חדשות

המאבק בג'אנק פוד: משרד הבריאות הפיץ מסמך על נזקי המזון המהיר

המסמך יוצא באופן גורף נגד כל סוגי המזון המהיר והמעובד, ומפרט את המנגנונים הקושרים אותם להשמנה ולמחלות שונות; "ההמלצה היא להעדיף לאכול בבית אכילה משפחתית ליד שולחן והעדפת התזונה הים-תיכונית"

מסעדת מזון מהיר (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הכין לראשונה "נייר עמדה" על נזקי המזון המהיר (פאסט-פוד), והוא הוצג אתמול (ד') בדיון הראשון ב"ועדת הרגולציה" החדשה לקידום תזונה בריאה. המהלך הוא בהמשך ל"הכרזת המלחמה" של השר יעקב ליצמן נגד תעשיית המזון המהיר לסוגיו.

"המזון המהיר כשמו כן הוא", נכתב במסמך, "מוכן ונאכל במהירות. מרביתו מעובד ומכיל כמות גבוה של קלוריות ליחידת אכילה ו/או כמות גבוהה של מלח ו/או שומן ו/או סוכר - ומעט סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. ערכו התזונתי של המזון המהיר נמוך ולעיתים קרובות אף קשור להגדלת הסיכון לתחלואה. דוגמאות למזון מהיר ומזון מעובד ואולטרה-מעובד: המבורגרים, צ'יפס, שניצלונים, גלידות, פיצות, חטיפים ושתיה מתוקה.

"תחושת השובע מגיעה רק אחרי 20 דקות ולכן נוטים לאכול כמויות גבוהות של מזון מעבר לצרכים הגופניים"

"המזון המהיר עשיר בשילובי טעמים מוגברים שלא קיימים בטבע. חלק ממנו מוגש בלווי כמויות גדולות של רטבים, לחמניות וצ'יפס, העשירים בקלוריות, סוכר ושומן. המרקם של המזון המהיר הוא מרקם שאיננו דורש לעיסה ועל כן אוכלים אותו מהר ופחות מרגישים תחושת של שובע. דפוסי האכילה של מזון מהיר כרוכים באכילה מהירה ממוצעת של 10-7 דקות ועל כן לא מאפשרים לשבוע. תחושת השובע מגיעה רק אחרי 20 דקות ולכן נוטים לאכול כמויות גבוהות של מזון מעבר לצרכים הגופניים.

"מעבר לסיכון בהשמנה, יש סיכון בחסרים תזונתיים עקב צריכת סוג מזון זה -מה שנקרא 'רעב נסתר', כלומר: חסרים ויטמינים, מינרלים ואף חלבון בעודפי קלוריות, באכילה של חטיפים ומזון מהיר.

"כל הרעיון של אוכל מהיר הוא לאכול מהר ללא סכין ומזלג וליד השולחן אלא בישיבה מהירה או בעמידה בדרכים וללא סיגול של הרגלי אכילה בריאים של אכילה משפחתית ליד השולחן", ציינו מחברי המסמך, המבססים אותו על מחקרים שונים.

לדבריהם, "מחקרים מראים כי אכילה מרובה של מזון מהיר גורמת להשמנה, לסוכרת, למחלות לב וכלי דם כולל יתר לחץ דם, לכאבי ראש, לפצעי בגרות, למחלות דלקתיות של המעי כגון מחלת קרוהן, להפרעות למידה והתנהגות, לדיכאון ועוד".

עוד נכתב: "מחקרים מראים גם כי אכילה של מזון מהיר בקרב ילדים, מרגילה אותם לאכול אוכל מהיר ולוותר על מזון בריא - פירות ירקות, דגנים מלאים וקטניות - ועל כן מהווה גורם סיכון משמעותי להשמנה על שלל תוצאותיה.

"שיטת המזון המהיר, שבה בתוספת של מעט כסף מגדילים את המנה, גורמת לאכילה של כמות קלוריות מאוד גדולה - הרבה מעבר למתוכנן. בנוסף, אכילה של מזון מהיר מלווה לרוב בשתייה מתוקה, שאף היא מכילה כמות גבוהה מאוד של קלוריות, ללא כל ערך תזונתי.

"כמו כן, עלות הסלט גבוהה באופן יחסי לעומת שאר מרכיבי הארוחה והוא אינו חלק מהארוחה לילדים, ועל כן יש מיעוט של בחירה בו. חלק מרשתות המזון המהיר מגישות סלטים בעלי ערך תזונתי נמוך, המכילים לא מעט קלוריות הנובעות מרטבים, קרוטונים מטוגנים ועוד.

"לכן, ההמלצה היא להעדיף לאכול בבית. אכילה של אוכל המוכן או מבושל, בעיקר ממזון לא מעובד טבעי, אכילה משפחתית ליד שולחן והעדפת התזונה הים תיכונית המכילה: ירקות ופרי בכל ארוחה, דגנים מלאים, קטניות, לחם מדגן מלא, מוצרי חלב דלי שומן או תחליפיו, ביצים, דגים, מעט בשר ושתיה של מים, תה, קפה וחליטות".

המסמך המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  מזון מהיר,  פאסט פוד,  תזונה בריאות,  ירקות,  תזונה ים תיכונית,  השמנה,  סוכרת,  משרד הבריאות
תגובות