חדשות

המפלגות דנו ב"תוכנית לחיים בריאים"; נציגי הליכוד, הבית היהודי וש"ס לא הגיעו

אוניברסיטת תל אביב קיימה אתמול (יום ד') פאנל פוליטי מיוחד בנוגע ל"תוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים" של משרדי הבריאות, החינוך והספורט; ח"כ יעל גרמן: "כשרה חשבתי שיש לבחון מחדש את התקציב לתוכנית זו"

בחירות בישראל, 2012 (צילום: פלאש 90)

אוניברסיטת תל-אביב קיימה אתמול (יום ד') כנס שהוקדש לתוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, אליו הזמינה את נציגי המפלגות השונות שיתמודדו בבחירות בחודש הבא. לדברי המארגנים, נציגי הליכוד, הבית היהודי וש"ס לא הופיעו, ו"נראה כי חלק מהמפלגות פשוט לא מתעניינות בנושאי בריאות - ובעיקר בבריאות הדור הבא".

הדיון אליו הוזמנו נציגי המפלגות התקיים תחת הכותרת "אחריות מקבלי ההחלטות על בריאות הדור הבא". בשנתיים האחרונות מובילה אוניברסיטת תל-אביב את השיווק הציבורי לתוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים מטעם משרדי הבריאות, החינוך והתרבות והספורט. מטרת הפאנל הפוליטי היתה לקבל הצהרת-כוונות מנציגי המפלגות באשר למדיניותן לקידום בריאות הציבור בכנסת הבאה.

ד"ר באסל גטאס: "יש אצלנו סימנים של מדינת עולם שלישי, די לראות את נתוני תמותת התינוקות בחברה הערבית"

בפאנל השתתפו ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני, ח"כ יעל גרמן מיש עתיד, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מישראל ביתנו, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, מוסי רז ממר"צ, רחל עזריה מכולנו וד"ר באסל גטאס מהרשימה הערבית המאוחדת.

ח"כ גרמן נשאלה בפאנל מדוע כאשר שימשה כשרת הבריאות לא דאגה לתקציב לתוכנית לשנת 2015. תשובתה: "זו אמנם היתה אחת מתוכניות הדגל של משרד הבריאות, אולם כשרה חשבתי שיש לבחון מחדש את התקציב לתוכנית הזאת, להגדיר לה יעדים מדידים לאמוד את תוצאות ביניים ולבדוק מה האפקטיביות של ההעברות התקציב לנושא הזה לרשויות המקומיות".

גרמן אמרה, כי אם תחזור למשרד הבריאות בממשלה הבאה תוביל בכנסת חקיקה לשם הוזלת מחיר הלחם המלא, כדי שגם אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה. יוכלו לרכוש לחם מסוג זה וכן תפעל להוזלת מחירי המזון לחולי צליאק.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס מחתה נגד הפלת יוזמת החקיקה שלה בכנסת היוצאת להוזלת מחירי הפירות והירקות. כן הביעה תרעומת על כך שבניגוד לעמדתה, אחיות בתי הספר לא חזרו לעבוד במסגרת משרד הבריאות, למעט בדרום הארץ – "ואת למרות שלאחיות בתי הספר תפקיד חשוב בקידום אורח חיים בריא בקרב ילדים".

ח"כ יעקב אשר אמר כי אלמלא הבחירות שבפתח ייתכן שחלק מהפוליטיקאים סביב השולחן לא היו מתכנסים, "מה שמעיד על רמת עניין נמוכה במערכת הפוליטית בישראל בנושאים העוסקים בקידום הבריאות. זה ממש חוסר רגישות שהתכנית לחיים בריאים לא תוקצבה גם לשנה הקרובה".

ד"ר באסל גטאס אמר, כי חלק מהתוכנית לא נוגע כלל לאוכלוסייה הערבית. "בנושאים שונים יש אצלנו סימנים של מדינת עולם שלישי, די לראות את נתוני תמותת התינוקות בחברה הערבית. הם גדולים יותר מפי 3 מאשר באוכלוסייה היהודית" .

ח"כ סתיו שפיר אמרה: "רפואה מונעת ואורח חיים בריא מביאים לחסכון במאות מיליוני שקלים למדינה. הבעיה היא שפוליטיקאים רבים לא יוכלו לגזור קופון, אם יפעלו בנושא הזה מאחר שיצטרכו להמתין שנים ולהתאזר בסבלנות. הפוליטיקאים מחפשים הישגים מידיים. לתכנית לחיים בריאים הוקצבו בסך הכול 26 מיליון שקל ל-3 שנים האחרונות. וזה מדהים. זה סכום פעוט. הלוואי שכילדה הייתי זוכה לתכנית חשובה שכזו. בוועדת הכספים השנה, בהליך לא מפוקח, הוצא סכום של 55 מיליארד שקלים, שעבר ממקום למקום וממשרד למשרד,  בחלקו למקומות ויעדים לטובת חלוקת ג'ובים, לעמותות לא רשומות. להתנחלויות – אבל לא נמצא כסף לתכנית בנושא בריאות . וזו מחלה. אפשר היה למצוא את הכסף לשם כך".

מוסי רז סיפר, שכאשר נבחר ברק אובמה לתפקידו כנשיא ארה"ב, לפני 6 שנים, הצעד הראשון שעשה היה להעלות את המס על סיגריות. "חישבתי ומצאתי כי אם יוטל מס של 7 אגורות בלבד על כל חפיסת סיגריות הנמכרת בישראל אפשר היה לגייס 27 מיליון שקל לתכנית הלאומית". רז תהה "מדוע תכנית האוצר להכניס לפיקוח כמה מוצרי יסוד במזון, לא כללה מוצר בסיסי כמו שמן זית במקום שמנת מתוקה".

נושאים קשורים:  חדשות,  התוכנית הלאומית לחיים בריאים,  פוליטיקה,  יעל גרמן,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות