• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חברות התרופות מבקשות: מענקים גדולים לפיתוח אנטיביוטיקות חדשות

החברות הודו כי אינן מפתחות דור חדש של אנטיביוטיקה בשל חוסר-כדאיות כלכלית, ופנו לממשלות העולם בבקשה לספק מענקים גדולים שיושקעו בפיתוח התרופות

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

85 חברות תרופות, וביניהן הענקיות "פייזר", GSK ו"ג'ונסון אנד ג'ונסון", פנו במהלך יוצא דופן פנו לממשלות העולם בסוף השבוע האחרון, בבקשה למצוא דרכים חדשות להעמיד לרשותן מענקים לפיתוח תרופות אנטיביוטיות חדשות.

ה"קול הקורא" המשותף הוצג בסוף השבוע בוועידת הפורום הכלכלי העולמי שנערכה בדאבוס. במסמך שהופץ נאמר, כי "ערכן (הכספי) של תרופות אנטיביוטיות איננו משקף את היתרונות שהן מביאות לחברה האנושית". לכן, החברות מפצירות במדינות לממן את פיתוח תרופות אלה. מדובר בהודאה למעשה שהן נמנעות מלפתח תרופות אלה בשל חוסר כדאיות כלכלית.

החברות הבטיחו, כי כנגד הסיוע הכספי שיקבלו הן מתחייבות להשקיע במחקר ובשיפור הנגישות לתרופות אנטיביוטיות לחולים בכל רחבי העולם

החברות הבטיחו, כי כנגד הסיוע הכספי שיקבלו הן מתחייבות להשקיע במחקר ובשיפור הנגישות לתרופות אנטיביוטיות לחולים בכל רחבי העולם.
בדיווח על הפנייה ב-BBC נמסר, כי החברות חזרו על אזהרת ארגון הבריאות העולמי, לפיה העולם עומד בפתחו של "עידן פוסט-אנטיביוטי".

"זה יהיה עולם שבו ניתוחים וטיפולים בסרטן שנסמכים על אנטיביוטיקות ימצאו תחת איום לזיהומים קשים", נאמר בהודעת החברות. על פי תחזיות שהוצגו בכנס בדאבוס, חיידקים עמידים לתרופות יביאו למותם של 10 מיליון בני אדם בעולם מדי שנה, עד שנת 2050. שווי אובדן התוצר של התפתחות זו עומד על כ-100 טריליון דולר, נמסר בכנס.

כבר למעלה מארבעה עשורים שלא הגיעו לשוק סוגים חדשים של תרופות אנטיביוטיות, במיוחד נגד חיידקי גרם-שלילי. חברות התרופות הדגישו בהודעה, כי הגישה העכשווית בהתמודדות עם הבעיה "נכשלה בגדול".

אחת הבעיות שנוצרו, לפי הפנייה, היא שחידושים ואתגרים מדעיים יוצאים-מהכלל שהופיעו בשנים האחרונות הובילו חברות תרופות רבות לחדול מלעסוק במחקר ופיתוח של אנטיביוטיקה. לפי תנאי השוק הקיימים, בסוגים חדשים של אנטיביוטיקה נעשה שימוש רק כמוצא אחרון – והחברות שאמורות להשקיע הון רב בפיתוח לא יוכלו לקבל את ההכנסות שיצדיקו אותו.

דו"ח שהציג בכנס הכלכלן הבריטי ג'ים או'ניל טוען, כי יש להבטיח מענק חד-פעמי גדול לחברות שייצרו באופן מוכח אנטיביוטיקות חדשות. להערכתו, אימוץ גישה זו יעלה בעשור הקרוב לכלל ממשלות העולם שיצטרפו למהלך הזה בין 16 ל-37 מיליארד דולר.

בפנייה לממשלות מוצע שהן "יתחייבו להקים קרן משותפת כלל-עולמית לתמיכה ולסיוע בפיתוח ומימוש השינוי הנדרש במודלים המסחריים חדשים כדי להביא לשוק תרופות אנטיביוטיות חדשות ולהביא לשיפור אלו הקיימות. יש צורך בהקמת שוק חדש ובר-קיימא בתחום החשוב הזה".

מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, ד"ר מרגרט צ'אן, הדגישה כי בעיית העמידות לאנטיביוטיקה היא סוגיה שמעבר ליכולתה של חברה או מדינה להתמודד עמה לבדה, וקראה לשיתוף פעולה בינלאומי בנושא.

נושאים קשורים:  חדשות,  שוק התרופות,  אנטיביוטיקה,  חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה,  ארגון הבריאות העולמי,  הכנס הכלכלי העולמי בדאבוס
תגובות