• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ועדת הבריאות של הכנסת סירבה לדחות את הנגשתם של המוסדות הרפואיים

משרד הבריאות טען לחוסר תקציב, ביקש דחייה בת שלוש שנים עבור הנגשת כ-4,500 מבנים, סורב וזכה לביקורת קשה

מימין, ח"כ אילן גילאון. "מי שמונע נגישות הוא עבריין". צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת סירבה ביום ה' לדחות את השלמת תכנית ההנגשה למבנים במוסדות הבריאות, כפי שביקש משרד הבריאות. משרד הבריאות טען כי בשל חוסר תקציב של מיליארד שקל, יש לאשר לו דחייה של שלוש שנים להשלמת התכנית. הבקשה, כאמור, נדחתה.

בדיון בוועדה שהוקדש לבקשות מגופים שונים להתיר להם דחיית הנגשה של מבני ציבור, אושרו בקשותיהם של חברת הדואר והביטוח הלאומי, אך לא זו של משרד הבריאות. משרד הבריאות ביקש דחייה עבור הנגשת כ-4,500 מבנים, ביניהם בתי חולים כלליים, גריאטריים, מוסדות לבריאות הנפש, תחנות טיפת חלב, מרפאות של קופות החולים, מכונים ובתי אבות.

מועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת נמסר ל"דוקטורס אונלי": חוק ההסדרים לשנים 2019-2018 קובע כי הנגשת מבני ציבור קיימים תושלם עד סוף שנת 2019, אלא אם תאשר הוועדה אחרת. משרד הבריאות ביקש לדחות את חובת השלמת ההנגשה במוסדות הרפואיים עד 2021, אבל הבקשה סורבה.

הוועדה דורשת מהמשרד דיווח בכתב מדי שלושה חודשים על התקדמות פרויקט הנגשת המוסדות הרפואיים בהם: בתי חולים, מרפאות חוץ, מכוני אבחון ואחרים, וכן להמציא לה תכנית עבודה מפורטת וברורה בנושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), מתח ביקורת חריפה על משרד הבריאות: "הטיפול רשלני ובלתי נסבל. זה חוסר חמלה, חוסר אנושיות. אוי ואבוי למשרד שמטפל כך בבריאות שלנו, שככה הוא מטפל בנכסים שלו".

מנהל בינוי מוסדות רפואה במשרד הבריאות, אבי בן זקן, אמר: "אנחנו לא מבקשים ארכה כדי למשוך זמן, אלא כדי להנגיש כמו שצריך. משרד הבריאות רואה חשיבות עצומה בנושא הנגישות ומקצה לכך מעל מיליארד שקל בשנה. כל מבנה חדש שמוקם מותאם לתקנות הנגישות".

בדיון אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ): ״מקבלי ההחלטות, סגן שר הבריאות, כולם מבקשים שהות נוספת לעבירה שלהם. אלה הם עבריינים של ממש. אם מערכת הבריאות לא נגישה, אז מה יגידו אחרים? מי שמונע נגישות מאנשים (עם מוגבלויות בתנועה) הוא עבריין ואנחנו לא צריכים לשתף איתו פעולה".

הוועדה אישרה, כאמור, דחייה בהשלמת ההנגשה לדואר ישראל. ראש אגף רגולציה בדואר ישראל, זיו ברק, אמר בדיון: "עלינו להנגיש 3,600 מתקנים כולל סניפים, מרכזי מסירה ועוד. כרגע אנחנו עומדים כבר על 56% ביצוע. נסיים הכל עד סוף שנת 2019 באופן מדורג".

הוועדה גם אישרה את בקשת המוסד לביטוח לאומי, להאריך בהדרגתיות את סיום הנגשת חלק מהסניפים שלו, עד שנת 2021. עו"ד יוסף פולסקי מהלשכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי, ציין: "יש מבנים שצריך להרוס באופן מוחלט לצורך הנגשתם".

יו"ר ועדת הנגישות בלשכת עורכי הדין, עו"ד טליה דוד, התנגדה בתוקף לבקשת הדחייה: "המוסד לביטוח לאומי היה צריך להיות חוד החנית של כל החברה בישראל. זה ממש בושה ולעג לרש". אולם, יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, אמר: "כל המאמצים של המוסד לביטוח לאומי ושל הדואר מוכיחים עד עכשיו רצון טוב. אנחנו רואים התקדמות משמעותית. גוף שפועל בנושא הזה - אני רוצה לעודד אותו. אני לא בעד לרוץ ולהפוך את עובדי המדינה לעבריינים".

גם ח"כ גילאון תמך במקרה זה באישור של שתי בקשות הדחייה: "הבקשות הללו סבירות יחסית למציאות, אבל יש לפקח בשבע עיניים שהן אכן מתבצעות".

הוועדה לא קיימה הצבעה בבקשת המועצה להשכלה גבוהה לדחות הנגשת מוסדות על תיכוניים - אוניברסיטאות ומכללות. המועצה מבקשת דחייה עד 2021 לגבי חלק מהמבנים. ההצבעה על הבקשה נדחתה למועד אחר לצורך השלמת הגשת הנתונים בנושא על ידי המוסדות להשכלה גבוהה, יועצות המל"ג וארגוני הנכים.

דובר ועדת הבריאות בכנסת מסר כי עו"ד ערן טמיר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תמך בהחלטות שהתקבלו.

נושאים קשורים:  הנגשת מבנים,  הנגשה לבעלי מוגבלויות,  נגישות שירותי בריאות,  מוסדות רפואיים ציבוריים,  ביטוח לאומי,  דואר ישראל,  חדשות,  נכים ובעלי מוגבלויות
תגובות