הריון

מתן תוסף אומגה 3 לנשים בהריון אינו משפר את התפתחות ילדיהן

מעקב מלידה ועד גיל 4 שנים לא הראה הבדלים ניכרים בהתפתחות של ילדים לאמהות שקיבלו DHA בהריון לעומת אמהות שקיבלו פלסבו

11.05.2014, 09:01

על אף מיעוט ההוכחות, יש עדיין רופאים הממליצים לנשים בהריון ליטול DHAי (Docohexaenoic Acid, חומצת שומן אומגה 3 המצויה בין היתר בשמן דגים) על מנת לשפר את ההתפתחות המוחית של העובר.

בעבר דיווחה קבוצת חוקרים זו על תוצאות מחקר רנדומלי מבוקר בו חולקו נשים לקבלת 800 מ"ג/ יום או פלסבו. במעקב אחר התינוקות עד גיל 18 חודשים לא נמצאו הבדלים בהתפתחות הקוגניטיבית, השפתית או המוטורית, אם כי פחות ילדים בקבוצת ה-DHA היו בעלי עיכוב התפתחותי. בהפרדה בין המינים, ובאופן מפתיע, בנות בקבוצת ה-DHA קיבלו ציונים נמוכים יותר במבחנים שפתיים. כעת מדווחים החוקרים על תוצאות מחקר המעקב אחר הילדים עד גיל 4 שנים.

מתוך 726 ילדים שעברו הערכה בגיל 18 חודשים, 646 נכנסו לניתוח הנתונים הנוכחי. לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות ב- GSAי(General Conceptual Ability). לא נמצאו הבדלים בהערכות האובייקטיביות של התפתחות שפתית, קוגניטיבית או בתפקודים האקזקוטיביים, אם כי ילדים מקבוצת ה-DHA קיבלו ציונים נמוכים יותר בשאלונים שמלאו הוריהם בנוגע לתפקודים אקזקוטיביים והתנהגותיים. לא נמצאו הבדלים בין המינים. לא היו הבדלים בין הקבוצות בנוגע לילדים שאובחנו עם הפרעות אוטיסטיות או הפרעות היפראקטיביות.

החוקרים מסכמים, כי לא נמצאו, במעקב עד גיל 4 שנים, הבדלים בהתפתחות הקוגניטיבית, השפתית או האקזקוטיבית בין ילדים לאימהות שטופלו ב-DHA בהריון לבין ילדים שאמותיהן לא קיבלו את התוסף. לדברי החוקרים, אין צידוק להמליץ לנשים בהריון ליטול DHA.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Makrides M, Gould JF, Gawlik NR, et al. Four-Year Follow-up of Children Born to Women in a Randomized Trial of Prenatal DHA Supplementation. JAMA. 2014;311(17):1802-1804.

נושאים קשורים:  הריון,  אומגה 3,  DHA,  התפתחות ילדים,  מחקרים
תגובות
אחד
13.05.2014, 00:16

אז מישהו יודע למה יש המלצות עדיין מצד רופאי נשים ברחבי הארץ לקחת זאת בכל ההריון ותקופת ההנקה?