• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

סיכוי קטן מאוד לסובלים מהשמנת יתר לחזור למשקל תקין בתוך שנה

מחקר בריטי מצא, כי מבלי לעבור ניתוח בריאטרי, הסיכוי של גברים עם BMI בין 30 ל-35 לחזור למשקל תקין בתוך שנה הוא 1 ל-210; בקרב נשים: 1 ל-124

התעמלות גופנית לבעלי משקל עודף (צילום: אילוסטרציה)

הסיכוי של אנשים עם השמנת-יתר לחזור באמצעות האסטרטגיות הטיפוליות הקיימות כיום למשקל נורמאלי בתוך שנה נמוך בהרבה מכפי שסבור עד כה; כך עולה ממחקר חדש שפורסם בסוף השבוע ב-American Journal of Public Health.

לפי המחקר, הסיכוי של אנשים עם BMI שבין 30 ל-35 לעבור למשקל תקין בתוך שנה הוא 1 ל-210 בקרב גברים ו-1 ל-124 נשים. החוקרים, ובראשם ד"ר אליסון פילדס מ"קינג'ס קולג'" בלונדון, מסרו כי במצב חמור יותר של השמנת-יתר (BMI 40-45) - הסיכוי להרזיה פוחת עוד יותר.

החוקרים מסרו, כי במצב חמור יותר של השמנת-יתר (BMI 40-45) - הסיכוי להרזיה פוחת עוד יותר

החוקרים הדגישו, כי רוב האסטרטגיות הטיפוליות הקיימות כיום כדי לסייע לבעלי השמנת יתר להשיל את עודפי המשקל שלהם בתוך שנה לפחות – נכשלות. במיוחד כאשר נושא זה מנוהל בידי רופא משפחה. מה שחשוב הרבה יותר, אמרו, הוא להרחיב את תוכניות המניעה להשמנת יתר.

החוקרים ממליצים לרופאים להתמקד בהשגת יעד של עצירת תוספת המשקל אצל בעלי השמנת-יתר, ולאחר מכן להתמקד בשמירה על ירידה אטית במשקל בדרך מבוקרת. מהבדיקה עולה, כי האסטרטגיות המתמקדות בעידוד המטופלים להפחית בצריכת קלוריות באופן מהיר ושדוחפות אותם לפעילות גופנית מאומצת – פשוט לא עבדו עבור רוב משתתפי המחקר.

המחקר בדק את הסוגיה בקרב 278,982 גברים ונשים במשך עשור (עד 2014). לא נכללו במחקר מי שעברו ניתוחי קיצור קיבה ופרוצדורות רפואיות-ניתוחיות אחרות להפחתה במשקל, כמו שאיבת שומן.

מבין כלל משתתפי המחקר התברר, כי רק 1,283 גברים ו-2,245 נשים חזרו למשקל גוף נורמלי. אצל בעלי BMI 40-45 ההסתברות השנתית היא 1:1,290 בגברים ו-1:1,677 בקרב נשים.

עם זאת, כאשר היעד שהוצב לחולי השמנת-יתר היה להשיל בתוך פרק זמן של שנה לפחות רק 5% ממשקלם העודף, השיגו זאת 1 מכל 12 גברים ו-1 מכל 10 נשים. רובם חזרו למשקלם המופרז בתוך 5 שנים. שליש מהם נכנסו למחזור  של הרזיה ועלייה במשקל.

נושאים קשורים:  חדשות,  השמנת יתר,  משקל עודף,  הרזיה,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות