חדשות

מחקרים חדשים מנסים לשפר את סיכוייהם של גברים עם השמנת יתר להביא ילדים

עד כה, בעיות פוריות של גברים הסובלים מהשמנת-יתר גררו במקרים רבים טיפולי IVF לבת הזוג; בין השאר, נמצא כי תרופה לסרטן עשויה לפתור בעיית אי-פוריות אצל חלקם

זרע אנושי (אילוסטרציה)
זרע אנושי (אילוסטרציה)

שני מחקרים העוסקים בהגברת ספירת הזרע אצל גברים עם השמנת-יתר הוצגו בשבוע שעבר בכנס השנתי ה-97 של החברה האנדוקרינית, שנערך בסן-דייגו קליפורניה. שתי העבודות נעשו בקנדה.

על-פי אחת מהעבודות, למשקל יש השפעה ישירה על ספירת זרע, וגברים הסובלים מהשמנת-יתר שישילו קילוגרמים עודפים ממשקלם ישפרו את סיכוייהם להשיג הריון עם בת הזוג. על פי העבודה השנייה, מתן תרופה שבדרך כלל מיועדת לטיפול סרטן עשוי לסייע לחלק מהגברים הסובלים מהשמנת-יתר בהבאת ילדים לעולם.

מחקר הראה, כי הזוגות שהצליחו להיכנס להריון היו אלה בהם הגברים היו אלו שרזו בשיעור הגבוה ביותר

המומחים שנטלו חלק בכנס ציינו, כי הגישות הללו לנושא הן חלופות מעניינות לטיפולי IVF שנשים נאלצות לעבור בשל בעיות בזרע בן הזוג. כיום, ירידה במשקל עודף מומלצת באופן נרחב לנשים שמנסות להיכנס להריון. כמו כן, השמנת יתר אצל גברים הוגדרה כגורם חשוד לאי-פוריות.

במסגרת המחקר הראשון, צוות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת שרברוק דיווח, כי ערך מחקר ראשון מסוגו כדי לסייע לגברים לרזות ולבחון אם השלת הקילוגרמים העודפים תשפר את סיכוייהם להשגת הריון של בנות הזוג. 65 זוגות הופנו למרפאת פוריות. הגברים נשלחו כקבוצה לסדרת הרצאות והנחיות בנושאי תזונה ובמשך שנה לפעילות גופנית מודרכת.

המחקר הראה, כי הזוגות שהצליחו להיכנס להריון היו אלה בהם הגברים היו אלו שרזו בשיעור הגבוה ביותר. "נדהמנו מהתוצאות", דיווחו החוקרים. אחד מהם, ד"ר ז'אן-פטריס ביילארגון (Jean-Patrice Baillargeon), אמר כי "זהו המחקר הפרוספקטיבי הראשון שבו הומחש כיצד בנות הזוג של גברים עם השמנת יתר ששיפרו את משקל גופם הגדילו את סיכוייהן להרות".

הוא מסר, כי הצוות מאמין שלהשמנת-יתר יש אפקט ישיר על ספירת הזרע, אבל גם על איכותו, על-ידי שינוי עדין של הדנ"א.

העבודה השנייה נעשתה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מונטריאול. היא התמקדה בחומר הכימי Letrozole, הנכלל בטיפולים נגד סרטן שד וכטיפול פוריות בנשים.

הרקע למחקר הוא, שעודפי המשקל והשומן אצל גברים עשויים להפר את האיזון בהורמוני המין – מה שמוביל לבעיות בספירת הזרע. ה-Letrozole כנראה עוצר את התפרקות הטסטוסטרון לאסטרוגן.

בניסוי שנערך במסגרת המחקר נטלו חלק 12 גברים שפיתחו תת-פעילות של בלוטות המין (hypogonadotrophic hypogonadism), סוג של אי-פוריות כתוצאה מהשמנת היתר שלהם. שניים ממשתתפי הניסוי, שהפחיתו משמעותית במשקל העודף, הביאו ילדים לעולם – לאחר שקודם נחשבו בלתי פוריים – לפחות לאחר שלוש שנים.

ד"ר לנה סלגדו (Lena Salgado), שניהלה את המחקר, מסרה כי שימוש ב-Letrozole "נראה כטיפול מאוד אטרקטיבי לבעיות פוריות הנובעות מהיפוגונאדיזם הקשור בהשמנת יתר".

פרופסור אלן פייסי (Allan Pacey) מאוניברסיטת שפילד הבריטית אמר ל-BBC כי מדובר בשתי עבודות "מאוד מעניינות ומבטיחות". עד כה, הדגיש, כמעט שלא היה טיפול נאות לשיפור איכות הזרע של גברים תת-פוריים.

"עד היום אורח חיים לא בריא שמוביל להשמנת יתר ניכרת נחשד כגורם לבעיות פוריות של גברים ונראה כי הממצאים החדשים שהושגו בשתי העבודות הללו – הגם שנעשו על מספר קטן של משתתפים – פותחים אפשרויות של ממש שבאמצעות טיפול נאות לגברים, הם בכל זאת יוכלו להביא ילדים לעולם. עם זאת, לא נראה כי כבר ניתן להצביע על ה-letrozole כעל תרופת פלאים עבור כל המקרים של בעיות ביצור הזרע", אמר.

נושאים קשורים:  חדשות,  פוריות,  זרע,  ספירת זרע,  השמנת יתר,  סרטן,  letrozole
תגובות