חומצות שומן בינוניות

כיצד צריכת חומצות שומן בינוניות מגינה מפני צבירת שומן?

החוקרים מצאו כי צריכה של חומצות שומן בינוניות מפחיתה צבירת שומן דרך ביטוי גנים הקשורים במטבוליזם אנרגטי ברקמת השומן

הודגם בעבר כי צריכת חומצות שומן בינוניות (MC-SFA) מפחיתה כמות שומן כוללת בגוף. במחקרים קודמים החוקרים הראו כי חומצות שומן בינוניות מפחיתות צבירת שומן למרות עלייה במשקל. בעבודה זו החוקרים בחנו מנגנונים מולקולריים אפשריים העומדים מאחורי ההשפעה המגינה של MC-SFA על צבירת שומן.

מחקר ה-DairyHealth בדק את ההשפעה ארוכת הטווח של חלבון חלב ושומן חלב עם תכולה גבוהה או נמוכה של MC-SFA. במחקר התערבותי, אקראי, כפול סמיות זה אשר נמשך 12 שבועות, המשתתפים צרכו 60 גרם חלבון חלב (וואי או קזאין) ו-63 גרם שומן חלב (עשיר או עני ב-MC-SFA) פעם ביום.

החוקרים השתמשו ב-microarray על מנת למדוד שינויים בביטוי גנים ברקמת השומן התת-עורית בתת-אוכלוסייה של 12 משתתפים, שישה בקבוצת ה-MC-SFA הנמוך והקזאין ו-6 בקבוצת ה-MC-SFA הגבוה והקזאין. ביטוי של מספר גנים העוברים שינוי על ידי MC-SFA אושר במחקר האוכלוסייה המלא באמצעות PCR.

תוצאות המחקר הדגימו כי רמות MC-SFA גבוהות גרמו לביטוי ביתר של גנים הקשורים למעגל החומצה הציטרית וזרחון חמצוני וביטוי בחסר של ביטוי גנים הקשורים למערכת המשלים ודלקת.

החוקרים שיערו כי האפקט המגן של MC-SFA מפני מניעת צבירת שומן מתווך דרך עליה בביטוי גנים הקשורים במטבוליזם אנרגטי ברקמת השומן. הפחתה בביטוי גנים הקשורים בדלקת יכולה להיות בעלת אפקט מיטיב בהיבט מחלות קרדיומטבוליות.

מקור: 

Matualatupauw, J.C. et al. (2017) International Journal of Obesity. 41, 1348/

נושאים קשורים:  חומצות שומן בינוניות,  שומן,  חלב,  קזאין,  מחקרים
תגובות