חדשות

חוקרים מ"איכילוב" מצאו את ההרכב התזונתי שמנבא הורדת משקל

מחקר שארך שמונה שנים מצא: צריכת אשלגן גבוהה מביאה לירידה במשקל. המזונות שמביאים את הירידה הגדולה ביותר הם עוף ודגים

דגים ועופות. אילוסטרציה

מחקר שארך שמונה שנים מצא: צריכת אשלגן גבוהה מביאה לירידה במשקל. המזונות שמביאים את הירידה הגדולה ביותר הם עוף ודגים. המחקר, שנועד לברר אילו מזונות מנבאים הורדה במשקל – נושא שמעסיק מתמודדים עם עודף משקל – בוצע במרכז לחקר השמנה מטבולית, במכון האנדוקריני במרכז הרפואי תל אביב-איכילוב. זה היה מחקר תצפיתי תוך מעקב אחרי 64 חולים. דו"ח המחקר פורסם בגיליון יוני של המגזין NUTRIENTS.

החוקרים הנחו את משתתפי המחקר לצרוך במשך שנה דיאטת הרזיה מאוזנת, המספקת כ-1.2 גרם חלבון לק"ג שמקורו בחלבון מן החי (דגים, עופות, גבינות), ירקות, פירות, זרעוני חמניה, ובשלב יותר מתקדם להוסיף מזונות עמילניים. בתום שנה הפחיתו משתתפי המחקר בממוצע 9.4 ק"ג ממשקל גופם, כלומר ירידה של 9.4%.

הקריטריונים להשתתפות במחקר היו השמנה מטבולית: BMIי30 ומעלה, השומן מרוכז בבטן והיקף המותניים גדול מהיקף הירכיים, שני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם כמו טרום סוכרת, יתר לחץ דם, טריגליצרידים מוגברים במקביל ל-HDL נמוך.

ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית ומובילת המחקר. "הרכב תזונתי מנצח להורדת שומן בטני". צילום: ג'ני ירושלמי

החוקרים דיווחו כי בבדיקות הדם שנעשו כעבור שנה הפחיתו רוב המשתתפים את גורמי הסיכון לתחלואה הקרדיווסקולרית. פחתו אצלם רמות הגלוקוז, רמות השומנים בדם ורמות לחץ הדם. ירד משמעותית אחוז השומן בגוף ובמקביל ירד קצב שריפת האנרגיה אך לא באופן משמעותי.

בבדיקת השינוי של ההרכב התזונתי מצאו החוקרים שככל שצריכת האשלגן מהמזון היתה גבוהה, ירדו המשתתפים יותר במשקל.

עם קבלת התוצאות הסברה היתה שכמות האשלגן שבדיאטה התקבלה בעיקר מעליית צריכת הירקות - נתון שכיח בדיאטות הרזיה. "להפתעתנו", מסרו החוקרים, "לאחר בדיקה מדוקדקת על פי חישובים סטטיסטיים של רגרסיה מרובה בשלבים, במטרה לחשוף את סוגי המזונות שתרמו את כמות האשלגן הגבוהה ביותר, בלטה תרומת העוף והדגים ולא כפי שציפינו שיהיו אלה הירקות והפירות".

חוקרים רבים בדקו בעבר את השפעתן של דיאטות בהרכבים תזונתיים שונים על הורדת המשקל. ההרכב התזונתי שתואר היה דיאטות עשירות בחלבונים או בשומנים או בפחמימות. לעומת זאת, עד היום לא פרסמו חוקרים את הקשר שבין אשלגן להורדת משקל בתהליך ההרזיה.

ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית ומובילת המערך התזונתי של המחקר, מסרה: "ממצאי המחקר שלנו הראו בפעם הראשונה בספרות המדעית, ניבוי של הורדת המשקל על פי כמות צריכת אשלגן מהמזון. מסקנות המחקר מצביעות על הרכב תזונתי מנצח להורדת שומן בטני של תזונה עשירה באשלגן".

בקרוב יחל הצוות במחקר חדש הבודק השפעת הרכב תזונתי זה לעומת קבוצת ביקורת עם הרכב תזונתי שונה.

שאר החוקרים שהשתתפו במחקר היו הדיאטנים אסף בוך ולימור בן חיים; האנדוקרינולוגים פרופ' נפתלי שטרן (מנהל המחקר), ד"ר ג'סיקה זק, ד"ר מריאנה ירון, ד"ר יונית מרקוס, ד"ר גלינה שנקרמן, ד"ר יעל סופר, ד"ר לילי שפר וכן ד"ר גבי שפר, מנהלת המעבדה האנדוקרינית ומירי מרגליות, מתאמת המחקר.

נושאים קשורים:  דיאטת הרזיה,  ירידה במשקל,  צריכת אשלגן,  השמנת יתר,  ד"ר ברוריה טל,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
 
אנונימי/ת
03.07.2019, 20:32

עוף ודגים סיפקו את מרבית האשלגן?
מוזר.

03.07.2019, 21:48

צמצום שעות האכילה לשליש מהיממה (אוכלים רק 8 ש') מוביל להחלמה והרזיה ארוכת טווח... הרבה מידע קיבצתי בקישור - https://www.camoni.co.il/411802/533377

04.07.2019, 08:56

ידוע כבר שנים רבות שמאזן נתרן אשלגן לטובת אשלגן בתזונה משפיע על מאזן אלקטרוליטים ברמה התאית, ולכן גם על הרפיה של שרירים חלקים על פעילות של בלוטות ובין היתר כנראה שגם על הפרשת אינסולין.
לדעתי היו משיגים תוצאות טובות יותר אם במקביל להגברת צריכת האשלגן היו מורידים את צריכת הנתרן .
הנושא של דגים ועופות לדעתי בגלל שבגלל הכשרות בשר אדום מומלח יותר מעופות ולכן מכיל יותר סודיום, דגים לא עוברים המלחה ולכן מכילים פחות סודיום.

המסקנות נראות לי קצת מוזרות.
בהנחה שהנבדקים היו בריאים באופן כללי מלבד כאמור ההשמנה וכמובן לא סבלו ממחלות היכולות להשפיע על רמות אשלגן
(אי-ספיקת כליות. מחלות מעיים שונות. אי-ספיקת לב. שמוש בדיורטיקה. בעיות הורמונליות ועוד)אז גופינו יודע לאזן לא רע את רמת האשלגן בדם. כלומר צריכת יתר שלו תגרום במקביל להפרשה מוגברת בשתן וסה"כ הרמה בדם תשאר בגבולות התקין וזה כמובן חשוב מאד מאד.
אז מה ההסבר של החוקרים לתופעה??
ומה יודעים על אלקטרוליטים שונים והשפעת צריכתם על משקל הגוף

04.07.2019, 17:44

א. אין קבוצת ביקורת...
ב. ייתכן ששומן מהחי גורם לירידה במשקל, כיוון שהוא מעודד שובע על ידי יצירת אולאויל-אתנול-אמין (OEA) במעי הדק

אנונימי/ת
06.07.2019, 22:06

צודק !
יש מאמרים על כך !
הדיאטה הזו לא מתאימה לכל אחד !

05.07.2019, 00:47

אם כך, מה כמות האשלגן המומלצת ?

אנונימי/ת
07.07.2019, 09:37

הימנעות ממזונות עמילניים תביא להורדה במשקל אצל מרבית האוכלוסייה. באופן כללי הפרדה של פחמימות מחלבון משפרת את המטבוליזם ומעודדת הרזייה. הבעיה היא שרוב האנשים מתקשים להתמיד בדיאטה מסוג זה ולראות בה כחלק מאורח חיים בריא!