חדשות

מחקר ב"סורוקה": ירידה במקרי שבץ בגברים; אצל נשים - ללא שינוי

ד"ר גל איפרגן, מעורכי המחקר: "אפקטיביות הטיפול בגורמי סיכון לשבץ מוחי בגברים יעילה מזו שבנשים, וככל הנראה פער זה מסביר את התוצאה"

המרכז הרפואי "סורוקה" ואוניברסיטת בן־גוריון בבאר-שבע הודיעו אתמול (יום ב'), כי במחקר שערך צוות משותף נמצא, שבשני העשורים האחרונים ירד שיעור מקרי השבץ המוחי בקרב גברים ב-50%, ואילו שיעור הנשים הסובלות מפגיעה זו לא השתנה. שיעור מקרי השבץ המוחי בנשים כיום דומה לזה שנרשם בשנות ה-80.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Journal of Women's Health. הוא בוצע על ידי ד"ר יגאל פלכט, ד"ר ברק פרצוב, ד"ר הדר גז, ד"ר מורן הלרמן וד"ר גל איפרגן.

עורכי המחקר דיווחו, כי בדקו נתונים לגבי מדגם שכלל 1,287 מקרי שבץ מוחי שהגיעו לסורוקה בין השנים 2006-1996. הגיל הממוצע של הלוקים בשבץ היה 68.7; גורמי הסיכון המרכזיים לאירועים היו: יתר לחץ דם, סוכרת לא מאוזנת, פרפור פרוזדורי לב, השמנה, רמות שומנים גבוהות בדם ועישון.

במשך שנות המחקר חלה ירידה של 50% בשיעור מקרי השבץ בגברים. עם זאת, אצל הנשים נותר שיעור הלוקות בשבץ דומה. למשל: בקרב הגברים בני 75 ויותר, היה השיעור המתוקנן של הלוקים בשבץ 28.2 לכל 1,000 גברים ובשנת 2006 צנח שיעור זה ל־9.4 בלבד לכל 1,000 גברים. לעומת זאת, אצל נשים באותה קבוצת גיל, שיעור הלוקות בשבץ מוחי היה 10.7 ל-1,000 נשים, ובשנת 2006 - 13.5 ל- 1,000 נשים.

על פי הערכות החוקרים, ייתכן כי נשים מטופלות פחות טוב בגורמי הסיכון למחלה. לדבריהם, ניתן למנוע את רוב מקרי השבץ באמצעות שינוי באורח החיים - גמילה מעישון, הקפדה על פעילות גופנית, תזונה נכונה וטיפול בסטטינים להפחתת רמות השומנים בדם, לאיזון סוכרת ולמניעה של יתר לחץ דם.

ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בסורוקה, אמר: "בעולם המערבי כולו מתוארת ירידה בשכיחות שבץ מוחי, ככל הנראה על רקע השיפור בטיפול ביתר לחץ דם, סוכרת ודיסליפידמיה, מאמצים של מערכות הבריאות לאזן גורמי סיכון ושינויים בהרגלי החיים. יש עדויות מכל העולם כי האפקטיביות של הטיפול בגורמי סיכון אלו בנשים פחותה מזו שבגברים, וכנראה הפער הזה מסביר את התוצאות. אנו מעריכים כי האתגר הבא בתחום מניעת שבץ הוא התמקדות באוכלוסיית הנשים".

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונה,  שבץ,  המרכז הרפואי "סורוקה",  נשים,  מגדר,  שומנים
תגובות