היריון

ההשפעה של תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך בהיריון

על פי מחקר שנערך בקרב אמהות בסיכון גבוה ללידת תינוק מקרוזומי, תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך במהלך ההיריון לא השפיעה על הסיכון למקרוזומיה, אך הפחיתה את העליה במשקל במהלך ההיריון

30.10.2012, 10:59

מקרוזומיה או משקל גבוה לגיל ההיריון מגבירים את הסיכון לסיבוכים במהלך הלידה הקשורים ביילוד ובאם, וכן מגבירים את הסיכון להשמנה ולסיבוכים קרדיווסקולאריים ומטבוליים בשלב מאוחר יותר. משקל היילוד מושפע הן ממשקל האם והן ממידת העלייה במשקל במהלך ההיריון. גלוקוז הוא מקור האנרגיה העיקרי לגדילה של העובר, ותינוקות לאמהות הסובלות מסוכרת נולדים במשקל לידה גבוה. תזונתה של האם משפיעה על רמת הגלוקוז בדמה. האינדקס הגליקמי פותח בשנת 1981 כמדד לתגובה הגליקמית לאכילת פחמימות שונות.

השמנת יתר בהריון (אילוסטרציה)

השמנת יתר בהריון (אילוסטרציה)

הסיכון למקרוזומיה בהיריון השני לאחר הופעתה בהיריון הראשון עומד על 30%–50%, והסיכון מושפע מהעלייה במשקל של האם במהלך ההיריון. במחקר זה (מחקר ROLO) נכללו 800 משתתפות בהריונן השני, שילדו תינוק במשקל של מעל 4 ק"ג בהריונן הראשון. המשתתפות הוקצו אקראית לקבוצת מחקר, שקיבלה ייעוץ תזונתי (מפגש של שעתיים עם דיאטנ/ית בקבוצות קטנות להדרכה ושני מפגשי מעקב קצרים יותר, וכן מתן חומרי הסברה), וקבוצת ביקורת, שלא קיבלה ייעוץ כזה.

לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות במשקל הלידה, גם לאחר שהובא בחשבון ה-BMI של האם, או באחוזון משקל הלידה של היילוד.

לעומת זאת נמצאה עלייה מופחתת במשקל בקבוצת המחקר – בשבוע 40 העלייה הממוצעת במשקל הייתה של 12.2 ק"ג בקבוצת המחקר לעומת 13.7 ק"ג בקבוצת הביקורת (P=0.01). התוצאה נותרה מובהקת גם כשהובא בחשבון המשקל בתחילת ההיריון. כמו כן נמצא סיכון מופחת לעלייה במשקל מעבר למידה המומלצת בהנחיות בקבוצת המחקר – הן לגבי משתתפות במשקל תקין והן לגבי משתתפות הסובלות מעודף משקל או מהשמנה.

נוסף על כך, במבחן העמסת סוכר בשבוע 28 להיריון נמצא סיכון מופחת לרמת גלוקוז גבוהה מ-7.8nnol/L בקרב משתתפות בקבוצת המחקר. לא נמצא הבדל מובהק בשיעור היארעות סוכרת היריון בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך לא השפיעה אמנם על הסיכון למקרוזומיה, אך הייתה בעלת השפעה מיטיבה על מדדי בריאות האם. מדובר בשיטה פשוטה, בטוחה ויעילה לשיפור מאזן הגלוקוז ולהפחתת העלייה במשקל במהלך ההיריון.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Walsh et al.; Low glycaemic index diet in pregnancy to prevent macrosomia (ROLO study): randomised control trial, BMJ. 2012 Aug 30;345:e5605

נושאים קשורים:  היריון,  גלוקוז,  אינדקס גליקמי,  מקרוזומיה,  LGA,  משקל לידה,  מחקרים
תגובות