים (צפופה או מרווחת יותר), לסוגי המסכים שיש בבית (נייד, מחשב או טלוויזיה חכמה), למספר האנשים בבית ולאפשרויות פעילויות ספורטיביות שונות. ניתן להשתמש גם בטכנולוגיות: אפליקציות כושר, משחקי מחשב פעילים ושיעורים ותרגולים הנמצאים ביוטיוב. באותו אופן יש להקפיד על מסגרת תזונה מסודרת ככל שניתן ולהעדיף מזונות בריאים כמובן.

ילדים עם עודף משקל אשר לא מצליחים לצבור את כמות הפעילות המומלצת ובוודאי אם הם זקוקים לסיוע בארגון האכילה בתקופה מאתגרת זו, צריכים לפנות לייעוץ כוללני באחת מהמרפאות הייעודיות לכך. בתקופת הקורונה חלה עלייה ניכרת בשימוש בטלה-רפואה ובשיחות וידאו, אשר ניתנות ליישום לטיפול בהשמנה בילדים ואף מתאימות לכך במיוחד.

לסיכום, הריחוק החברתי אשר נכפה עלינו מתחילת מגיפת הקורונה, יחד עם סגירת חוגי הספורט, פגעו מאוד ביכולתם של ילדים לבצע פעילות גופנית. על הורים ומטפלים לעודד את הילדים לפעילות גופנית מדי יום באמצעות מגוון הכלים שהוצגו לעיל, או רעיונות מקוריים שעולים בבית, ולהקפיד על מסגרת התזונה הבריאה.

ילדים עם עודף משקל והשמנה צפויים להיפגע במיוחד מהעדר פעילות גופנית. טיפול יעיל בילדים אלה חייב להיות כוללני, רב מקצועי וארוך טווח. כמו כל טיפול רפואי ותרופתי אחר, יש להתאימו באופן פרטני, דינמי ומתמשך לכל מטופלת ומטופל, תוך הכרת הרגישות הרבה לנושא שלעתים יש לילדים עם עודף משקל.

פרופ' גל דובנוב-רז, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא; החוג לרפואת ילדים, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב

נושאים קשורים:  פרופ' גל דובנוב-רז,  השמנה בילדים,  מגיפת הקורונה,  פעילות גופנית,  דעות,  חדשות,  תזונה
תגובות
אנונימי/ת
08.03.2021, 12:34

מאזן קולרי שלילי לחיים בריאים ומאוזן

אנונימי/ת
08.03.2021, 12:34

קלורי

09.03.2021, 09:26

הסיבה היא פשוטה: עוני, אוכלוסייה עניה ואוכלים אוכל בלתי איכותך הכולל הרבה פחמימות. העוני בשל דיור יקר ,לוקחים משכנתא ל30 שנה ולא נשאר כסך לאוכל, 80 אחוז חיים עם מינוס בבנק. לא פלא שמישה מסוגל וזה אוכלוסייה יותר איכותית עוזבים לאמריקה וקנדה. נשארים מסכנים ועניים וששמנים.

אנונימי/ת
23.04.2021, 21:15

לוקחים הלוואה וקונים BMW,
מנגבים חומוס עם צ'יפס וסטייקים על האש...
ונשאר כסף לחופשה בטורקיה.