חדשות

צריכה מוגברת של מוצרי מזון עם ויטמינים E ו-C מגנה מפני כבד שומני

ממצאי מחקר ישראלי חדש: צריכה על פי הקצובה היומית המומלצת של ויטמין E וויטמין C קשורה בהורדת הסיכוי להתפתחות מחלת כבד שומני בכ-40%-30%

אגוזים. מקור לויטמין E

צריכה מוגברת של מוצרי מזון המכילים ויטמין E וויטמין C עשויה להגן מפני התפתחות מחלת כבד שומני. כך נמצא  במחקר חדש שבו השתתפו חוקרים מאוניברסיטת חיפה, המרכז הרפואי תל אביב-איכילוב ובית חולים במחוז קאטאניה שבאיטליה. דו"ח המחקר פורסם בכתב העת Digestive and Liver Disease.

פרופ' שירה זלבר שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה והמחלקה לגסטרו-אנטרולוגיה ויחידת הכבד ב"איכילוב" הובילה את העבודה, יחד עם הדוקטורנטית שלה דנה איבנובסקי-ויכמן בהשתתפות ד"ר נעמי פליס-איסקוב, ד"ר מוריאל ווב, פרופ' רויטל קריב ופרופ' אורן שיבולת - כולם מ"איכילוב" וד"ר פדריקו סלומונה מאיטליה.

הצוות ביקש לבדוק את הקשר שבין צריכת הוויטמינים C ו-E להתפתחות כבד שומני. איבנקובסקי-ויכמן, המחברת הראשונה של דו"ח המחקר, ציינה: "ויטמין E וויטמין C הם נוגדי חמצון חזקים הנמצאים בפריטי מזון רבים ויכולים לסייע בהפחתת דלקת המהווה גורם מרכזי בהתפתחות כבד שומני שלא עקב צריכת אלכוהול".

כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול היא מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם והסיבה המובילה למחלת כבד כרונית. סובלים ממנה כ-30% מהאוכלוסיה הכללית, בכלל זה גם בישראל.

כבד שומני מתבטא בהצטברות שומן בתאי הכבד מצב שמעורר תהליכי דלקת המובילה לשלב המתקדם יותר של המחלה - כבד שומני דלקתי והיווצרות צלקת כבדית (פיברוזיס). זוהי מחלת כבד הקשורה באופן מובהק עם השמנה ואורח חיים לא בריא הכולל תזונה עתירת סוכר ומזון מעובד וחוסר פעילות גופנית. המחלה יכולה להתפתח למחלת כבד מתקדמת עד שחמת כבד והצורך בהשתלת כבד ואף הופעת סרטן הכבד.

אלא שזו מחלה הניתנת לטיפול באמצעות שינוי תזונתי בלבד, גם בשלבים היותר מתקדמים שלה. החוקרים הדגישו כי צריכה גבוהה של הוויטמינים הנ"ל מסמלת דיאטה בריאה יותר המבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית שעיקרה: ריבוי בצריכת ירקות ופירות, שמן זית, אגוזים ושקדים.

במחקר השתתפו 789 גברים ונשים ישראלים בגילאי 70-40 כאשר 38.7% מהם אובחנו עם כבד שומני. חישוב צריכת הוויטמינים במזונם התבסס על שאלון שכלל 117 פריטי מזון שכיחים בתזונה הישראלית. החוקרות חישבו את תכולת הוויטמינים עבור כל סוג מאכל בהתאם לגודל המנה.

מתוצאות המחקר עלה כי צריכה מספקת על פי הקצובה היומית המומלצת של 15 מיליגרם או יותר ליום של ויטמין E ושל כ-180 מיליגרם ויטמין C קשורה בהורדת הסיכוי להתפתחות מחלת כבד שומני בכ-40%-30%.

"צריך לזכור", הדגישו פרופ' זלבר-שגיא ואיבנקובסקי, "כי צריכה מוגברת מאוד של ויטמינים כמו E ו-C, בדרך כלל דרך תוספי תזונה, עלולה לגרום גם לסכנות. מכאן ההמלצה שלנו היא: לצרוך ויטמינים אלה דרך תזונה מאוזנת. ויטמין E אפשר למצוא בעיקר באגוזים, שמנים צמחיים ועלים ירוקים וויטמין C בעיקר בירקות כמו גמבה, כרוב ועגבניה או בפירות כמו מלון, תות ופרי הדר".

פרופ' זלבר שגיא: "מניעה של התפתחות מחלת כבד שומני לא אלכוהולי מתרכזת בשינוי באורח החיים. עד היום, רוב ההמלצות התרכזו בהפחתת שומן רווי ופחמימות פשוטות כמו סוכרים ובהגברת פעילות גופנית ואכילה בריאה באופן כללי בסגנון של תזונה ים תיכונית. כלומר, הגברת הצריכה של דגים, שמן זית, ירקות, קטניות, דגנים מלאים - ופחות בשר מעובד, ממתקים ושתייה מתוקה.

"המחקר הנוכחי מדגיש את חשיבות הצריכה הנאותה של שני הוויטמינים הנ"ל במסגרת דיאטה בריאה והוא גם מראה כי צריכה לפי ההמלצות קשורה בהפחתת הסיכוי להתפתחות כבד שומני ובהפחתת הסיכוי לשלב המתקדם יותר של המחלה - כבד שומני דלקתי".

נושאים קשורים:  דנה איבנובסקי-ויכמן,  פרופ' אורן שיבולת,  ויטמין E,  ויטמין C,  פרופ' שירה זלבר שגיא,  איכילוב,  כבד שומני,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.10.2019, 16:52

תזונה מאוזנת והפחתה קלה במשקל של ק"ג בודדים, ללא תוספי ויטמינים מביאה להפחתת הסיכון לכבד שומני

אנונימי/ת
28.10.2019, 08:40

מחקר קצת מפוקפק
1. מספר נבדקים קטן מאד יחסית לבדיקת שינויים קלים בתזונה.
2. סביר להניח שמי שאוכל "בריא" -תזונה עשירה בויטמינים, גם שומר על משקל יותר נמוך וייתכן שעושה פעילות גופנית- 2 פקטורים שהוכחו מזמן כתורמים להפחתת הסיכון לכבד שומני