חדשות

מחקר ישראלי אישש: סטודנטים עם ADHD צורכים בעיקר מזונות לא בריאים

העדפות המזון של הסטודנטים נבדקו בקפטריה בקמפוס מקומי וחשפו ממצאים מדאיגים על הרגלי התזונה של סטודנטים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז

סטודנטים בקפטריה של האוניברסיטה העברית. צילום: אוראל כהן/ פלאש 90. אילוסטרציה: אין קשר בין המצולמים לכתבה

מחקר שבוצע באחרונה באחת מקפטריות האוניברסיטה העברית בירושלים ושבו נבחנו העדפות המזון של הסטודנטים חשף ממצאים מדאיגים על הרגלי התזונה של סטודנטים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ומציע גם דרך לתיקון המצב. המחקר פורסם בחודש שעבר ב-Journal of Attention Disorders.

במחקר לקחו חלק 203 סטודנטים ישראלים שסעדו באופן קבוע באחת הקפטריות בקמפוס. הם נשאלו מה הם אכלו מדי יום במשך שמונה ימים. כן נתבקשו לציין אם הם סובלים מ-ADHD (הפרעת קשב וריכוז). 85 מהם ציינו שהם סובלים מההפרעה.

ד''ר שירלי הרשקו. "לתוצאות המחקר חשיבות רבה בבניית תכנית מניעה והתערבות לבעיית משקל עודף והרגלי התזונה של הסובלים מ-ADHD". צילום: אופיר רכבוך/ האונ' העברית

ממצאי המחקר הראו כי רוב מי שציין שהוא סובל מ-ADHD קנה מזונות פחות בריאים. תוצאות הפוכות נמצאו אצל קבוצת הסטודנטים ללא הפרעת קשב וריכוז. התוצאה: 73% מהסטודנטים עם ADHD בחרו במזון הפחות בריא, לעומת 25% בלבד בקבוצת הביקורת.

בשלב הבא במחקר הזה נבדקה השפעת הפרסום על שתי הקבוצות לאורך זמן. בשלב הזה נטלו חלק 427 סטודנטים - 193 מהם (45%) עם ADHD.

במשך שמונה ימים פורסם בקפטריה כריך בריא (ביצה) ובמשך שמונה ימים נוספים פורסם כריך שאינו בריא (גבינת שמנת). הפרסום נעשה באמצעות שלט שהוצב במקום נוח לקריאה ובגובה העיניים, כך שהבליט את האטרקטיביות של הכריכים.

תוצאות המחקר חשפו כי בעלי הפרעת קשב וריכוז הושפעו בצורה משמעותית מהפרסום ורכשו את הכריכים הבריאים, לעומת הסטודנטים שלא סובלים מהפרעת קשב וריכוז. למעשה, אחוז המזונות הבריאים שאותו צרכו בעלי הפרעת קשב וריכוז עלה פי שניים בימים שבהם פורסם הכריך הבריא (בהשוואה לימים שבהם לא פורסם). פרסום מאכלים בריאים, לפיכך, דווקא לבעלי הפרעה שכזו, מגביר אצלם את הרצון לצרוך אותם.

המחקר נוהל על ידי ד"ר שירלי הרשקו, מומחית ללקויות למידה ומנהלת המרכז לאבחון ותמיכה בסטודנט בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, ד"ר יהודה פולק מהחוג לחינוך, פרופ' עדינה מאיר מבית הספר לריפוי בעיסוק, ד"ר אנה ארוניס ופרופ' איל ארט מהפקולטה לחקלאות וכן יחד עם פרופ' סמואל קורטז מאוניברסיטת סאות'המפטון באנגליה.

צוות המחקר בראשות ד"ר הרשקו העוסק בתזונת סטודנטים עם הפרעת קשב וריכוז פרסם בנובמבר 2018 ב-The Journal of Nervous and Mental Disease מחקר שבו נבחנה מסקנה שהתקבלה ממחקרים קודמים, לפיה בעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים יותר ממשקל גבוה, כאשר הסיכון עולה עם הגיל. במחקר הזה השתתפו 60 סטודנטים, 29 מהם עם ADHD שמילאו שאלון מקיף על תדירות צריכת המזון שלהם לגבי 119 פריטים.

לאחר מכן, חולקו המזונות ל"בריאים'" ול"לא בריאים" על פי מדריך ה-WHO, ונמצא כי סטודנטים עם ובלי הפרעת קשב וריכוז אמנם העדיפו לצרוך כמות דומה של קלוריות ומספר מנות מזון, אך בעלי הפרעת קשב וריכוז העדיפו לאכול יותר פריטים שאינם בריאים ומשמינים. יחס הפוך נמצא אצל קבוצת הביקורת. על מנת לתקף את הדיווחים לגבי הפריטים הלא בריאים, בוצע המחקר החדש שחזר והוכיח כי הסטודנטים עם הפרעת קשב וריכוז קונים בפועל וצורכים מזונות פחות בריאים.

ד"ר הרשקו: "סטודנטים רבים סובלים מ-ADHD, מצב הפוגע בתפקוד האקדמי, התעסוקתי, החברתי והבריאותי שלהם. המחקרים האחרונים שערכנו הוכיחו כי הם מתאפיינים בתזונה פחות בריאה, כשדפוסי האכילה שלהם ביומיום מושפעים יותר מאופן ההצגה של המזון (בפרסום). לתוצאות המחקר האחרון חשיבות רבה בבניית תכנית מניעה והתערבות לבעיית משקל עודף והרגלי התזונה הלא בריאים המאפיינים, כאמור, אנשים עם ADHD".

נושאים קשורים:  הרגלי תזונה,  ADHD,  תזונה,  חדשות,  מחקר ישראלי,  ד"ר שירלי הרשקו,  האוניברסיטה העברית,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות
31.01.2020, 14:38

איזו אוכלוסיה נבחרה - 45 % עם ADHD ??....
ל-ADHD ישנם קריטריונים מדוייקים ולא ע"י שאלה של המשתתף בסקר

מעניין מאד
כל הכבוד לרעיון
עוד סיבה לתחלואה בסובלים מ -ADHD

אנונימי/ת
09.02.2020, 23:17

ואיך אבחנו להם הפרעת קשב? אה, הם אמרו שיש להם. מחקר. אין כבר בושה.

צר לי לומר שהמחקר אינו משקף את הקליניקה האמיתית, חלק מהסיבות הן:
1) 45% מקבוצת הסטודנטים במחקר "סובלים מהפרעת קשב" - ממש לא הגיוני ולא קיימת שכיחות כזו באף מדינה בעולם.
2) אף סוג של מזון אינו משפיע וודאי שלא גורם להפרעת קשב.
3) הפרעת קשב זו הפרעה גנטית משפחתית 100% ותנאים ומצבים סביבתיים עלולים להחמיר ההפרעה לתקופה מסויימת או לחלופין עשויים לשפר את הסימפטומים.
4) מחקרים רציניים רבים הראו שאובזיטי קשורה גנטית עם הפרעות נפשיות כולל הפרעות קשב. ציינתי רבות על כך באתרי כולל בחודש האחרון בנושא: גנטיקה משותפת להשמנה ולהפרעות פסיכיאטריות משמעותיות.
כתובת אתרי: adhdisrael.wordpress.com

04.03.2020, 10:09

לגבי סעיף 1: נראה לי שמטרת המחקר הייתה לבחון קשר בין ADHD לתזונה, ולבחון באם פרסום יכול להשפיע. לצורך כך אתה לא צריך מדגם מייצג מהאוכלוסיה, אתה צריך קבוצת ADHD וקבוצת ביקורת באותו הגודל ~50%