חדשות

"הדסה": נפתח מרכז לטיפול יום בהפרעות אכילה במטופלים מעל גיל 18

לדברי ד"ר שקמה קלר, שתוביל את התכנית החדשה: "מטופלות רבות זקוקות למסגרות המספקות ליווי בארוחות על מנת לסייע להן להתגבר על החרדה מאכילה"

המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם קיבל בשבוע שעבר אישור ממשרד הבריאות להפעיל מרכז חדש לטיפול בהפרעות אכילה בקרב מטופלים מעל גיל 18. לדברי המרכז, מדובר במסגרת של טיפול יום ללא אשפוז, שתיתן מענה לבוגרים מעל גיל 18 הזקוקים למסגרת יומיומית מקצועית ותומכת - ותמנע אשפוז.

בית החולים מסר, כי המסגרת הטיפולית היא היחידה מסוגה הפועלת באזור ירושלים והיא מיועדת לנשים ולגברים מגיל 18 ומעלה הסובלים מאנורקסיה נרבוזה, בולמיה נרבוזה, הפרעת אכילה בולמוסית והפרעות נוספות. התנאי הוא שהמטופלים יהיו בעלי מוטיבציה גבוהה לטיפול ולהחלמה מאותן הפרעות, ובכך ייחסך מהם הצורך באשפוז. שיעור הנשים בקרב הלוקים במחלות אלה גבוה יותר מאשר גברים.

ד"ר שקמה קלר (צילום: "הדסה")

ד"ר שקמה קלר (צילום: "הדסה")

מטרת התוכנית היא לאפשר למטופלים רכישת הרגלי אכילה בריאים, ובכך לשמור על משקל יציב ותפקוד תקין, ליצור שיפור בדימוי הגוף ובדימוי העצמי וכן שיפור ביכולת ההתמודדות עם קשיים במישור האישי, החברתי והמשפחתי.

הפרעות אכילה הן קבוצה של אבחנות שהמשותף להן הוא הפרעה חמורה באכילה ובהתנהגויות הקשורות לאכילה, כאשר הערך העצמי מושפע באופן מוגזם מדימוי הגוף והמשקל. בית החולים ציין, כי אנורקסיה נרבוזה היא מחלת הנפש עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר.

ההחלמה מהפרעת אכילה היא תהליך קשה וממושך. על פי הספרות הרפואית-מקצועית, היא נמשכת בין ארבע לשבע שנים. כיום, מערך הטיפול בתחום הזה לוקה בחסר, במיוחד עבור נשים מעל גיל 18.

ד"ר שקמה קלר, מומחית לטיפול בהפרעות אכילה, מנהלת התכנית ב"הדסה" עין כרם, מסרה: "מדובר ככל הידוע לנו בתכנית ייחודית בארץ המטפלת בסובלים מהפרעות אכילה. קיומה מאפשר מתן רצף טיפולי בכל דרגות החומרה של הפרעות האכילה במערך הפסיכיאטרי ב'הדסה' עין כרם - החל מהטיפול המרפאתי, דרך טיפול יום ועד, במקרה הצורך, באשפוז מלא".

לדבריה, "מטופלות רבות זקוקות למסגרות המספקות בנוסף לטיפולים הפסיכולוגיים גם ליווי בארוחות על מנת לסייע להן להתגבר על החרדה מאכילה. טיפול היום ייחודי בכך שיפעל חמישה ימים בשבוע ויכלול ליווי בשלוש ארוחות ביום".

הצוות רב מקצועי של היחידה החדשה כולל רופאה פסיכיאטרית, פסיכולוגים, דיאטנית, אחות, עובדת סוציאלית, מטפלת בתנועה ובאומנות ומומחים נוספים. הטיפול מובנה ומורכב מטיפולים קבוצתיים, טיפול פסיכולוגי פרטני, מעקב דיאטני ופעילויות העשרה מותאמות.

מנכ"ל "הדסה", פרופסור זאב רוטשטיין, אמר כי "בית החולים הרים את הכפפה, לאחר מצוקה רבת שנים של חוסר מסגרות טיפוליות לאוכלוסייה הבוגרת בירושלים וסביבותיה. ברוב מתקני האשפוז והטיפול קיימת מסגרת לטיפול יום רק עבור ילדים ובני נוער. חולים רבים מעל גיל 18 המתמודדים עם הפרעות אכילה לא קיבלו מענה במסגרת טיפולי יום בשום מקום. משרד הבריאות שנדרש לנושא החליט על פתיחת התוכנית בהדסה. בכך יתאפשר למטופלים לקבל סוף-סוף את הטיפול ואת ההתייחסות הראויה".

הפנייה לתוכנית הייחודית אפשרית על ידי כל גורם רפואי או מקצועי מתחום בריאות הנפש בקהילה אבל גם באופן עצמי על ידי מי שזקוק לסיוע.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפרעות אכילה,  טיפול יום,  המרכז הרפואי "הדסה",  מחלות נפש,  אנורקסיה,  בולמיה,  ד"ר שקמה קלר
תגובות
09.02.2017, 16:48

ד''ר קלר, ברכות והחולי הצלחה רבה לרגל פתיחת המרכז החדש לטיפול בהפרעות אכילה.