חדשות

ארגון הבריאות העולמי: לא קראנו להפסיק לחלוטין את צריכת הבשר

על רקע מחאה מצד יצרניות הבשר, הארגון מבהיר כי ההודעה שפירסם בשבוע שעבר, הקושרת בין בשר מעובד לסיכון מוגבר לסרטן מעי, לא נועדה למנוע צריכת בשר באופן גורף

נקניקים, בשר מעובד (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי הבהיר בסוף השבוע כי הדו"ח שהזהיר בשבוע שעבר מפני צריכת בשר מעובד והקשר בינו לבין סרטן "לא נועד להפסיק את צריכת הבשר".

ההודעה פורסמה בעקבות דיווחים על ירידה שחלה בהיקף קניית הבשר במספר מדינות בעולם, אחרי פרסום הדו"ח, ולאחר שיצרניות הבשר טענו כי מדובר ב"עיוות מידע מגוחך".

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-34 אלף מקרי מוות ממחלת הסרטן בשנה ברחבי העולם נובעים מתזונה מוגברת של בשר מעובד. ה-WHO הבהיר, כי מדובר בנתון נמוך בהשוואה למיליון מקרי מוות מסרטן בשנה הקשורים לעישון טבק, 600 אלף מקרים הקשורים לאלכוהול ויותר מ-200 אלף מקרי מוות הקשורים לזיהום אוויר.

"ראוי למתן את צריכת הבשר המשומר והמעובד, כדי להפחית את הסיכון. לא אמרנו להפסיק לצרוך בשר מעובד"

"המחקר שפורסם בתחילת השבוע לא קבע מהי מכסת הבשר המותרת", הדגישה הודעת ה-WHO החדשה.

עם זאת, ההבהרה לא מהווה נסיגה מהממצאים. על פי ה-WHO, "מדובר בנתונים שמוכיחים כי ההמלצות שפרסם האו"ם לפני עשור נכונות: ראוי למתן את צריכת הבשר המשומר והמעובד, כדי להפחית את הסיכון. לא אמרנו להפסיק לצרוך בשר מעובד".

בעקבות הדו"ח של ה-WHO פירסם גם משרד הבריאות בישראל המלצות מעודכנות לציבור. ההמלצות הן להגביל את צריכת כמות הבשר המעובד (נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ועוד) בקרב ילדים לפעם אחת בחודש.

כן הדגישו מומחי התזונה של משרד הבריאות, כי ראוי לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר לפחות פעמיים בשבוע את החלבונים, בחלבונים שמקורם מהצומח: קטניות ודגנים מלאים (עדשים, אפונה, חומוס, פול, שעועית, לוביה ועוד).

על פי ההמלצה של משרד הבריאות, ניתן לאכול בשר ממקורות שונים: עוף, דגים ובקר דלי שומן, ולא חייבים לאכול בשר מדי יום. מומלץ להקפיד לאכול ארוחות מסודרות ו"רצוי באופן משפחתי". כמו כן, כוללת המלצת משרד הבריאות את הצורך בגיוון התזונה ובהגדלת צריכת המזון הטבעי: פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, לחם מדגן מלא ומוצרי חלב דלי שומן.

תעשיית הבשר הגיבה בחריפות להודעת ה-WHO מתחילת השבוע שעבר, וטענה כי הנתונים שהוצגו אינם חד-משמעיים. הארגון הוסיף את הבשר המעובד לרשימת החומרים המסרטנים, ואת הבשר האדום לרשימת החומרים העלולים לגרום לסיכון מוגבר לסרטן. "אנחנו לא חושבים שהראיות תומכות בכל קשר סיבתי בין בשר אדום לסוגיו לבין סרטן", מסרה ההתאחדות הלאומית האמריקנית של מגדלי הבקר.

האגודה האמריקאית לחקר הסרטן הודיעה, כי היא מכירה בקיומו של קשר אפשרי בין המחלה לבין צריכת בשר, אך הודגש כי העמדה שהציג ה-WHO בדו"ח מרחיקת לכת. "גם במחקרים שבהם נמצא קשר בין צריכת בשר אדום לסיכון ללקות בסרטן לא ניתן לומר שמדובר בקשר ישיר", כך על פי תגובת האגודה האמריקאית.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בשר,  בשר מעובד,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  יצרניות בשר,  סרטן מעי
תגובות
אנונימי/ת
03.11.2015, 14:07

ומדוע לא להפסיק לחלוטין את צריכת הבשר המעובד?
הרי במפורש נאמר שלא נקבע רף בטוח לצריכה. אז אם אין רף בטוח, ומדובר בקטגוריה של מחולל סרטן וודאי , ההמלצה בהחלט צריכה להיות הפסקה מוחלטת.

האם באותו אופן מישהו יאמר שאין צורך להפסיק לגמרי לעשן ואפשר רק למתן את הצריכה?

זה נראה שארגוני הבריאות מתקפלים עקב לחץ שמופעל עליהם מגורמים אינטרנסטים