תמותה

ישיבה ממושכת וצפייה בטלויזיה מקצרות את החיים

במחקר שנערך בארה"ב נמצא כי תוחלת החיים תתארך בשנתיים אם משך הישיבה יוגבל ל-3 שעות ביממה, וב-1.38 שנים אם משך הצפייה בטלויזיה יוגבל לשעתיים ביום

12.09.2012, 22:56

בשנת 2008 פורסמו הנחיות אמריקאיות לפעילות גופנית, שבהן הומלץ על 150 דקות לפחות של פעילות גופנית בינונית עד נמרצת בשבוע. כיום יש עניין גם בהתנהגות יושבנית (sedentary), שיכולה להתקיים במקביל לקיום הנחיות אלו (למשל – אדם העובד במשרד בישיבה במשך שעות רבות, אך מקפיד לבצע פעילות גופנית סדירה). בסקר שנערך לאחרונה ב-20 מדינות נמצא כי חציון משך זמן הישיבה ביממה הוא 300 דקות. כמה מחקרים הדגימו קשר בין התנהגות יושבנית לבין עלייה בסיכון לסוכרת סוג 2, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה כללית. במחקר זה נבחנה השפעתה של התנהגות יושבנית (שהוגדרה במקרה זה כישיבה ממושכת וצפייה בטלוויזיה) על תוחלת החיים בארה"ב.

השפעת התנהגויות יושבניות על הסיכון לתמותה נקבעה מתוך מטה-אנליזה שכללה חמישה מחקרים. נקבעו שלוש רמות חשיפה לישיבה ממושכת, שהגדרתן הייתה שונה במחקרים שונים - רמת החשיפה הנמוכה ביותר הוגדרה כעד רבע ממשך היום או פחות משלוש שעות פנאי, ורמת החשיפה הגבוהה ביותר הוגדרה כיותר משלושה רבעים ממשך היום או מעל 6 שעות פנאי. הסיכון היחסי לתמותה היה 1.18 (95%CI 1.14-1.21) ברמת החשיפה השנייה בהשוואה לראשונה, ו-1.45 (95%CI 1.39-1.51) ברמת החשיפה השלישית בהשוואה לראשונה.

לגבי צפייה בטלוויזיה, הגדרת רמות החשיפה הייתה דומה בכל המחקרים. הרמה הנמוכה ביותר הוגדרה כפחות משעתיים של צפייה ביום, והרמה הגבוהה ביותר כמעל 4 שעות ביום. הסיכון היחסי לתמותה היה 1.17 (95%CI 1.04-1.32) ברמת החשיפה השנייה בהשוואה לראשונה, ו-1.49 (95%CI 1.22-1.82) ברמת החשיפה השלישית בהשוואה לראשונה.

נתונים לגבי שכיחות ההתנהגות היושבנית נאספו מסקר NHANESי(National Health and Nutrition Examination Survey). מניתוח הנתונים הסיקו החוקרים כי מעבר של כלל האוכלוסייה לרמת החשיפה הנמוכה ביותר מבחינת משך הישיבה יאריך את תוחלת החיים בשנתיים. מעבר דומה לגבי צפייה בטלוויזיה יוביל להארכת תוחלת החיים ב-1.38 שנים.

החוקרים מסכמים כי ישיבה ממושכת וצפייה בטלויזיה מובילות לירידה בתוחלת החיים בארה"ב, וכי כיוון שמבוגרים מבלים בממוצע 55% מהיום בהתנהגות יושבנית, יש לבצע שינוי התנהגותי ברמת האוכלוסייה על מנת להוביל לעלייה בתוחלת החיים. כמו כן יש צורך במחקר נוסף לגבי השפעתו של שינוי בהתנהגות יושבנית על מדדי בריאות שונים, ולגבי משך הזמן המקסימלי של פעילות יושבנית שנחשב ל"בטוח".

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Katzmarzyk et al.; Sedentary behaviour and life expectancy in the USA: a cause-deleted life table analysis, BMJ Open. 2012 Jul 9;2(4). pii: e000828

נושאים קשורים:  תמותה,  תוחלת חיים,  טלוויזיה,  יושבנות,  ישיבה,  מחקרים
תגובות