חדשות

איגוד רופאי בריאות הציבור: תומכים בתקנות סימון המוצרים, מתנגדים להקלות

איגוד רופאי בריאות הציבור מסר כי הוא יוצא נגד דחיית הרפורמה בשנתיים ונגד החרגת מוצרי מזון באריזות קטנות מהחובה לסימון ערכים תזונתיים

מדף בסופרמרקט, מזון מעובד (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית והפורום לתזונה בת קיימא הודיעו אמש – לקראת ההצבעה שהתקיימה היום (ד') בוועדת הבריאות של הכנסת על התקנות לסימון מוצרי המזון - על תמיכתם במשרד הבריאות ובתקנות הסימון התזונתי, אך הוא מתנגד לשורת הקלות שניתנה ליצרנים.

הארגונים מסרו: "אין לאשר פטורים מזיקים שמיטיבים עם תאגידים רבי עוצמה ופוגעים בציבור. על מנת להשיג מטרה חשובה זו חייבים לחסום את החורים בתקנות". עם זאת, איגוד רופאי בריאות הציבור יוצא נגד המתווה בו יישום התקנות ייעשה בהדרגה במשך שלוש שנים. הארגונים טוענים כי הדבר גורם לעיוות של התקנות, להטעיה חמורה של הציבור, ולפגיעה בבריאותו.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בהקשר זה ל"הארץ": "אנחנו חושבים שלא צריך לתת פטור מסימון על המוצרים הקטנים (חטיפים וממתקים), כפי שמוצע על ידי משרד הבריאות בתקנות שהגיש לאישור הוועדה. בצ'ילה, למשל, לא נתנו ולא פטרו מפירוט ערכים של קלוריות, שומן או סוכר. הם אפשרו במקרים של בעיית שטח חזית קטן של אריזת פריט המזון, לפרט זאת בצדי החטיף. זה לא אומר שכל מה שעושים בצ'ילה גם אנחנו צריכים לעשות, אבל יש כבר הצטברות של כל מיני 'איים' של פטורים שיבלבלו את הציבור ויגרמו לו לחשוב שמדובר במוצרים בריאים".

העיתון מסר כי הארגונים סבורים שהפטור עשוי להיות פרצה שתשרת את חברות המזון, בעיקר במוצרים המשווקים לילדים כ"מנות קטנות".

בדיווחים בתקשורת הבוקר נמסר, כי משרד הבריאות קיבל את עמדת חברות המזון, שטענו כי הפטור מסימון יעודד שיווק של מוצרים מזיקים באריזות קטנות, והציבור יצרוך פחות מהם. החברות טענו כי הסימון התזונתי על האריזות הקטנות קשה לקריאה ממילא, וכשמוצרים אלו ימכרו באריזה גדולה - הפירוט התזונתי יופיע עליה.

הפטור יחול על מוצרים שחזית אריזתם קטנה מ-25 סנטימטרים מרובעים. מוצרי מזון רבים נמכרים באריזות קטנות שכאלה, בהם שוקולדים, ופלים ומעדני חלב. באריזות מוצרים אלה, החברות לא יידרשו יותר לפרט את הערך הקלורי, תכולת החלבונים, הפחמימות, השומנים והנתרן. במוצרים ששיעור השומן בהם גדול מ-2% החברות מחויבות לפרט גם את שיעור הכולסטרול, השומן הרווי וחומצות שומן טראנס. משרד הבריאות טוען שהפטור יחול על מספר קטן של מוצרים ושרוב החטיפים לא ייכללו בו.

כאמור, התקנות צפויות להיכנס לתוקף בשנה הבאה. יש להן משמעות כספית גבוהה ליצרניות המזון. על פי התקנות המתגבשות שהחברות מתנגדות להן, יצרני ויבואני המזון יחויבו לסמן במדבקות אדומות מוצרים עתירי סוכר, שומן רווי או נתרן. הדיונים בוועדת הבריאות שנערכו בחודשים האחרונים עמדו תחת לחצים ופעילות שתדלנית של תעשיית המזון, במטרה לרכך את התקנות.

ד"ר דורית אדלר, יו"ר וועדת ההיגוי של הפורום לתזונה בת-קיימא, אמרה לעיתון: "יש קבוצה לא קטנה במשרד הבריאות שנמצאת תחת מכבש לחצים בלתי אנושי. רואים את זה בדיונים".

ד"ר לוין הוסיף: "ההחרגה של חלק מהמוצרים יוצרת את הרושם שאינם מזיקים. יחד עם היישום המדורג של התקנות - הפרוס על פני שלוש שנים – כל אלו פועלים לרעת בריאות הציבור. שלבי הסימון האלה מקשים על הציבור, שיתקשה להבין, וכולנו נצא מבולבלים. לא הגיוני לדחות בשלוש שנים את יישומן המלא של התקנות. עדיף היה להמתין פרק זמן מוסכם שבו התעשייה תיערך לשינוי ואז ליישם את כל התקנות במכה אחת. אני מקווה שהוועדה תשקול זאת ברצינות".

עשרה מוצרים יהיו פטורים מסימון: מים ומים מוגזים, תבלינים, קפה, תה, חליטה להכנת משקה, שמרים, אבקת אפייה, ממתיק דיאטטי שאושר על ידי משרד הבריאות ותמצית מאכל וצבע מאכל, וחומרי גלם לייצור מזון בתעשייה.

מוצרים נוספים שעליהם עדיין מתקיימות התייעצויות לקראת ההצבעה היום בוועדה: תרכובות מזון לתינוקות, גבינה צהובה ואבקת מרק. על פי נוסח התקנות שהוצג בוועדה, משרד הבריאות החליט להגדיל את כמות הנתרן המינימלית במזון נוזלי המחייבת סימון אדום, כך שתהיה חובה לסמן רק כשיהיו 400 מ"ג נתרן בכל 100 מ"ל לפחות. עד כה הסימון נדרש אם יש 100 מ"ג נתרן במוצר של 100 מ"ל. השינוי, שישפיע על סימון אבקת המרק, עורר ביקורת.

ד"ר אדלר: "המשמעות היא שבמנת מרק לא גדולה במיוחד, 250 מיליליטר, יהיו 1000 מיליגרם נתרן - קרוב לחצי מתקרת צריכת הנתרן היומית המומלצת - כ-2,300 מיליגרם. מתייחסים לאבקת מרק כנוזל, למרות שהיא משמשת כתיבול בלא מעט מאכלים. צריכת נתרן גבוהה תורמת למחלות רבות".

בנוסף לכך, משרד הבריאות דורש שעל אריזות תחליפי מזון לתינוקות בני יותר משנה יופיע מספר כפיות הסוכר ל-100 מ"ל.

נושאים קשורים:  חדשות,  סימון מוצרים,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  תקנות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
20.12.2017, 19:42

ההתנגדות להקלות מוצדקת מאוד . נכנעים ללובי של תעשיינים ויבואני מזון .