• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
מגזין

האם גיל הרופא משפיע על סיכויי תמותת המאושפזים?

מחקר בארה"ב בחן את הסוגיה הרגישה: האם לחולים מאושפזים יש סיכוי גבוה יותר לתמותה כאשר הם מטופלים על ידי רופאים צעירים או מבוגרים?

בית חולים (צילום: אילוסטרציה)

האם גילו של הרופא המטפל בבית החולים משפיע על איכות הטיפול ועל הסיכוי של החולה המאושפז לשרוד? מחקר חדש שנעשה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, ושפורסם בכתב העת BMJ, בחן את הסוגיה לגבי חולים מבוגרים בבתי חולים בארה"ב.

המחקר בחן אם גילו של הרופא משפיע על התמותה של חולים בני 65 ומעלה שהגיעו לבתי חולים בארה"ב, או על אשפוזים חוזרים שלהם, ומצא כי שיעור התמותה של החולים יורד ככל שגיל הרופא יורד. הממצאים, הודגש, נכונים לארה"ב ולא בהכרח למדינות אחרות.

לימודי רפואה (צילום: אילוסטרציה)

"הטכנולוגיה הרפואית מתפתחת כל הזמן. רופאים מבוגרים מתקשים לעמוד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית"

הצוות דיווח כי ניתח נתונים לגבי 736 אלף מטופלים בארה"ב בגילאי 65 ומעלה, שתיקיהם הרפואיים נוהלו על ידי 18,854 רופאים בבתי חולים. גילם הממוצע של הרופאים היה 41 שנה המחקר נערך בין השנים 2011 ל-2014. נבדקו בו אשפוזים חוזרים, עלויות הטיפול הרפואי ושיעור התמותה בתוך 30 יום מתחילת האשפוז.

החוקרים מצאו כי שיעור התמותה עמד על 10.8% כאשר גיל הרופא היה נמוך מ-40. שיעור התמותה עלה ל-11.1% כשהרופאים היו בני 49-40 ול-11.3% כשגיל הרופאים היה 59-50. שיעור תמותת המטופלים עלה ל-12.1% כשגיל הרופאים שלהם היה 60 ומעלה. עם זאת, החוקרים מציינים כי הקשר בין גיל הרופא לסיכויי התמותה לא היה תקף כאשר היה מדובר ברופאים המטפלים במספר גבוה של מטופלים.

המחקר גם מצא, כי עלויות הטיפול של חולה שטופל על ידי רופא יותר מבוגר היה מעט גבוהות יותר, לעומת העלויות שנרשמו למטופלים על ידי רופאים צעירים יותר.

המחברת הראשונה של דו"ח המחקר, יוסוקה טסוגאווה (Yusuke Tsugawa) ציינה: "מטופלים רבים נוהגים לחשוב שרופאים מבוגרים יותר נותנים טיפול רפואי איכותי יותר. מחקרים קודמים הראו בעבר שרופאים צעירים אינם פחות טובים. אנחנו מצאנו, שהטיפול בידי רופאים צעירים מביא לשיעור תמותה נמוך בהשוואה לזה שהיה מנוהל בידי רופאים מבוגרים יותר".

לדבריה, "רופאים מבוגרים מביאים עמם ניסיון רפואי עשיר משום שעבדו שנים רבות יותר כרופאים. אולם עמיתיהם הצעירים נוטים להיות מעודכנים יותר בחידושי הרפואה. הטכנולוגיה הרפואית מתפתחת כל הזמן. רופאים מבוגרים מתקשים לעמוד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית".

המסקנה שאליה הגיע צוות המחקר היא "באותו בית חולים, למטופלים שטופלו בידי רופאים מבוגרים היה שיעור גבוה יותר של תמותה בהשוואה למטופלים שטופלו בעיקר על ידי רופאים צעירים יותר - למעט כשמדובר ברופאים המטפלים במספר גדול במיוחד של חולים".

עוד נאמר בדו"ח המחקר: "ההנחיות הרפואיות מתעדכנות מדי 10-5 שנים. הכשרת רופאים צעירים מבוססת על הטכנולוגיות החדשות ביותר ועל ההנחיות והמחקרים החדשים. לכן, הם עשויים להיות מעודכנים יותר בטיפול בחולים".

מחברי הדו"ח הסתייגו וכתבו כי יידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את הממצאים. הם גם הדגישו, כי הם נכונים לגבי מטופלים בארה"ב ולא בהכרח תואמים למתרחש במדינות אחרות. עם זאת, תוצאות המחקר עשויות לעודד ארגוני בריאות בעולם לעדכן את הטיפול הרפואי הניתן בידי צוותי הרפואה כדי שיהיה אחיד ומעודכן עבור רופאים מבוגרים וצעירים.

נושאים קשורים:  מגזין,  תמותה,  אשפוז,  ארה"ב,  גיל הרופא,  הישרדות
תגובות
אנונימי/ת
25.05.2017, 11:20

שאלת תם-האם יתכן שמקרים מסובכים יותר טופלו ע"י הרופאים המבוגרים יותר?
וגם-רופא/ה בארץ [אחרי שירות צבאי] מסיימים התמחות לפחות בגיל 32 אם לא יותר כך שעד שיתחילו "להרוג" יותר חולים נותרו להם לכל היותר 8 שנים

26.05.2017, 19:49

אני יוצא מתוך ההנחה שמחקר זה נעשה בדרך היעילה ביותר והתוצאות מדויקות, לפחות באשר לארה"ב. מאידך, בארה"ב אין חובה על הרופא לפרוש בגיל מסוים, כמו אצלנו, ורופאים מבוגרים מאד מתפקדים היטב וממשיכים לעבוד מעבר לגיל שרופא ישראלי כבר פוזל לכיוון של דיור מוגן. רופא ישראלי, שעבד אתי במחלקת ילדים בארץ, קיבל הארכת חוזה בגיל 70 עד לגיל 80, ובינתיים עבר גם גיל זה וממשיך לפעול כמנהל מחלקת ילדים במרכז רפואי גדול בניו-יורק. הכל מותנה בכישוריו, במצבו הקוגניטיבי ובריאותו הגופנית והנפשית של הרופא ולא בגילו הכרונולוגי.

היי. לדעתי האישית מדובר בשאלת מחקר רופפת, לא מבוססת ואף טומנת בחובה היבט פלילי! רופא מבוגר דינו כדין כול איש מקצוע אחר. מורה מבוגר לא בהכרח גורם מכשיל לתלמידים!! נהפוך הוא! לעיתים!
המחקר מוטה וסליחה מהקורא גם "הזוי" והוא מהווה ככל הנראה! בסיס לפסיקה משפטית מבית היוצר "אמריקה"
לא חייבים לאכול את כול מה שמבשלים לנו גם באם מדובר שוב בהרוארד!
בעיניי רופאים מבוגרים חוליה חשובה בחינוך רופאים צעירים ולא רק טיפול בחולים, בעייתיים במידה טובה מבחינת חלוקת המשאבים! אך זה דיון אחר.
סופ"ש נעים ורמדאן קרים!
סאאידה סדיק