• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רשתות השידור הגדולות בארה"ב אוסרות פרסומות של סיגריות אלקטרוניות

סנקציות על יצרניות הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב עקב "מחלת המאיידים", שגבתה קורבן מוות שמיני ומספר המאובחנים בה עומד כעת על 530 | ממשלת הודו הודיעה על איסור ייצור ומכירת מכשירי איוד

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

במהלך חסר תקדים הודיעו בסוף השבוע רשתות שידור מרכזיות בארה"ב – CNN,יCBS, תאגיד ויאקום ותאגיד וורנר-מדיה כי החליטו לאסור פרסומות של חברת ג'ול ויצרניות אחרות של סיגריות אלקטרוניות, נוכח הדאגה לבריאות שמעורר "משבר האיוד" ומחלת הריאות החמורה שעודנה אפופת מסתורין הקשורה באיוד. עד כה גבתה המחלה את חייהם של שמונה משתמשי סיגריות אלקטרוניות בארה"ב ומאות מאושפזים מקבלים טיפולים, הכוללים גם הנשמה, בתסמיניה החמורים, בעשרות בתי חולים ברחבי המדינה. כמו כן מתפרסמות עדויות של משתמשים שחלו במחלה הקשה וסיפרו בעודם מאושפזים כיצד התפתו להשתמש במכשירי האיוד.

ביום שישי עדכן ה-CDC נתונים על היקף התחלואה הנשימתית החמורה שנקשרה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות: מספר המאושפזים ב-38 ממדינות ארה"ב ואיי הבתולה עלה ל-530 וזה כולל מאובחנים שאבחנתם אושרה באופן מוחלט וכאלה שעדיין מוגדרים כחולי איוד "אפשריים". מספר זה עלה מתחילת השבוע שעבר, כאשר ה-CDC הודיע שמספר המאובחנים הוא 380. בכירי המרכז לבקרת מחלות אף ציינו כי להערכתם מספר החולים יעלה. כמו כן, נמסר כי מספר המתים עלה לשמונה בשבע ממדינות ארה"ב.

מקרה המוות השמיני הוא של גבר באמצע שנות ה-40 ממדינת מיזורי שהחל לאייד באביב השנה ובתוך זמן קצר החל להתלונן על כאבים בחזה. באוגוסט הובהל לבית חולים ובשבוע שעבר נפטר ממחלת הריאות הקשה שבה לקה ולפי כל ההערכות נגרמה כתוצאה מאיוד. בנוסף גם דווח על מקרה ראשון של חולה איוד מחוץ לארה"ב – של בן עשרה ממחוז אונטריו בקנדה. 75% מהחולים הם גברים וכשני שלישים מהם בני 34-18. 16% הם מתחת לגיל 18.

CBS הודיעה כי תשקול לאפשר פרסומות למכשירי איוד "ברגע שמחקר מוצק ומבוסס ראיות יוכיח באופן חד משמעי שאין שום נזק בשימוש באביזרים הללו". תאגיד וורנר-מדיה, שהריץ פרסומות של "ג'ול" בשבועות האחרונים בערוצי הכבלים TBS ו-NT, הודיע כי "אינו מוכן עוד להסכים לקבל לשידור פרסומות אלו שמספרן הלך וגדל ובמיוחד של אותה חברה, מאז שהחלו להתפרסם הדיווחים על מחלת הריאות הקשורה באיוד, שמימדיה הולכים וגדלים.

החוקרים שעוסקים עתה בבדיקת הנושא סבורים כי המחלה נגרמת ככל הנראה עקב תכולת מחסנית האיוד, כנראה נגזרת של נוזל, שייתכן שהוא תוצר או מכיל רכיבים של ויטמין E שנמצאו בכמה ממחסניות האיוד. לפיה הערכה אחרת מדובר ברכיבים פסיכואקטיביים כמו THC שבקנאביס או זיוף שלו וייתכן שנכללו מרכיבים של חומרים אחרים, גם הם בגדר מזהמים שאין מוצאים אותם בדרך כלל במוצרים רגילים שמכילים ניקוטין ו-THC.

עוד הודיעה "וורנר-מדיה" כי היא שומרת לעצמה את הזכות לסלק פרסומות מהפלטפורמות השונות שלה בהתאם לשיקול דעתה. דובר החברה מסר כי היא קיבלה אזהרות בנושא הזה מה-CDC, ההתאגדות הרפואית האמריקאית AMA ואיגוד רופאי הריאות האמריקאי שפרסמו אזהרות לציבור. "בהתאם לכך ביצענו רביזיה במדיניות הפרסום שלנו בהקשר לפרסומות לסיגריות אלקטרוניות ומעתה לא נאשר קבלת פרסומות של מוצרים מהקטגוריה הזאת. נמשיך במעקב הדוק אחרי החקירות שנערכות על ידי סוכנויות הבריאות והרשויות הרפואיות הרלוונטיות ונבצע הערכה מחדש לגבי עמדתנו כאשר ייחשפו עובדות חדשות".

גם "ויאקום" הודיעה כי לא תעלה לשידור פרסומות לסיגריות אלקטרוניות לאחר שבחנה את הדיווחים האחרונים בדבר האיומים הבריאותיים החמורים, פוטנציאלית, שיש בסיגריות אלקטרוניות. הפסקת שידורי הפרסומות ברשת זאת נכנסת לתוקף מיידי.

יש לציין שגובר והולך הלחץ ברחבי העולם נגד תעשיית האיוד שמוצריה מכילים ניקוטין ומחסניות שמכילות חומרים מבוססי מריחואנה וגם שולבו בחומרים לאיוד טעמים למשיכת המשתמשים עד כדי התמכרות.

רשת פוקס ניוז שידרה וידוי של אם לשלושה מטקסס שהשתמשה בסיגריות אלקטרוניות, חלתה ב"מחלת המאיידים" ואמרה: "כמעט מתתי עקב כך". גם דף הפייסבוק שלה זכה לתשומת לב תקשורתית רבה.

גם ה-NIH פרסם בסוף השבוע דו"ח לפיו השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער בארה"ב הוכפל מאז 2017. מדובר בתלמידי כיתות ח', י' וי"ב. בדו"ח חזרו והזהירו חוקרים מפני פוטנציאל האפקטים הבריאותיים השליליים עקב השימוש במכשירי האיוד.

ממשלת הודו: איסור על ייצור ומכירת סיגריות אלקטרוניות

בתוך כך הודיעה בסוף השבוע ממשלת הודו כי בתוך ימים אחדים ייכנס לתוקף איסור למכירה, ייצור, שיווק, יבוא, הפצה ואחסון של סיגריות אלקטרוניות. בהודעה פורטו עונשים הצפויים למי שיפר את החוק החדש: שנת מאסר או קנס בסך 100 אלף רופיות (1,400 דולר) או שניהם. מי שיחזור על העבירה, צפוי לקנס של 500 אלף רופיות (7,000 דולר) ועד חמש שנות מאסר בפועל. העונש על אחסון סיגריות אלקטרוניות יכלול קנס של 50 אלף רופי (700 דולר).

קודם לכן הודיע מושל מדינת ניו יורק כי החל מ-7 באוקטובר ייכנס לתוקף איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים. בכך הולכת ניו יורק אחרי מישיגן.

אמש (מוצ"ש) גם הודיעה הרשת הקמעונאית הגדולה בעולם "וולמארט" שהיא מפסיקה למכור בחנויות שלה בארה"ב סיגריות אלקטרוניות ומחסניות איוד עבורן. קודם לכן היא הודיעה שגיל המינימום לקניית מוצרי טבק בחנויות שלה הוא 21 ואחר כך שהיא מפסיקה למכור מחסניות איוד בטעמים. הצעד האחרון נעשה במפורש בעקבות "מחלת המאיידים".

על פי ההערכות שונות, מספר המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות בעולם הוא כ-35 מיליון. בארה"ב מדובר ב-20%-15% מתלמידי בתי ספר תיכוניים ובגירים צעירים המשתמשים בהן באופן קבוע בהנחה שהן בריאות יותר או שאולי אף יאפשרו כשלבי ביניים גמילה מעישון. במסגרת הפעילות נגד התופעה, דיווחו כלי תקשורת בארה"ב על כך שבחדרי שירותים בבתי ספר תיכוניים הותקנו גלאי עשן לזיהוי סיגריות אלקטרוניות לאחר שהתברר שהתלמידים נוהגים להסתגר בתאי השירותים כדי לעשן.

עם זאת, יצרניות הסיגריות האלקטרוניות ממשיכות לטעון כי מקרי המוות שאירעו בארה"ב וכן 380 המשתמשים שחלו ב"מחלת המאיידים" השתמשו בנוזלי איוד שהכילו חומרים מזויפים ולא חוקיים שרכשו בשוק שחור או מרוכלי רחוב לא מאושרים.

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  CNN,  ג'ול,  מכירת סיגריות אלקטרוניות,  מחלת המאיידים,  חדשות,  מקרה מוות,  ממשלת הודו,  סיגריות אידוי
תגובות