• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

עישון קנאביס מדי יום קשור לעלייה של פי שלושה בשכיחות התקפים פסיכוטיים

במחקר ראשון מסוגו נמצא כי צרכנים יומיומיים של קנאביס עם ריכוז גבוה של THC היו בסיכון גבוה לאבחון של התקף פסיכוטי ראשון בהשוואה למי שמעולם לא עישנו

נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

עישון קנאביס מדי יום מעלה סיכון להתפתחות של אירוע פסיכוטי. כך טוען מחקר חדש שפורסם אתמול (ג) במהדורה המקוונת של The Lancet Psychiatry. לצד דו"ח המחקר פורסם מאמר-תגובה.

החתומה הראשונה על דו"ח המחקר היא ד"ר מרטה די פורטי, מומחית לגנטיקה של הפסיכיאטריה במכון הפסיכיאטריה ומדעי המוח ב"קינג'ס קולג'" בלונדון. הוא מבוסס על ניתוח של יותר מ-900 אירועים פסיכוטיים ראשונים שתועדו ב-11 אתרים באירופה ואחד בברזיל (ישראל לא ביניהם), שם קיימת זמינות גבוהה של קנאביס בריכוז גבוה של THC, החומר הפסיכואקטיבי שבצמח הקנאביס שאחראי למצב ערפול החושים בעקבות שימוש בסמים, לצד תחושת רוגע (מה שמכונה בעגה "סוטול").

במחקר, שהוא הראשון מסוגו, נמצא כי צרכנים יומיומיים של קנאביס שהשתתפו היו בסיכון גבוה פי שלושה לאבחון של התקף פסיכוטי ראשון בהשוואה למי שמעולם לא עישנו.

"מחקרנו מראה לראשונה כיצד שימוש בקנאביס משפיע על שכיחות ההפרעות הפסיכוטיות ברמת האוכלוסיה", אמרה ד"ר די פורטי. "הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהראו כי השימוש בקנאביס עם ריכוז גבוה של THC גורם להשפעות מזיקות יותר על בריאות הנפש מאשר שימוש בסוגי קנאביס חלשים יותר".

התקף פסיכוטי מוגדר כמצב נפשי קיצוני המתבטא באובדן מלא או חלקי של הקשר עם המציאות, קושי להבדיל בין המציאות החיצונית לבין העולם הפנימי, על רקע הזיות או מחשבות שווא.

החוקרים מיפו שכיחות פסיכוזה בערים שנכללו במחקר, 11 באירופה ואחת בברזיל, התמקדו באנשים שחוו פסיכוזה לראשונה ודיווחו על כך לשירותי בריאות הנפש במדינותיהם בין השנים 2015-2010. בהמשך נעשתה השוואה בין 911 המשתתפים מכל הערים שחוו פסיכוזה ראשונה בתקופה הרלוונטית, לבין קבוצת ביקורת שכללה 1,237 משתתפים מאותם אזורים שלא חוו פסיכוזה. זאת, כדי לזהות אם קיימים גורמים אפשריים אחרים לפסיכוזה.

בדיווח על המחקר , הבוקר (ד') ב"הארץ" מסר הכתב עידו אפרתי כי בישראל "קיים מנעד רחב של ריכוזי THC בקנאביס. לפי גורמים בענף, בזנים הנפוצים אצל צורכי קנאביס רפואי, נע ריכוז ה-THC בין 12% ל-23%. בסמי הפנאי שאינם חוקיים ושלגביהם לא מתבצעת בדיקה רשמית, ההערכות הן כי שיעור ה-THC נע בין 5% ל-15% ועד ל-20% בקנאביס בגידול ביתי".

נושאים קשורים:  קנאביס,  THC,  התקף פסיכוטי,  חדשות,  מחקר חדש,  עישן קנאביס
תגובות
21.03.2019, 08:30

המאמר הזה רק מחזק את מה שעבר ידוע שנים רבות.
כבר ב- 2007 פרסם אותו ירחון, ה"לנצט" סקירה המצביעה על קשר בין שימוש בקנביס ופסיכוזה, מוכרים מאמרים על כך כזה שפורסמו עוד בשנות ה- 90.
פשר הכותרת "מחקר ראשון מסוגו" לא מובן לי. מה ראשוני כאן ?
אולי זה ראשוני לחבורות הסטלנים המנסים לקדם את השימוש בקנביס כתרופת פלא טבעית. זה לא ראשוני למי שמקורב לנושא.

אנונימי/ת
21.03.2019, 14:11

מרגע שהנושא הפך להיות פוליטי, אי אפשר כבר לסמוך על האנפורמציה.
לא שישי לי ספק בנכונות של המידע אלא קשה לדעת מה החומרה של הנושא ומה הפרופורציה. לעומת השפעה על פסיכוזות כתוצאה מאלכהול או תופעת לואי של תרופות אחרות.

21.03.2019, 16:28

ד"ר הרמן צודק
אנו טוענים זאת כ20 שנה עם הוכחות קליניות ומחקריות על עליית הסיכון לפסיכוזה מקנביס. פסיכיאטרים בבתי החולים רואים זאת יום יום, אך לצערי חלקם שותפים ל"שתיקת הכבשים" שהמחיר שלה יהיה כבד, דהיינו לגליזציה של סם זה. תארתי בבלוג באתר את מהות המחיר שישולם

אנונימי/ת
21.03.2019, 22:19

מה שקורה היום בתחום הקנאביס הרפואי מחריד ומפחיד , אחוז גדול מהאישורים נמסרים לצרכנים מכורים ולסוחרים והחלק הקטן לחולים עם מחלות קלות שהחולים היסתדרו עד כה ללא קנאבס . לצערי הרב חלק מהרופאים שותפים למחדל הגדול שמטרתו כלכלית גרידה שמשרתת מטרה שפלה להפוך את הסם לליגאלי שמוביל להרעלת וסימום האזרחים ולהשיח את דעתם מבעיות החברה והמדינה העיקריות .
לסם ולהתמכרות השלחות בריאותיות וחברתיות קשות ביותר והכבשים שותקים !! האשמים הגדולים הם הרופאים ובעיקר חלק מאילו שמחלקים אישורים על שמאל ועל ימין כשחלק מהם ללא אנדקציה או עם אנדקציה "לא אמתית" .
הסחף אחרי הסם הרחיק אותו מהשיח הפוליטי האמיתי וההפך הוא חלק מהמפלגות דגלו בלגליזציה לא מתוך אימונה אלא בכדי לקבל קולות הצעירים שעד כה התקשו להשיג את נסם.

אנונימי/ת
22.03.2019, 00:39

האם אהוד ברק מתכוון להתעשר מהקנאביס? או שאני טועה? מכיר רופאים שמרעילים את האוכלוסייה עם אופיאטים וקנאביס ומתעשרים. אחד כזה דיווחתי להנהלת בית החולים, אבל מאחר שבית החולים הרוויח מהתור של עשרות חולים כל יום שבאים לקחת מרשם לאופיאטים וקנאביס לא עשו דבר. האונקולוגים דווקא היו מרוצים כי בשביל לקבל אופיאטים או קנאביס החולים היו מסכימים וחותמים על כל ניסוי תרופתי אונקולוגי קיים.

אנונימי/ת
22.03.2019, 16:17

שאלה: האם יש תיאוריות המקשרות שימוש בסמים פסיכואקטיבים / משנים מצבי תודעה כגורמים המערערים את מבנה ההגנות הנפשיות, מובילים לדהקומפנסציה פסיכוטית? כפי שטראומות עלולות לעשות?

23.03.2019, 08:32

תשובתי לאנונימי הנכבד האחרון: אם אתה רוצה תשובה רצינית, תקרא בבקשה את מאמרי באתר זה:"שימוש בקנביס כל האמת". אחרי זה לא יהיו לך שאלות

23.03.2019, 13:10

אחד הדברים החיוביים שקרו במאבק של חברי ואנוכי בלגליזציה של הסם, ש20 שנה מפלגת עלה ירוק לא עברה את אחוז החסימה. עכשיו ראשי מפלגות קיקיוניות מנסים לעלות על הגל העכור הזה- הכל כשר בשביל קולות הבוחרים הצעירים, שהם הראשונים שייפגעו מהלגליזציה של הקנביס