• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

נשים שנרדמות מול הטלוויזיה נמצאות בסיכון מוגבר להשמנה

הנשים שדיווחו על שינה בלילה בחדר שבו הטלוויזיה או התאורה נותרו דלוקות היו בסיכון גבוה לעלות במשקלן בקרוב לחמישה ק"ג במהלך חמש שנות מחקר, בהשוואה לאלו שישנו בחושך

חשיפה לאור בחדר שינה. אילוסטרציה

חוקרים בארה"ב דיווחו השבוע ל-JAMA Internal Medicine על ממצאי מחקר בדבר הקשר שבין חשיפה לתאורה בלילה לבין השמנה אצל נשים. הם הדגישו כי הוברר למשל כי נשים שנרדמות מול הטלוויזיה או עם תאורה דלוקה נמצאות בסיכון מוגבר להשמנה. ממצאים דומים צפויים גם בגברים.

בראש צוות המחקר עמד ד"ר דייל סנדלר מהיחידה לאפידמיולוגיה במכון הלאומי לחקר בריאות סביבה של ה-NIH בצפון קרוליינה. הוא הדגיש: "מבחינה אבולוציונית, אנחנו אמורים לישון בלילה במקום חשוך וזה חשוב הרבה יותר מכפי שאנשים יודעים ומהרבה סיבות בריאותיות".

כידוע ממחקרים קודמים, חשיפה לאור משפיעה על הפרשת המלטונין ועל פעילות "השעון הביולוגי" השולט במטבוליזם, בהפרשות הורמונים, בשליטה על לחץ הדם ובפעילויות נוספות בגוף. הפרעה בפעילות השעון הביולוגי פוגעת בבריאות ומגבירה סיכון ליתר לחץ דם, לסוכרת, לדיכאון ולהשמנה. ב-2016 פורסם ב-The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מחקר שנעשה ביפן בהשתתפות 1,100 גברים בגיל חציוני 71.9 שנים, שמצא סיכון מוגבר בעת חשיפה לאור בלילה לעלייה ב-10% ב-BMI לאורך תקופה של עשר שנים.

המידע שנותח לצורך המחקר הנוכחי התייחס ל-43,742 נשים בנות 74-35 מ-50 מדינות בארה"ב ופורטו-ריקו שנחשפו לאור מלאכותי בלילה. הנשים עברו בדיקות ומילאו שאלונים על אורח חייהן. הקשר בין שינה להשמנה שלהן לא התייחס למשך שעות השינה או לאיכותה. כל הנשים היו ללא היסטוריה של סרטן או מחלה קרדיווסקולרית וגם לא עבדו במשמרות.

הנשים שדיווחו על שינה בלילה בחדר שבו הטלוויזיה או התאורה נותרו דלוקות, היו בסיכון גבוה לעלות במשקלן בקרוב לחמישה ק"ג במהלך חמש שנות המחקר, בהשוואה לאלו שישנו בחושך.

אצל אלו נמצא סיכון מוגבר ב-17% לעלייה במשקל של חמישה ק"ג, ב-22% לעודף משקל וב-33% להשמנת יתר. ההשמנה, הדגישה ד"ר סנדלר, לא נבעה מ"נשנושי לילה" והנתונים התחשבו גם בתזונה ובפעילות גופנית.

נושאים קשורים:  הרגלי שינה,  עלייה במשקל,  השמנה,  חשיפה לתאורה בלילה,  שעון ביולוגי,  חדשות,  מחקר
תגובות