פסוריאזיס

האם נשים עם דלקת מפרקים ספחתית סובלות יותר מאי-פריון ומתוצאי הריון שליליים?

מחקר מבוסס שאלונים זה השווה בין נשים בריאות כקבוצת ביקורת לנשים הסובלות מדלקת מפרקים ספחתית

23.12.2019, 17:14
טיפולי פוריות. אילוסטרציה

הגיל הממוצע להופעת דלקת מפרקים ספחתית נע בין העשורים הרביעי והשישי לחיים. עם זאת, מעט ידוע בנוגע לתוצאי פוריות והריון בקרב מטופלות הדלקת מפרקים ספחתית (Psoriatic arthritis). מטרתו של מחקר זה הייתה לבחון האם תוצאי פוריות והריון של הסובלות מדלקת מפרקים ספחתית הינם שונים מקבוצת ביקורת של נבדקות בריאות. בנוסף, המחקר העריך את תפיסת המחלה של ספחת ודלקת מפרקים ספחתית במהלך ההריון ובשנה שלאחר הלידה.

מחקר מבוסס-שאלונים זה, שכלל מידע לגבי נתונים דמוגרפיים, פוריות, תוצאי הריון, ושאלות לגבי פעילות המחלה, בוצע על חולות דלקת מפרקים ספחתית ועל נבדקות ביקורת בריאות. הגדרה ההכללה הייתה אבחון דלקת מפרקים ספחתית לפני הריון קודם אחד לפחות. המחקר כלל והציג סטטיסטיקה תיאורית של התוצאות. נעשה שימוש במבחני-t ובמבחני חי-בריבוע בכדי לנתח את ההבדלים בין משתנים רציפים וקטגוריאליים, בהתאמה.

74 המטופלות שסבלו מדלקת מפרקים ספחתית לא נבדלו באופן מובהק מ-74 נבדקות הביקורת ברוב המשתנים הדמוגרפיים. המספר הממוצע של הריונות, ילדים, ואבחנת אי-פריון לא היה שונה באופן מובהק בין הקבוצות. תוצאי ההריון בקבוצת דלקת המפרקים הספחתית (151 הריונות) ובקבוצת הביקורת (189 הריונות) היו דומים בלידות חי (76% לעומת 76%, P=0.3), לידה נרתיקית (48% לעומת 51%, P=0.6), גיל ההריון (38.5 לעומת 38.3, P=0.3), משקל לידה (3.4 קילוגרם לעומת 3.4 קילוגרם, P=0.5), שיעור נמוך של סיבוכים אימהיים ועובריים, ומשך ושיעור ההנקה. מרבית המטופלות (58%) דיווחו על תפקוד מפרקים משופר במהלך ההריון, ו-50% דיווחו על החמרה במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה.

החוקרים הסיקו שחולות דלקת מפרקים ספחתית לא סובלות יותר מאי-פריון או מתוצאי הריון שליליים ביחס לנבדקות ביקורת בריאות.

מקור: 

Polachek, A. et al. (2019). Clinical Rheumatology. 38(3): 895-902

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  הריון,  פוריות,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  מחקרים
תגובות