VTE

נומוגרמה לחישוב הסיכון המוחלט לתרומבוזיס לאחר ניתוח

נתונים מכחצי מיליון מנותחים מארה"ב שימשו לחישוב הסיכון המוחלט לתרומבוזיס לאחר ניתוח באשפוז ולאחריו כתלות במאפייני החולה והניתוח

02.04.2013, 12:51

על אף המאמצים הניכרים המושקעים במניעת אירועים פקקתיים-תסחיפיים ורידיים (venous thromboembolic events) לאחר ניתוח, הסיכון המוחלט במתארים השונים אינו ברור.
על מנת לאפיין את הסיכון המוחלט לVTE ומנבאיו, איתרו החוקרים במאגר הנתונים הלאומי של תוכנית שיפור האיכות הניתוחית של עמותת המנתחים האמריקאית (American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement Program) כ - 471 אלף חולים שעברו ניתוח של הבטן או בית החזה (לא כולל ניתוחי כלי דם או עמוד שדרה) בשנים 2005-2010.

פקקת ורידית (אילוסטרציה)

פקקת ורידית (אילוסטרציה)

הסיכון לVTE באשפוז ולאחר השחרור בתוך 30 ימים עמד על 1.5% ו0.5% בהתאמה, ללא שינוי לאורך המחקר. גיל, מדד מסת גוף, נוכחות זיהום טרם הניתוח, ניתוחי סרטן, סוג הפעולה (כריתת טחול), כריתת מספר איברים וניתוחים לפרוסקופיים לא בריאטריים היו מנבאים מובהקים של VTE באשפוז ולאחריו. דווקא ניתוחים בריאטריים לוו בהיארעות נמוכה יותר של VTE לאחר השחרור.

היסטוריה של COPD, סרטן מפושט וניתוח דחוף היו מנבאים של VTE באשפוז אך לא לאחריו.
הזמן הממוצע להופעת VTE באשפוז עמד על 9 ימים (טווח בין רבעוני 5-16 ימים) ועל 17 ( 11-22) ימים לאחר הניתוח במקרה של VTE לאחר השחרור, שהופיע בממוצע 9.5 (5-15) ימים לאחריו.

למאמר, המתפרסם בכתב העת Journal of Surgical Research, מצורפות נומוגרמות לחישוב מהיר של הסיכון לVTE באשפוז ולאחריו על סמך גיל, BMI, דירוג ASA, מתן עירוי דם טרם הניתוח, זיהום טרם הניתוח, היות הניתוח אונקולוגי, לפרוסקופי לא-בריאטרי או דחוף, סוג הניתוח וטיפול במספר איברים.

מקור: 

Shah DR, Wang H, Bold RJ, Yang X, Martinez SR, Yang AD, Khatri VP, Wisner DH, Canter RJ. Nomograms to predict risk of in-hospital and post-discharge venous thromboembolism after abdominal and thoracic surgery: an American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement Program analysis. J Surg Res. 2013 Jan 2. pii: S0022-4804(12)01960-9. doi: 10.1016/j.jss.2012.12.016. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  VTE,  מניעה,  טרומבוזיס,  פקקת,  תסחיף,  אמבוליזם,  מחקרים
תגובות