מחקרים

האם יש קשר בין תזונה המבוססת על אוכל מן הצומח לבין ירידה בסיכון לחלות בסוכרת?

סקירה שיטתית ומטא-אנליזה מצאו כי היצמדות להרגלי אכילה המבוססים על תזונה מן הצומח, במיוחד עשירה במרכיבים בריאים, קשורה לסיכון נמוך יותר לחלות בסוכרת מסוג 2

דיאטה צמחונית. אין דיאטה אחת מתאימה לכל החולים

עדויות אפידמיולוגיות רבות מדגימות קשר חיובי בין תזונה המבוססת על מאכלים מן הצומח לבין הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. אך עם זאת, עדיין ישנו חוסר בסיכום כמותי של העדויות אשר מבססות קשר חשוב זה. מטא-אנליזה בדקה כמותית את התצפיות הפרוספקטיביות הקיימות על הקשר שבין הרגלי אכילה המבוססים על תזונה מן הצומח לבין הסיכון לסוכרת מסוג 2.

סקירה שיטתית נערכה ב-PubMed, MEDLINE, Embase, Web of Science ורשימת הסימוכין הקיימים עד ל-15 בפברואר 2019. אנליזה של הנתונים נערכה בין דצמבר 2018 לפברואר 2019. במחקר נכללו כל המחקרים הפרוספקטיביים אשר בחנו את הקשר בין היצמדות להרגלי אכילה המבוססים על תזונה מן הצומח והשכיחות של סוכרת מסוג 2, במבוגרים מגיל 18 ומעלה. המטא-אנליזה של המחקרים התצפיתיים פעלה לפי ההנחיות האפידמיולוגיות הרשמיות להוצאת נתונים ודיווחם. כמו כן, באמצעות כלי הערכה של ה-NHLBIי(National Heart, Lung, יand Blood Institute) נמדדה איכות המחקרים. שני כותבים עצמאיים ביצעו הערכה של כלל הטקסט וההפשטה של נתונים. המטא-אנליזה בוצעה באמצעות שיטות של אפקט רנדומלי (random-effects) לחישוב הסיכון היחסי הכולל ורווח בר-סמך של 95%. נמדדה רמת ההיצמדות לתזונה המבוססת על מאכלים מן הצומח והשכיחות של סוכרת מסוג 2.

סך כולל של 9 מחקרים זוהו, בהשתתפות 307,099 מטופלים עם 23,544 מקרים של סוכרת מקרית מסוג 2. זוהה קשר משמעותי ביחס הפוך בין היצמדות גבוהה יותר לתזונה המבוססת על אוכל מן הצומח לבן הסיכון לסוכרת מסוג 2 (סיכון יחסי 0.77; רווח בר-סמך 95% 0.71-0.84). זאת בהשוואה להיצמדות נמוכה יותר, עם הטרוגניות בינונית בין המחקרים (I2=44.5%; P=0.07 עבור הטרוגניות). ממצאים דומים נצפו כאשר השתמשו במודלים של אפקט-קבוע (fixed-effect) (סיכון יחסי 0.80; רווח בר-סמך 95% 0.75-0.84). קשר עקבי הודגם בכל תתי הקבוצות שהוגדרו מראש. קשר זה היה חזק אפילו יותר כאשר נכללו בהגדרה של מזון מן הצומח מאכלים בריאים, כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים (סיכון יחסי 0.70; רווח בר-סמך 95%, 0.62-0.79). רוב המחקרים היו מחקרים באיכות גבוהה מבחינת הערכת התזונה, תוצאי מחלות והתאמה סטטיסטית לגורמים מסיחים. באמצעות שימוש ב-restricted cubic splines, קשר משמעותי ביחס הפוך של מנה-תגובה (dose-response) זוהה בין מדדים של תזונה מן הצומח לבין הסיכון לסוכרת מסוג 2.

מסקנת המטא-אנליזה הייתה כי הרגלי אכילה המבוססים על מאכלים מן הצומח, במיוחד כאשר עשירים במרכיבים בריאים, יכולים להיות מועילים במניעה ראשונית של סוכרת מסוג 2.

מקור: 

Qian F. et al. (2019) JAMA Internal Medicine. 179, 1335

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת מסוג 2,  צמחונות,  טבעונות,  תזונה מן הצומח,  מניעת סוכרת
תגובות
 
אנונימי/ת
27.12.2019, 10:54

כמה שטויות בכתבה אחת. דגנים מלאים או לא כמה פחמימות יש בהם? סוכרת טייפ 2 זה אי סבילות לפחמימה. נובעת מהיפראינסולמניה. אז לאכול עוד פחמימות? בישראל יש אלפים שעושים היום קיטו בורשטיין ודל פחמימה. אנשים שירדו מ12 A1C ל4.5. התעלמות של הממסד. מה שהרג את כולנו היא ההחלטה לאכול רק חקלאות= פחמימות. אז מה זה בדיוק תזונה צמחית אם לא חקלאות.