• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
השמנה

ירידה גדולה במשקל מביאה לשיפור השליטה הגליקמית בסוכרת סוג 2 גם לאחר השבת המשקל

ירידה במשקל בחולי סוכרת סוג 2 מביאה לתיקון גורמי סיכון קרדיווסקולריים, ביניהם רמות שומנים בדם וערכי המוגלובין מסוכרר; חזרה למשקל המקורי מבטלת את היתרונות שהושגו, למעט במקרים בהם נרשמה ירידה ראשונית גדולה במשקל

31.08.2016, 11:00
ירידה במשקל (צילום: אילוסטרציה)

אובדן משקל בזמן קצר מביא לשיפור בגורמי סיכון קרדיווסקולריים. מחקר זה ביקש לבחון את ההשפעות לטווח הארוך של שמירה על הירידה במשקל, או מנגד - של השבת המשקל שירד.

החוקרים השתמשו בנתונים ממחקר Look AHEAD (קריאה לפעולה בסוכרת – Action for Health in Diabetes), מחקר עם הקצאה אקראית שהשווה בין התערבות אינטנסיבית בסגנון החיים לביקורת בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2 ומשקל עודף (overweight) או השמנת יתר (obese).

מטופלים בקבוצת ההתערבות חולקו לפי דפוסי שינויים במשקל:
(1) ללא ירידה במשקל (± 3% בשנים 1 ו-4)
(2) אובדן משקל מתון (3%-8% בשנים 1 ו-4)
(3) אובדן משקל רב (8%-20% בשנים 1 ו-4)
(4) אובדן משקל מתון והשבת כל המשקל שהושל (3%-8% בשנה 1/± 3% בשנה 4)
(5) אובדן משקל רב והשבת כל המשקל שהושל (8%-20% בשנה 1/± 3% בשנה 4)
(6) אובדן משקל רב והשבת חלק מהמשקל שהושל (8%-20% בשנה 1/ 3%-8% בשנה 4)

בנוסף, בוצעה השוואה בין הקבוצות בשינויים בגורמי סיכון קרדיווסקולריים.

לאחר תקנון להבדלים בקו הבסיס ושימוש בתרופות, אובדן משקל רב הביא לשיפורים גדולים יותר בערכי ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c), לחץ הדם הסיסטולי, כולסטרול HDL וטריגליצרידים בשנים 1 ו-4 (P≤0.02 עבור כולם).

למרות שמירה על אובדן המשקל, ערכי HbA1c עלו בין שנים 1 ל-4 ונותרו מתחת לערכי קו הבסיס רק בקרב מטופלים שהשילו קילוגרמים רבים ממשקלם.

לא נמצאו קשרים שליליים בין אובדן והשבת משקל ביחס לאי-ירידה במשקל. זאת ועוד, מטופלים שהורידו משקל רב אך העלו הכל בחזרה היו עם שיפורים גדולים יותר בערכי HbA1c לאחר 4 שנים, בהשוואה למטופלים עם אובדן משקל קטן יותר או ללא אובדן משקל כלל.

לסיכום, יש לעודד מטופלים עם סוכרת סוג 2 לירידה גדולה התחלתית במשקל, למרות הסיכוי להשבת הקילוגרמים שירדו.

מקור:
The Action for Health in Diabetes (Look AHEAD) Study Group
Association of Weight Loss Maintenance and Weight Regain on 4-Year Changes in CVD Risk Factors: the Action for Health in Diabetes (Look AHEAD) Clinical Trial; Diabetes Care 2016 Aug; 39 (8): 1345-1355. http://dx.doi.org/10.2337/dc16-0509

נושאים קשורים:  השמנה,  ירידה במשקל,  עלייה במשקל,  מחקר Look AHEAD,  סוכרת סוג 2,  המוגלובין מסוכרר,  HbA1c,  כולסטרול,  לחץ דם סיסטולי,  מחקרים,  סיכון קרדיווסקולרי
תגובות