תוספי חלבון

היעדר שיפור בשיקום שרירים או בכאב כתוצאה מנטילת תוספי חלבון

סקירה מערכתית לא מצאה ראיות חותכות לתועלת מתוספי חלבון לפני, במהלך או לאחר אימון גופני בהפחתת כאב, נזק לשריר והשתקמותו

28.01.2014, 09:38

השימוש הגובר והולך בתוספי חלבון במסגרת אימונים גופניים עשוי להביא את הרופא להידרש לשאלת התועלת מתוספים אלו. סקירה מערכתית חדשה, שפורסמה החודש באתר כתב העת Sports Medicine, מבקשת לבחון את התועלת והסיכונים מתוספים אלו.

בסקירת מאגרי מידע ממוחשבים בשפה האנגלית אחר פרסומים בנושא איתרו החוקרים 27 מחקרים שבחנו את השפעת תוספי חלבון, עם וללא פחמימות, על מדדי כושר גופני כולל זמן להתעייפות, כוח שרירים, סמני נזק לשרירים וכאב. 18 מהמחקרים עסקו בנטילת תוספי חלבון במטרה להפחית נזק לשריר וכאב לאחר המאמץ ולשפר את השתקמות השריר, בעוד 9 עסקו בנזק לשרירים ובמדדי ביצועים במהלך פרקי מאמץ בודדים או חוזרים.

נתוני המחקרים הדגימו היעדר קשר בין השתקמות תפקוד השריר, סמני נזק לשרירים ודירוג כאבי שרירים לבין צריכת חלבון קודם, במהלך או לאחר פרקי אימון סיבולת או התנגדות קצרים ומאומצים. גם הראיות לתועלת מצריכת חלבון לאחר האימון בהקלת כאבי שרירים או הפחתת סמני נזק לשריר אינן מספקות. עם זאת, התועלת מצריכת חלבון בהפחתת כאב וסמני נזק לשריר הולכת ומתבהרת כאשר החלבון נצרך לאחר אימון יומי.

ראיות נוספות תומכות בהשערה כי ההשפעות משפרות הכושר הנלוות לתוספי חלבון מובלטות באלו עם מאזן חנקן ו/או אנרגיה שלילי.

לסיכום קובעים החוקרים, כי על אף הראיות המקיפות לשיפור המיידי שמשיגים תוספי חלבון בתהליך בניית השריר והתועלת התאורטית ממנו, לא נמצאו ראיות ברורות לתועלת מתוספי חלבון בהפחתת הנזק לשריר ושיפור השתקמותו בהמשך. את הממצאים מסייגים החוקרים באזהרה, כי מדגמים קטנים יחסית, היעדר קבוצת ביקורת ואי מדידת סמנים ישירים לנזק לשריר ותחלופת החלבונים בו מקשים על פרשנות הנתונים.

מקור:
 Pasiakos SM, Lieberman HR, McLellan TM. Effects of Protein Supplements on Muscle Damage, Soreness and Recovery of Muscle Function and Physical Performance: A Systematic Review. Sports Med 1–16. 

נושאים קשורים:  תוספי חלבון,  אימון גופני,  שריר,  מחקרים
תגובות