פארנייט

קפאין עם מעכבי מונואמין אוקסידאז עלול לגרום ליתר לחץ דם חמור

סיפור מקרה מהולנד מעלה, כי צריכה מוגברת של קפאין היתה קשורה ליתר לחץ דם חמור במטופל שהחל לקבל טרנילציפרומין לדיכאון מג'ורי

13.05.2014, 09:22

יתר לחץ דם יכול להתפתח בחולים הנוטלים תרופות ממשפחת מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOI) וצורכים מזונות העשירים בטיראמין (גבינות מיושנות, משקאות אלכוהוליים). בסיפור מקרה חדש, מדווחים רופאים מהולנד על יתר לחץ דם חמור שהתפתח אצל חולה שצרך כמויות מופרזות של קפאין והחל טיפול בטרנילציפרומין (פארנייט; gsk), תרופה השייכת לקבוצת MAOI .

הרופאים מתארים חולה בן 56 שהחל טיפול בטרנילציפרומין בשל דיכאון מאג'ורי במינון הולך ועולה עד למינון של 50 מ"ג פעמיים ביום. בימים שלאחר העלאת המינון האחרונה החולה החל להתלונן על כאבי ראש שהלכו והחמירו וקושי בריכוז. נמדד לחץ דם מעל 200/110 מ"מ כספית. טרם הטיפול, לחץ הדם של החולה נשלט באמצעות הידרוכלורותיאזיד (דיזותיאזיד) 25 מ"ג ביום, והיה 126/79 מ"מ כספית. הוא דיווח כי נזהר לא לצרוך מזונות עשירים בטיראמין, למעט כוס יין אדום אחת ביום, שלל שימוש בסמים סימפטומימטיים, עישן 6-8 סיגריות ביום ודיווח כי הוא צורך מזה שנים 10-12 כוסות קפה עם קפאין ביום.

הרופאים מצאו כי לחץ הדם של המטופל עלה פעמיים ביום, לאחר נטילת הטרנילציפרומין וירד בין המנות. הרופאים המליצו למטופל להפסיק לשתות קפה, להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי, ולהמשיך בהרגליו האחרים. לאחר שבועיים לחץ הדם של המטופל ירד ל- 129/85 בממוצע במהלך היום. גם לאחר שהחל לצרוך קפה נטול קפאין, לחץ הדם שלו נותר בגדר הנורמה.

קפה אינו עשיר בטיראמין, אך עדיין נצפה כמעכב MAO ומעלה את הפירוק של מספר מונואמינים במחקרי מעבדה. יתכן שבמנגנון זה העלה הקפאין את האפקט המכווץ שיש לטרנילציפרומין על כלי הדם במטופל זה.

על סמך סיפור מקרה זה, ממליצים הכותבים לרופאים להגביל שתיית קפה המכיל קפאין בקרב מטופלים הנוטלים MAOI וצורכים קפאין במינון גבוה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Van der Hoeven, Schene A, van der Born B-J. Severe Hypertension Related to Caffeinated Coffee and Tranylcypromine: A Case Report. Ann Intern Med. 2014;160(9):657-658.

נושאים קשורים:  פארנייט,  טרנילציפרומין,  MAOI,  מעכבי מונואמין אוקסידאז,  קפאין,  קפה,  דיכאון,  יתר לחץ דם חמור,  מחקרים
תגובות