חדשות

סערה בקהילה הרפואית בעקבות המחקר שמחזיר את הבשר האדום לשולחן

במחקר שפורסם השבוע בכתב העת האמריקאי לרפואה פנימית נטען כי אכילת בשר אדום אינה כה מזיקה | איגוד רפואת הלב האמריקאי: "המאמר ומסקנותיו מפוקפקים ובניגוד לקווים המנחים הרשמיים"

בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)
בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)

מאמר ביקורת שסקר מחדש מחקרים על השפעת הצריכה של בשר אדום הגיע למסקנה כי "אכילת בשר אדום איננה כל כך מזיקה כפי שחשבו עד כה". אלא שהמאמר שפורסם השבוע ב-Annals of Internal Medicine הצית סערה בקהילה הרפואית בארה"ב ובמדינות נוספות וכמה מומחים הכריזו שאינם מסכימים לחלוטין עם מסקנות המחקר הזה ועם תוצאותיו שהם מצג שווא והצגה מסולפת. מבקרים אחרים הגדירו את המחקר כמביש ושערורייתי.

המחקר שעורר את הסערה החדשה הגיע למסקנה בעקבות סקירה ובחינה מחדש של מחקרים שונים כי "אין כל השפעה או שקיימת השפעה קטנה מאוד של אכילת בשר אדום על הופעת מחלות כמו מחלות לב, סוכרת וסרטן". מחברי דו"ח המחקר השנוי במחלוקת גם המליצו לצרכני הבשר שאוכלים ארבע מנות בשר אדום בשבוע, להמשיך בכך.

ממצאי המחקר והמסקנות מנוגדים לקווים מנחים שסיפקו לאורך תקופה ארוכה מומחים בתחומי הרפואה השונים, שהמליצו לצמצם בצריכת בשר אדום ובשר מעובד עקב הקשר שמצאו בצריכה זאת עם סרטן והופעת מחלות לב וירידה בבריאות הלב.

מיד עם הופעת המאמר בכתב העת לרפואה פנימית מיהר גוף ללא כוונות רווח בשם "מועצת הרופאים לרפואה אחראית" (Physicians Committee for Responsible Medicine) לפרסם תגובה שבה כינה את ממצאי המחקר כ"מצג שווא" וכן הצביע על כך שקיים שפע של ראיות לקשר שבין בשר אדום ובשר מעובד למחלות לב וכן לסיכון מוגבר למוות בטרם עת. עוד נאמר בתגובה זו כי ממצאי המחקר הם בגדר שירות דב ופגיעה מז'ורית בבריאות הציבור. ארגון הרופאים קרא למערכת כתב העת למשוך את המאמר ולחדול מלפרסם אותו באתר שלו.

גם איגוד רפואת הלב האמריקאי, ה-AHA, הגדיר את המאמר ומסקנותיו כ"מפוקפקים". האיגוד הודיע כי הוא ממשיך להמליץ לבגירים לאמץ "דפוסי צריכת מזון ואכילה בריאים", לצרוך יותר ירקות, פירות, אגוזים, קטניות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ודגים ולהגביל בצריכת פריטי מזון שמכילים שומן רווי ברמות גבוהות וכולסטרול, לצמצם בצריכת מוצרים המכילים שומני טרנס, מלח, בשרים מעובדים, משקאות ממותקים, מוגזים ופחמימות. "המפתח לצריכת מזון בריאה היא 'התמונה הכוללת' ולא פריט מזון אחד או קבוצה אחת של פריטים", הדגישה פרופ' אליס ליכטנשטיין מה-AHA, מומחית במדעי התזונה באוניברסיטת טאפטס.

עוד נאמר בתגובות הארגונים כי ממצאי המחקר ותוצאות המחקרים שנסקרו בו אינם בגדר "קווים מנחים רשמיים" והם גם לא נתמכו ואושרו על ידי איזשהו גורם ממשלתי-ממלכתי או גוף מקצועי אחר בתחום הבריאות. יתר על כן, למעשה מאות רופאים בכירים ומובילים בתחומיהם, מדענים ותזונאים, כינו את הפרסום פזיז, חסר זהירות ולא מדויק. עוד הם ציינו כי מחקרים אחרים הראו כי צריכה מעטה של בשר אדום הובילה לירידה מובהקת בתחלואה במחלות לב, סרטן וסוכרת וכן בתמותה ממחלות אלו, כך שאין שום מקום לשנות בהמלצות לציבור בכל הנוגע לצריכת מזון בריא ובאופן מאוזן.

נושאים קשורים:  בשר אדום,  תזונה בריאה,  מחלות לב,  סוכרת,  קווים מנחים,  מחלת הסרטן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.10.2019, 20:01

בשעה טובה

אנונימי/ת
02.10.2019, 22:26

קנאת רופאים תרבה ״חכמה״

אנונימי/ת
02.10.2019, 23:44

שומנים לא מתועשים בריאים, פחממות מזיקות. פחממות מאיצות מצבי דלקת, שהם אחד הגורמים למחלות לב ועוד

03.10.2019, 09:39

במטה אנליזה של מחקרים קודמים אפשר בקלות לבחור במחקרים שמחזקים את טענתך , ואפשר להגיע לכל מסקנה שהיא. זה כמו לירות חץ ולסמן את העיגול אחרכך.
ולכן רוב המטה אנליזות בנושא תזונה לא שוות את הנייר שהן כתובות עליו.
גם מחקרי שאלונים על תזונה לא שווים הרבה
לא מאמין שפירסום כזה "עורר סערה בקהילה הרפואית". אולי עורר סערה בקהילת הכתבים המדעיים בתיקשורת, ובקרב כתות הבעד והנגד אכילת בשר.