אומגה 3

צריכת דגים, אך לא צריכה של אומגה-3, מפחיתה סיכון לשבץ

במטה אנליזה שבחנה את הקשר בין צריכת דגים וחומצות שומן אומגה 3 לבין תחלואה צרברווסקואלרית נמצא שצריכת דגים קשורה בסיכון מופחת לתחלואה

06.11.2012, 13:33

צריכת דגים נחשבת לאחד ממרכיבי המפתח של תזונה בריאה, ולפי הנחיות קרדיווסוקולאריות שונות מומלץ לצרוך סוגי דגים שונים, עדיף דגים שומניים, לפחות פעמיים בשבוע. דגים, ובייחוד דגים שומניים החיים במים קרים, הם המקור התזונתי העיקרי לחומצות שומן אומגה 3 (חומצות שומן polyunsaturated). מחקרים שונים הדגימו קשר בין צריכה של חומצות שומן אלו לבין ירידה בהיארעות הפרעות קצב והפרעה בתפקוד האנדותל, ברמת הטריגליצרידים ובתהליך דלקת. במטה-אנליזה זו נבחנה ההשפעה של צריכת דגים וחומצות שומן אומגה 3 על תחלואה צרברווסקולארית.

צריכת דגים מפחיתה סיכון לשבץ (אילוסטרציה)

צריכת דגים מפחיתה סיכון לשבץ (אילוסטרציה)

נכללו 45 פרסומים המבוססים על 38 מחקרים, שכללו 794,000 משתתפים ב-15 מדינות ו-34,817 אירועים צרברווסוקולאריים.

21 מחקרים הם מחקרי קוהורט פרוספקטיביים שבחנו את השפעתה של צריכת דגים. מחקרים אלו כללו 675,048 משתתפים ו-25,320 אירועים צרברווסוקולאריים. בהשוואה למשתתפים שצרכו פחות ממנת דג אחת לשבוע, הסיכון היחסי לתחלואה צרברווסקולארית היה 0.94 (95%CI 0.90-0.98) בקרב משתתפים שצרכו 2–4 מנות לשבוע, ו-0.88 (95%CI 0.81-0.96) בקרב משתתפים שצרכו 5 מנות ומעלה לשבוע. נמצאה ירידה של 4% בסיכון (95%CI 1-7%) עבור כל שתי מנות דגים שבועיות שנצרכו. בניתוח נפרד של צריכת סוגי דגים שונים, נמצא סיכון יחסי של 1.03 (95%CI 0.90-1.19) בצריכת דגים לבנים ו-0.84 (95%CI 0.72-0.98) בצריכת דגים שומניים.

14 מחקרים פרוספקטיביים בחנו את ההשפעה של צריכת חומצות שומן אומגה 3 על תחלואה צרברווסוקולארית – 10 מחקרים בחנו את השפעת הצריכה על פי שאלונים, וארבעה בחנו את רמתן של חומצות שומן אלו בדם. לא נמצאה השפעה של צריכה מוגברת או של רמה גבוהה בדם על הסיכון לתחלואה צרברווסוקולארית.

12 מחקרים מבוקרים אקראית שכללו 62,040 משתתפים בחנו את השפעתם של תוספי חומצות שומן אומגה 3 במינון ממוצע של 1.8 גרם ליום, ובמתן כקפסולת שומן. משך המעקב הממוצע היה 3 שנים, ובמהלכן נראו 800 אירועים צרברוווסוקולאריים בקרב משתתפים שנטלו תוספי אומגה 3, ו-763 אירועים בקרב משתתפים שנטלו פלסבו. הסיכון היחסי היה 1.03 (95%CI 0.94-1.12).

החוקרים מסכמים כי צריכה מוגברת של דגים, אך לא של חומצות שומן אומגה 3, קשורה בהורדת הסיכון לתחלואה צרברווסקולארית. השפעתה המיטיבה של צריכת דגים קשורה ככל הנראה במגוון חומרי מזון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Chowdhury et al.; Association between fish consumption, long chain omega 3 fatty acids, and risk of cerebrovascular disease: systematic review and meta analysis, BMJ. 2012 Oct 30;345:e6698

נושאים קשורים:  אומגה 3,  שבץ,  דגים,  תחלואה צרברווסקולארית,  מחקרים
תגובות