מחלה כליה כרונית

שמירה על מאזן הפוספט בחולים עם מחלת כליה כרונית באמצעות אפליקציית טלפון חכם

במחקר פיילוט אוסטרלי נמצא כי שימוש באפליקציה יכולה לשפר היענות לדיאטה דלת-פוספט ולהגביר את המוטיבציה להיצמד לדיאטה

11.03.2018, 10:14
על פי התביעה, מידע רפואי יכול להיחשף בקלות בפני כל מי שמתקשר למוקד קביעת תורים בקופה

חולים עם מחלת כליה כרונית מתקדמת מפתחים מאזן פוספט חיובי, שינוי אלקטרוליטארי אשר נמצא קשור לעלייה בסיכון קרדיו-וסקולרי ועלייה בתמותה. שינויים בכמות הפוספט בדיאטה של חולים אלו היא אסטרטגיה נפוצה בכדי לשפר את תוצאותיהם, אך דבר זה נהיה מסובך לאור הצורך בכמות חלבון מספקת בדיאטה. באופן מפתיע, ההוכחות לתועלת ברמת המטופל (patient-level benefits) של הגבלת פוספט הן חלשות, וההצדקה לשימוש בקושרי-פוספט במטופלים שטרם התחילו טיפול בדיאליזה גם כן מוטלת בספק. במחקר חדש, שנערך ב- University of Notre Dame בסידני, אוסטרליה, ביקשו החוקרים לבחון האם אפליקציה בטלפון חכם יכולה לשפר את ההיצמדות לדיאטה דלת-פוספט.

החוקרים סקרו את הראיות התומכות בשינוי רמות הפוספט בדיאטה, ובחנו את תפקידו האפשרי של אפליקציה אשר מספקת מידע לגבי רמות הפוספט, הנתרן, האשלגן ונוטריינטים אחרים במעל 50,000 מאכלים שונים. החוקרים ביצעו מחקר פיילוט במשתתפים בריאים, וחילקו אותם לשתי קבוצות: קבוצה אשר קיבלה ייעוץ תזונאי ודפי מידע סטנדרטיים, וקבוצה אשר קיבלה בנוסף גם אפליקציה בטלפון חכם.

לאחר ביצוע בדיקות התחלתיות, 25 משתתפים התחילו דיאטה של הגבלת נתרן ופוספט. לאחר שבועיים, שתי הקבוצות הציגו מגמות לא-משמעותיות של ירידה בפוספט ובנתרן בשתן. בקבוצת משתמשי האפליקציה, ניצלו המשתתפים את המידע באפליקציה יותר מאשר המשתתפים בקבוצת הביקורת  ניצלו את המידע הכתוב שהם קיבלו. בקבוצה שהשתמשה באפליקציה ציינו המשתתפים שהאפליקציה הייתה נוחה יותר ולימדה יותר מידע חדש, ושהם הרגישו יותר מוטיבציה להיצמד לתוכנית הדיאטה ולהמליץ על מקור המידע שלהם לחברים ולבני משפחה (בכל הנ"ל P<0.05).

החוקרים מסכמים ששמירה על מאזן פוספט הינה יעד חשוב בניהול חולים עם מחלת כליה כרונית, אולם דיאטות עניות בפוספט ובחלבון עלולות להרע לחולים במקום להועיל להם. לכן, לחולים נבחרים, אפליקציה בטלפון חכם עלולה לשפר את ההיענות לדיאטה ומאפשרת לחולים לקבל בהבנה את הדיאטה המיוחדת.

מקור:

Elder G, Malik A, Lambert K. The role of dietary phosphate restriction in chronic kidney disease. Nephrology. 2017.

נושאים קשורים:  מחלה כליה כרונית,  אפליקציה,  דיאטה,  פוספט,  מחקרים
תגובות